daddys

Beware the fury of a patient man

Tusen tack till alla fantastiska människor

Kategori: Politik

Jag vill framföra mitt hjärtliga tack till alla människor som har hört av sig och gett mig stöd råd och tips, sedan jag skrev om vad som hänt. Ni anar inte hur mycket det betyder för mig.

Såg i tidningen idag att Mona har det tufft just nu. Och att Moderaterna är större än (s) numera. Naturligtvis kan ju detta bero på ett antal anledningar. För mig personligen beror bytet av parti från (s) till (m) främst på att Moderaterna är det parti som har den klokaste synen på delat föräldraskap vid en skilsmässa. Synd bara att Beatrice Ask tillåts inneha en ministerpost. Detta får mig att tveka, men fördelarna får väl väga över trots allt. Jag har emellertid aldrig i mitt liv läst en klokare motion än 2008/09:C455 Nya vårdnadsregler Denna motion som föga förvånande avslogs är dock undertecknad av 9 moderater. Dessa är: Fredrik Schulte (m) (författare), Staffan Appelros (m) Nils Oskar Nilsson (m) Jan Ericson (m) Finn Bengtsson (m) Betty Malmberg (m) Annicka Engblom (m) Mats Johansson (m) Curt Linderoth (m). Detta räcker för att få min röst. Att rösta på (s) som offentligt kallar sig ett feministiskt parti på dess hemsida får mig osökt att tänka på Orups gamla slagdänga, "Jag blir hellre jagad av vargar". Jag tror inte jag är ensam vad gäller detta skäl att fly från mitt gamla parti.

Det som hänt i mitt mer och mer overkliga fall sedan sist är följande. Jag skulle enligt domen från April i fjol ha haft umgänge med min dotter sedan i Torsdags, och fram till den 12 April. Både jag och dottern hade glatt oss till detta. Efter jag fick reda på att mamman har lämnat in en anmälan mot mig så förstod jag att hon ännu en gång hade för avsikt att sabotera detta tillfälle för vårt barn att spendera tid med mig. Det händer varje gång det vankas ett umgänge som varar mer än två dagar.

Jag grep då ett litet halmstrå och åkte i Torsdags ner till orten där mamma och barn bor. På det tredje dagiset fick jag napp. Den första dagisfröken förnekade att något barn med detta namn fanns på detta dagis, men den andra sa att det hade dom inte rätt att berätta. Och då förstod jag ju att jag träffat rätt. Min dotter var inte ute på gården med de andra barnen så jag kunde inte tala med henne. Jag visade då dagisfröken domen från tingsrätten där det klart och tydligt stod att från torsdagen före påsk skall barnet ha umgänge med mig efter dagis slut och fram till skolan börjar igen efter påsk.

Jag var väldigt artig och hövlig och berättade i korta drag att jag var barnets far och att vi låg i en konflikt, men varken det eller uppvisande av domen hjälpte. Jag satt mig då ner en bit bort och ringde polisen och frågade om dom kunde hjälpa mig, men det kunde dom inte heller. Den mycket förstående och rara förskolläraren kom ut med en kopp kaffe till mig där jag satt. Det glömmer jag aldrig. Hon ringde också efter sin chef som efter en stund kom dit. Chefens chef var också med. Vilken ära att få två upptagna kommunchefer att avbryta sina viktiga aktiviteter för att komma och tala med mig.

Jag visade upp domen även för dessa och dom föreslog att vi gick in i deras konferensrum och talade en stund. Där satt jag mitt fån och berättade hela min historia. 3 eller fyra gånger ringde mobiltelefonerna för dessa chefer som ursäktade sig och gick ut ur rummet för att svara. Efter ca en timme upplöstes mötet (då dom försäkrat sig om att mor och barn försvunnit och nu var satta i "säkerhet"). Och jag gick från dagis med oförrättat ärende. Tilläggas kan att jag under dotterns nu treåriga dagisvistelse inte blivit underättad om ett enda informationsmöte, kvartssamtal eller över huvud taget fått någon information om hur min dotter har det på sitt dagis. Något som vad jag förstår har rätt till.
socialen
Då fick jag ett sms från barnets mor som löd. Det blir inget mer umgänge pga rapport till socialen. "Om du kommer hem till mig polisanmäler jag dig" Jag hade även ett missat samtal från familjerätten. Konstigt nog stod mobilnumret från tjänstekvinnan på min display. Normalt sett så står det ju alltid dolt nummer. Jag ringer då tillbaks och kommer till en telefonsvarare hos en av familjerättssekreterarna som satt med på vårt samarbetssamtal . Konstigt nog säger hon dock nu på röstbrevlådan att hon inte alls jobbar på familjerätten utan som utredare på barn och ungdom.

Jag ringer polisen igen och frågar om det möjligtvis kan vara olagligt på något sätt att ringa på någons dörrklocka. Dom svarar att, nej det är det inte. Tack sa jag och lade på. Sedan åkte jag till moderns bostad och ringde på hennes dörrklocka några gånger, men hon öppnade aldrig dörren. Då åkte jag och hämtade min son som sett fram mot att få spendera påsklovet med mig och sedan åkte vi hem.

Dagen efter får jag tag i handläggaren som hade ringt mig från sin mobiltelefon och undrade i vilket ärende hon ringt, men det hade hon inte sa hon. Jag frågade då hur det kunde komma sig att jag hade hennes nummer på min mobildisplay? Det måste vara någon annan som använt telefonen blev svaret. Jag undrar om det är praxis på familjerätten att låna varandras mobiltelefoner?

Återigen frågade jag vad jag har blivit anmäld för, men fick svaret att det visste hon inte?? Handläggaren för vårt ärende visste alltså inte detta, är inte det lite märkligt?...Jag vet inte vad ni tycker, men själv tycker jag det är ganska lätt att höra när människor ljuger. Åtminstone sådana som är dåliga på det. Jag frågade också hur det kunde komma sig att hon på sin röstbrevlåda presenterade sig som utredare på barn och ungdom, när hon under vårt samtal sa sig vara handläggare på familjerätten? Hur hon slingrade sig ur det, minns jag knappt, men på nåt sätt lyckades hon även med det. Hon gjorde sedan klart för mig att hon inte önskade dikutera detta mer med mig och lade på.

Jag står inte högt i kurs hos dessa kvinnor tyvärr. Jag tror jag representerar den sortens män som dessa kvinnor känner någon sorts antipati mot. Annars vet jag faktiskt inte varför dom har den tråkiga uppfattningen om mig som dom knappt ens bryr sig om att dölja.

Ta en titt på platsannonsen gällande socialsekreterare på bilden ovan. Där läser jag ord som god struktur, lyhörd, flexibel, god kommunikationsförmåga, god relation till klienten, positiv syn på människor (antar att detta gäller människor av bägge kön). Jag skulle med andra ord bli en bra socialsekreterare, men det är ju det där lilla abret med socionomutbildningen. Fast om jag gick den, kanske jag skulle förlora dom andra kriterierna? Eller finns det andra orsaker till att så många i denna yrkeskår inte uppfyller dessa krav?

Jag har jobbat inom ungdomsvården. Som vikarie kan man få jobb utan socionomutbildning. Jag var alltid poppis bland mina unga klienter, däremot sällan särskilt poppis bland mina socionomkollegor. Jag ansågs besvärlig och oförmögen att rätta in mig i deras fyrkantiga mallar. Men jag kan inte förstå hur man skall kunna hjälpa unga människor, när man vägrar tala med ungdomar på ungdomars villkor, utan skall försöka tvinga in dom i nån idiotisk vuxenmall som bara ökar på deras förakt för vuxenvärlden. KBT, blaha  blaha. Nä jag håller med Pink floyd. "we dont need no education". Vad vi behöver är hjärta och sunt förnuft.

Idag har jag ringt till modern (med dolt nummer) annars hade hon inte svarat. Jag frågade då lugnt varför hon hindrade vår dotter från att fira påsklovsveckan hos mig som tingsrätten bestämt. Då skrek hon i luren att jag var en...eller, nä jag ska bespara er dom detaljerna. Att jag besökt mitt barns dagis och talat med personalen där var dock inte populärt, för att uttrycka saken mycket milt. Sedan skrek hon upprört att jag förstörde vårt barn. Jag frågade då, återigen mycket lugnt på vilket sätt jag gjorde det? Men fick bara svaret att jag inte skulle varken ringa eller maila henne i fortsättningen, innan hon drämde luren i örat på mig.

Jag ringde då upp socialjouren på orten, men blev kopplad till Göteborg och fick tala med en man där som var mycket sansad och klok. Jag berättade min historia i korta drag och bad om råd. Han sa att om jag var anmäld för brott så skulle polisen utreda detta och att jag, om jag hade rent mjöl i påsen inte hade något att oroa mig för. (Detta håller jag nog inte med om, men det nämnde jag inte). Om hon däremot hade anmält till socialen att flickan på något sätt for illa hos mig så skulle båda föräldrarna utredas. Jag blev mycket glad av detta besked. Själv har jag ju redan blivit utredd på både längden, höjden och tvären. Modern har aldrig utretts alls. Själv tycker jag nog att det är hög tid. Han sade vidare att det faktiskt hade hänt vid ett fåtal tillfällen, att om utredningen visade att mamman anmält falskt så hade vårdnaden och boendet flyttats till den andre föräldern direkt utan att passera gå. Jag kände mig något hoppfullare efter det samtalet.

Idag har jag och min son städat huset tillsamman och jag lärde honom också att laga pannkakor. Han sa att det var dom godaste pannkakor han någonsin ätit, samtidigt som han sken av stolthet. Nu skall vi belöna oss själva med en konsert dvd med Pink Floyd och äta lite lördagsgodis. Jag vill avslutningsvis visa det brev som min son kom och gav mig en dag för ett par månader sedan då jag var riktigt under isen...polarisen t o m. Jag har ofta haft anledning att känna stolthet över mina barn. Denna gång blev jag dock så stolt att det brast och jag fick rensa ur tårkanalerna ordentligt. Under brevet hade han tejpat fast ett kärleksbrev som mamman till min dotter skrev till mig på min födelsedag strax innan barnet föddes. Bless his heart!

Mina barn är fantastiska bägge två. Jag må vara en fattig man vad gäller guld och diamanter, men jag känner mig ändå rikare än Ingvar Kamprad och Bill Gates tillsammans. Jag tror många av er därute förstår vad jag menar.

Återigen ett stort tack till er alla från djupet av mitt hjärta.
Jag orkar kämpa mycket tack vare er.

//daddy

PS. Häromdagen fick jag ett mail från en kvinna på Unicef som läst min blogg och undrade
om jag ville vara med och stödja deras nya kampanj "för varenda unge". Den fokuserar på barn som har det svårt i krig, svält och barnarbete etc. Detta är ju naturligtvis mycket hedrande. Men innan jag stöder denna kampanj vill jag tala med vederbörande och ta reda på om dom verkligen menar VARENDA unge. Däribland min och många av era. Annars klingar namnet falskt och då kan jag inte ställa mig bakom den. Barn som har det jävligt är ett världsproblem. Och startar man en kampanj som heter "För varenda unge" så kan man ju inte diskriminera hälften av världens barn enbart för att dom har rätten att äta sig mätta och slippa arbeta i "sweatshops." Ser fram mot denna diskussion.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Kommentarer

  • Jakobsson säger:

    Jag skrev till Unicef om Liza M och Gömda,

    Ingeborg Ekblom <[email protected]> . Svaret tyder inte på något större engagemang för barn som far illa i myndighets Sverige.

    Detta är svaret, den 15 januari 2009 14:45:

    Hej,

    Tack för mail och beklagar att du inte fått svar tidigare. Men jag har till varit på semester och ännu inte hunnit igenom min mycket omfattande hög av mail.



    Liza Marklunds ambassadörsskap bygger på hennes engagemang för barns rättigheter och hennes förmåga att hjälpa oss att nå ut med vårt budskap. Hon har med sina texter, sina filmade inslag och föredrag på ett fantastiskt sätt bidragit till vår verksamhet, skapat ökade resurser som kunnat användas för att göra mer för barn i världen.



    Den aktuella frågan kring Liza Marklunds böcker har ingen direkt koppling till det samarbete vi har och jag kan inte utifrån en debatt i media göra några utlåtanden. Liza Marklund ger ju själv sin syn på några av dina punkter i sin artikel på Newsmill, en artikel som du kanske redan läst. Jag kan bara konstatera att så länge Liza Marklund på samma utmärkta sätt som tidigare ger sitt stöd till oss är vi glada att ha henne som ambassadör.



    Vänliga hälsningar,



    Ingeborg Ekblom



    2009-04-05 | 09:45:18
  • daddy säger:

    Ja, det var väl det jag misstänkte. Men eftersom kvinnan som skrev mail till mig sade att hon läst min blogg och fann den intressant, samt även lämnade sitt telefonnummer så vore det ju dumt att missa chansen att få upplysa henne litegrann om verkligheten även för våra svenska barn.



    Jag skall i alla fall ringa och höra om hon är villig att ta en diskussion. Man får greppa varje halmstrå.

    2009-04-05 | 10:10:03
    Bloggadress: http://daddy.blogg.se/
  • Zac säger:

    Stark och skakande berättelse. Tyvärr verkar det som att en del människor är beskaffade till att vara ljusfyrar för oss andra - du är en sådan ljusfyr för många tror jag. Fortsätt kämpa!





    //Zac

    2009-04-05 | 10:15:53
    Bloggadress: http://www.wiktzac.com
  • Jakobsson säger:

    Helt rätt! Jag tycker också man skall ta chansen, men hålla stenhårt på sin integritet det är lätt att bli utnyttjad i fel syfte.

    Det är intressant med dessa organisationer vars hjärta blöder för förföljda och misshandlade människor bara de inte bor i Sverige! Jag kontaktade Amnesty några gånger ang. rättsosäkerheten i domstolar och svenska myndigheter, det stora antalet oskyldigt dömda i svenska fängelser. Jag kan berätta att de fick sig några riktigt goda skratt innan de blev förb.... för att jag misstänklig gjorde misshandlade kvinnor.

    Det är lättare att se grandet i din broders öga än bjälken i ditt eget, eller hur.

    2009-04-05 | 10:29:48
  • Funderare säger:

    Ta chansen att få visa hur det verkligen går till i vårdnadstvister i dag. Att det finns underbara pappor som vill vara delaktiga. Det kommer kanske inte en förändrig på en gång. Men din son kanske hamnar i samma situation när han får barn. För som det är nu är det rent vansinnigt. Vansinnigt är också att blanda in Marklunds arbete för Unicef med Gömda. Jakobsson, du har aldrig funderat på att ta hennes barn ifrån henne? Att man som på en viss blogg jämförde Marklunds arbete med att låta en pedofil vara ansvarig för Röda Korset, vansinnigt. Det klagas på allt som Gömde ställt till med. Men har någon ens funderat på hur det var innan, inte bra vad jag kommer ihåg. Men efter att ha läst moderaternas motion så verkar det som att även politikerna vill ha en förändring. Med andra ord, det finns hopp för alla bra pappor där ute.

    2009-04-05 | 11:00:16
  • Jakobsson säger:

    1.Vansinnigt är också att blanda in Marklunds arbete för Unicef med Gömda. Menar du att man kan vara delvis t.ex.rasist. Det är väl ändock det just detta Gömda handlar om, att svartmåla män och hettsa myndigheterna till än mer rättsvidriga ingripanden. Lizas krönika i Expressen skildrar hur hon och b.l.a. Bodström ordnar så att en frikänd pappa fråntas möjligheten att ens se sin son och dessutom svartmålas inför skola och omgivning.så här skriver Liza om den frikända pappan:

    Pappan (eller pedofilen, om man så vill) dömdes till sex års fängelse i tingsrätten, men friades sedan av en oenig hovrätt

    http://www.expressen.se/kronikorer/lizamarklund/1.940970/tillbaka-pa-ruta-ett

    och då skall man ha i minnet att han hade en otrolig tur som frikändes, det behövs inga bevis för att bli dömd.



    2.Jakobsson, du har aldrig funderat på att ta hennes barn ifrån henne?

    Vet inte vem av oss som saknar delar av den intelektuella spänsten, men jag förstår ingen ting av frågan?

    3. Hur var det innan? Vad jag vet har den boken bara stält till elände för alla.

    2009-04-05 | 12:15:13
  • Rospiggen säger:

    På mitt mail till Unicef fick jag det här svaret:



    Hej,



    Tack för ditt mail. I nuläget har debatten kring Liza Marklunds böcker verkligen fått en enorm uppmärksamhet också i traditionella medier. Vi följer naturligtvis hur alla våra ambassadörer agerar och vad som skrivs om var och en. Med jämna mellanrum utvärderar vi samarbetet. Men vi fattar inga beslut om fortsatt samarbete med Liza Marklund utifrån en högljudd debatt i media där ord står mot ord.

    Vi har ett stort förtroende för seriositeten i Liza Marklunds engagemang för barn och kvinnor. I rollen som UNICEF-ambassadör har hon med sina texter, sina filmer och sina föredrag betytt mycket för att öka vår synlighet och våra intäkter till förmån för barn i världen. Vi är glada över att ha henne som ambassadör.



    Vänliga hälsningar,

    Ingeborg Ekblom

    2009-04-05 | 12:30:32
    Bloggadress: http://www.metrobloggen.se/piggen
  • Rospiggen säger:

    Säger som Zac, du är en ljusfyr!

    2009-04-05 | 13:16:27
    Bloggadress: http://www.metrobloggen.se/piggen
  • Funderare säger:

    1. Friad blev ju aldrig pappan. Och bevis fanns det. Har tanken aldrig slagit dig att det kanske var sant. Fundera på det du. Och jag vet att det finns pappor som blir oskyldigt dömda med ett rättsväsende som går efter egen åsikt och inte efter bevisen.



    2. Om nu Marklund är en så dålig människa så att hon inte ska klara av att kunna arbeta för barnens väl ska hon då få ha egna barn? Man kan ju inte vara rasist på deltid, eller hur det nu var.



    3. Med andra ord, du utalar dig dels för alla och dels om nått du inte vet.



    2009-04-05 | 14:48:51
  • C säger:

    Om du har en dom på umgänge kan du ju söka verkställighet. Hon umgängessaboterar ju. Eller?

    2009-04-05 | 15:41:38
  • Jakobsson säger:

    Sorry, fel länk.

    1. Friad blev ju aldrig pappan

    1.Pappan (eller pedofilen, om man så vill) dömdes till sex års fängelse i tingsrätten, men friades sedan av en oenig hovrätt.

    http://www.expressen.se/kronikorer/lizamarklund/1.911289/hd-skulle-kunna-hjalpa-pojken och http://www.expressen.se/kronikorer/lizamarklund/1.891074/den-friande-domen-blev-en-tragedi-for-den-lille-pojken

    Pappan friades i hovrätten och ändock skriver Liza M att han är pedofil, mycket anmärkningsvärt. Jag vet också att det tvärt emot vad Liza påstår inte fanns några fysiska skador eller läkarintyg på skador, på pojken. God eller dålig så är det nog åter så att Liza ersätter sanningen med den subjektiva upplevelsen, enligt gammalt känt Liza mönster.

    Å andra sidan betyder det inte så mycket att det fins läkarintyg. Jag tror det var, Karin Ormastad som en gång gjorde ett utlåtande från ett fotografi att det var typiska skador orsakade av en vuxen mans organ. Det visade sig sedan att det var reflektioner av fotoblixten.

    Läs gärna här hur det går till i häxprocessernas värd, där Kari Ormstad är en av många aktörer: http://ingrid-carlqvist.blogspot.com/2009/02/den-tusende-gangen.html

    2.3.Hummmmm! Inte för jag förstår vad du menar.



    Men för mig är det färdig funderat i detta

    2009-04-05 | 17:00:02
  • Jakobsson säger:

    Kari Ormastad, skall det vara

    2009-04-05 | 17:01:35
  • zach säger:

    Måste bara flika in med att jag aldrig någonsin har läst en blogg som berört mer än den här.



    Jättekram till dig som orkar.

    2009-04-05 | 18:01:30
  • Leroy säger:

    Jag håller med om att motionen gör att man är beredd att rösta på dessa. Synd att det inte är personval.



    Leroy

    2009-04-05 | 18:14:42
  • daddy säger:

    Wow, Tack rodnar...



    Men personval har vi väl? Ursäkta en politisk kretin, men får man inte rösta både på ett parti och en person?



    Börjar bli dags att redovisa de svar jag fått av riksdagsmännen hittills också, men det får vänta nån dag till. Det svåraste med den här bloggen är att välja bland allting som finns att skriva om. Jag skulle behöva en hel tidning....men det blir ju enligt planerna en bok snart, men inte ens i en bok får allt plats.



    Vad gäller några av de tidigare kommentarerna blev jag så upprörd att jag tvunget måste skriva ett inlägg till...Det är under tillverkning..

    2009-04-05 | 18:21:20
    Bloggadress: http://daddy.blogg.se/
  • Jakobsson säger:

    Jag tycker också att det är en bra motion, vilket jag kommer skriva och tala om för de som skrib´vit den. Om man inte har lust att skriva till alla kan man skriva till

    "Du kan skicka idéer, synpunkter och frågor till oss via epost-adressen [email protected]."

    Och utrycka sin uppskattning. Varför vänta till det är val med att ge fidback? Det blir lättare för dem att komma igen om många skriver och stödjer dem.





    Du kan skicka idéer, synpunkter och frågor till oss via epost-adressen [email protected].



    2009-04-05 | 18:29:38
  • Rospiggen säger:

    Alla utbildningar i all ära men förmågan att prata med ungdomar på deras villkor osv undrar jag om den går att högskoleplugga till faktiskt. Den förmågan har man nog i sig från början. Jag tvivlar inte ett ögonblick på att du var poppis bland ungdomarna :)

    2009-04-05 | 18:56:35
    Bloggadress: http://www.metrobloggen.se/piggen
  • Tommy Jonsson säger:

    Har du något vitesföreläggande i din umgängesrättsdom? Annars kan du begära det av TR. De kanske ger ett sådant bara på handlingarna.

    Du kan också gå till TR och begära vårdnaden om dottern. Det verkar vara läge för det.

    För att få verkställighet av umgänge och vite måste man gå till Länsrätten.

    2009-04-05 | 22:12:51
  • C säger:

    Verkställighet och vite ansöker man om hos tingsrätten nuförtiden, och har man rättshjälp så är det ett nytt ärende=ny rättshjälp.



    Enligt de nya reglerna kan tingsrätten i samband med verkställighetsdomen även ändra vårdnaden, och umgängessabotage är en mycket stor orsak till detta.



    Ansök om verkställighet! Har du inget ombud?

    2009-04-06 | 07:47:45

Kommentera inlägget här: