daddys

Beware the fury of a patient man

Vad säger man?

Kategori: Barn

Jag satt häromdagen i telefon i 3 timmar med en pappa och försökte övertala honom att inte ta sitt liv. Eftersom jag engagerat mig i frågan om pappors rätt finner man ibland mitt nummer och ringer för att prata, få stöd eller komma med förslag. Jag har också fått samtal av mindre trevlig natur, och som ytterligare fått mig att revidera den gängse bilden av kvinnan som vän och oskyldig.
Denna pappas fall skilde sig inte nämnvärt från alla andra pappors som tvingats löpa gatlopp genom familjerätter och domstolar. Mamman hade tagit barnet och flyttat samt skaffat hemligt nummer och vägrade samverka till att barnet skulle få fortsatt kontakt med sin far. Då han inte la sig frivilligt hade hon gått till socialen och anmält honom för bl a sexuellt ofredande mot dottern och våldtäkt mot henne själv. Naturligtvis blev hennes uppgifter sanning rakt av hos fam.rätten.
Det som däremot skilde sig i detta fall var att denna pappa arbetade som projektledare på ett stort företag och som sådan var van och kunnig i dokumentation. Han hade dokumenterat, spelat in, och hade bevismatrial så det räckte och blev över som inte bara bevisade att mamman ljög utan att hennes motiv var att hon ville hämnas för att han lämnat henne.
Detta bevismatrial ville han lämna till utredarna på socialtjänsten som utredde dessa påstådda brott. Tror ni dom var intresserade? Man vill ju så förtvivlat gärna svara ja på den frågan, men nej, dom vägrade.
Det hade nu gått 3 månader sedan han fick se eller prata med sin dotter och hur han mår kan väl alla människor med ett fungerande känsloliv förstå. Nu ringde han alltså mig för att få stöd och råd. Vad skulle jag säga? Jag har ju varit där själv. Jag vet att vi män i dessa situationer inte har någonstans att vända oss. Ingen som lyssnar och ingen som hjälper. Den enda person jag hade att vända mig till själv i min förtvivlan, var min advokat och det tog hon bra betalt för.
Samtidigt hade jag här en människas liv i mina händer. Något som jag varken är utbildad eller kompetent nog att hantera. Dessutom kunde jag ju inte ljuga och säga att det nog finns gott hopp om att vinna tvisten. Vi visste ju båda hur det fungerar i verkligheten.

Sedan kvinnorörelsen med ROKS i spetsen till slut 2006 lyckades få bort den vårdnadslag som kom 98 och som faktiskt var ett stort steg på rätt väg mot jämställdhet, har vårdnadstvisterna ökat med 35%. Men...kära ROKS, dom skulle ju minska. Det var ju ett av era argument. Jens Orback ledde den grupp politiker som tog fram den nya lagen. Den skiljer sig från den gamla på särskilt en punkt. Den gamla lagen sa att det regelmässigt skulle dömas till gemensam vårdnad vid en tvist. Den nya lagen säger tvärtom att den ena föräldern skall ha vårdnaden (gissa vilken?). ROKS lyckades leta upp två fall där en klart olämplig far hade fått gemensam vårdnad genom den gamla lagen och kom skrikande till politikerna med dessa. Politikerna lyssnade naturligtvis. Ni förstår att både ROKS och politikerna tycks dela synen på kvinnan som ett vänt oskyldigt offer för den hemska perversa mannen, och om man lever i den villfarelsen kalkylerar man naturligtvis inte med att kvinnor skulle kunna utnyttja detta vapen dom nu fick i händerna. Allt dom behöver göra är nu att sabotera umgänget tills mannen tvingas gå till domstol. Då uppstår en tvist och kvinnan får vårdnaden i 97% av fallen. Mannen som plötsligt mister kontakten med sina barn, ja han får väl skylla sig själv. Nåt jävelskap har han ju gjort, annars skulle ju inte den ömma modern göra detta resonerar man.

Hur ger man denna pappa hopp, när det i realiteten inte finns något? Kom ihåg att du alltid kommer att vara pappa och att mamman kanske får betala för detta en vacker dag. En jävligt klen tröst men vad säger man då?

Kommentarer

  • Leroy säger:

    Klart att han måste se att oavsett så kommer det en morgondag.Han måste kunna leva i nuet oavsett krokben x o myndigheter försöker sätta. De ser kortsiktigt på det hela men kampen han är beredd att föra handlar om framtiden.



    De frågor som barnen en dag ställer. Kunde familjerätt våga sätta ner foten och se till så att utredningar handlade om Vilja lämplighet och förmåga då vore hälften vunnet. Kunde dom även säga att dom tar makten och går in i konflikter aktivt och ger direkti,vågar remitera eller säga att man kräver att Ni skall.... så kan balansen ändras. Kunde myndigheterna göra konsekvensanalyser för fvramtiden så skulle det säkert handla om möjligheter i stället för alla dessa hinder.



    Tack återigen för bra skrivande.



    Leroy





    2008-12-09 | 23:01:15
  • Caroz säger:

    Imponerande vilket arbete som ligger bakom denna blogg. Sakligt, strukturerat och samanflätat.



    Daddy .. DU är värd en prick i himlen .... stor som en fläskpankaka !



    Jag är själv en bland tusentals pappor som vaknat i en mardröm när mitt ex genom falska påstånden, polisanmälningar om misshandel och misstankar om incest, trakaserier, egenmäktigt förfarnde och andra olustigheter har skapat ett krig som kostat flera hundratusentals kronor ..... enbart med syfte försöka minimera tiden som min dotter har rätt att umgås med mig .. sin egna pappa.

    Grunden är att JAG ... gjorde slut.



    Till skillnad från många Pappor ger jag dock inte upp. Jag var så nära man kan komma, med behova av sömn medel för att kuna sova under ca 2 månader, tankar om självmord, en hårsmån från att bli uteliggare 2006. NU är jag tillbaka på banan. "uppvärmningen" är över jag känner mig redo för den riktiga kampen.



    Processen har passerat tingsrätten dit jag kallade mer än 10 vittnen, mot tingsrättens vilda protester.

    Växelvist boende !!!!



    Även i Hovrätten blev domen växelvist boende.

    Osanolikt har dock hovrätten dömt växelvist boende MEN enskild vårdnad till mamman .... Hahhaha

    Om man läser Prop 2005/05:99 så står det uttalat att DET INTE GÅR att ha enskild vårdnad och växelvist boende kombinerat.



    Men troligen är det som med hummlan.

    Ingen har väl talat om för Hovrätten att det inte är förenligt med Svensak lag.



    Idag är jag starkare än på länge. Jag kör vidare med alla rättsliga processer som pågått sedan december 2005. OCH JAG VILL UPPMANA ALLA PAPPOR SOM HÅLLER PÅ ATT GE UPP ..... KONTAKTA PAPPA-BARN



    Det GÅR att driva och sköta rätts processer själv.

    Många tror att det är omöjligt men så är inte fallet. Att stämma motparten kostar typ 375 kr !

    Låt oss dränka domstolarna i meningslösa processer som de själva har skapat. Just nu hanterar jag mitt ärende inför Högsta Domstolen ..... och filar på åtgärder och aktiviteter som på samma sätt som boken "gömda" skall skapa opinion och ett uppvaknande hos berörda.



    Ett nytt stort projekt som vi kallar OKA-09 har precis startat. Målsättningen är att kartlägga över 500 juridiska tvister som berör vårdnad och umgänge.



    Personer, böcker och utredningar kan alltid ifrågasättas. Fakta insamlade från faktiska domar är sanning som enkalt kan kontrolleras av den som vågar påstå att resultatet inte skulle vara sant.



    OM du är i början av en tvist kring vårdnad, boende eller umgänge ..... KONTAKTA Pappa-Barn och fråga dig fram efter han som kör utan Advokat.



    OCH kom ihåg ..... sjunk aldrig till den låga nivå som de tragiska mammorna ligger på. Era barn är värd att ni ALLTID kommer igåg vad som är bäst för dem.



    Mvh

    Caroz

    2009-01-28 | 23:21:11

Kommentera inlägget här: