daddys

Beware the fury of a patient man

Barnskyddsutredningen är lämnad

Kategori: Barn

myndigheterMen myndighets Sverige har tagit semester, så det händer just nu ingenting i min dotters fall. Något skriftligt beslut att jag nekades inträde att bevittna det andra förhöret med min dotter tillsammans med mitt ombud har jag inte fått. Inte heller något skäl. Själv hör jag polis Maria Brage flera gånger lova mig det under samtalet som hölls utanför barnhuset i Göteborg.

Jag talade med min offentliga försvarare igår på hans första dag tillbaks från semestern. Att det hållits ännu ett förhör med dottern visste han inte ens om. Trots att åklagare Sune Johansson i ett inspelat samtal påstår att han blivit informerad.

Semester och därav följande personalbrist är inte ett skäl som godtas till fördröjandet av en förundersökning där barn är inblandade. Det har JO slagit fast, men vem bryr sig? Inte våra barn"skyddande" myndigheter i alla fall.

Inget protokoll, inget åtalsbeslut


Inte heller har varken jag eller mitt ombud fått något protokoll från det andra påstått hållna förhöret. Märkligt förresten vad tingsrättens skyndsamhetskrav blev viktigt helt plötsligt för att mitt ombud råkade vara ledig ett par veckor. Själv går jag fortfarande och väntar på besked om dom tänker åtala mig eller inte. Att jag hittills inte fått det tyder väl på att dom har ganska tunt på fötterna. Men det har ju å andra sidan inte hindrat dom förr.

Nya barnskyddsutredningen ger mig rysningar


Maria Larsson passar dock på att lägga fram den nya barnskyddsutredningen mitt under semestern så att den skall slinka så obemärkt igenom som möjligt. Den särskilde utredaren är den tidigare generaldirektören för Socialstyrelsen Kerstin Wigzell. Detta är hennes förslag i korthet:

Fakta: Barnskyddsutredningens förslag i korthet
  • Bestämmelser som rör barn i socialtjänstlagen och bestämmelser i lagen om vård av unga slås samman till en enda lag.
  • Barn ska få utökade möjligheter att tala med och få hjälp av socialtjänsten, oberoende av vårdnadshavarens samtycke.
  • Socialtjänsten ska, när hänsyn till barnets säkerhet så kräver eller om det är barnets önskan, kunna avvakta en kortare tid med att underrätta föräldrarna om att en utredning har inletts.
  • Socialtjänsten ska kunna följa upp ett barns situation, även när föräldrarna motsätter sig detta, om det finns befogad oro för att barnet far illa samtidigt som laglig grund för tvångsåtgärder saknas.
  • Varje barn som omhändertas ska få en egen socialsekretare som ska besöka barnet minst fyra gånger per år och så långt som möjligt föra enskilda samtal med barnet.
  • Familjehemmen ska få bättre stöd i form av utbildning.
Källa: Socialdepartementet (TT)

barnskyddsutredningen

Låter det tryggt?


Ni behöver knappast fråga mig vad jag tycker. En socialtjänst som redan står över allt vad lagar heter skall alltså ges ännu mer befogenheter på bekostnad av föräldrarna. Idag är det mitt barn dom tar, i morgon är det erat.
Ni som tror på våra socionomers objektivitet och proffesionallism må leva kvar i den villfarelsen. Vi som fått uppleva den first hand blir skräckslagna av detta framtidsscenario. För vi vet att något barnskydd är inte vad denna myndighet ägnar sig åt.

Länkar till Ann Charlotte Martéus debattartikel i Expressen "overklighetens barn i centrum" som jag tycker sätter fingret precis på problemet. Hon skriver bl a: "Men för att köpa den här idén i praktiken måste man tro på socialtjänstens och samhällets förmåga att verkligen hjälpa barn i behov av stöd och skydd. Och meritförteckningen är ju inte helt lysande."

Kan knappast sägas bättre.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer

  • Bitten säger:

    Men Jocke... OM nu den nya lagen skulle leda till att dom pratar med och lyssnar på UNGARNA utan att ta hänsyn till någon av föräldrarna, så skulle väl, OM det efterföljs som det antagligen är tänkt, kunna bli bättre än nu, när dom oftast INTE lyssnar på barnen och för det mesta bara på EN förälder???



    Fast jag kanske är naiv som tror att det är så dom menar??



    Bortsett från det, så hoppas jag att din advokat tar i med hårdhandskarna nu när han är hemma igen!!



    Håll ut!!

    2009-07-22 | 07:14:33
  • jakobsson/anette jacobsson säger:

    Ann Charlotte Martéus har helt fel i en sak, att detta endast drabbar de redan sårbara, det var länge sedan så var fallet.



    Som vid alla missbruk av makt eskalerar övergreppen från att endast drabba de redan utsatta till att inbegripa en alt större krets och där är vi nu.



    När en myndighet blivit maktfullkomlig minskar toleransen för oliktänkande eller "besvärliga" personer och då utvidgas också kretsen av personer som behöver "åtgärdas" oavsett deras sociala status.



    Så länge övergreppen drabbar marginaliserade människor är intresset/medvetenheten hos befolkningen i övrigt minimalt och även när människor av medelklass börjar drabbas har medborgarna svårt att anamma att det system som man upplevt som solitt och i det närmaste ofelbart, kan vändas mot dem själva.



    Detta fortsätter till så många drabbats att de flesta känner någon som råkat illa ut, möjligen då kommer en yrvaken insikt. Men när medelklassen börjar komma till insikt har makthavare som politiker och gammelmedia varit (avsiktligt eller oavsiktligt) involverade och delaktiga i så många misstag och övergrepp att de för att rädda sina ansikten kommer göra alt för att förhindra att sakerna utreds och därmed förhindra förändringar av ett system som förvandlats till en Hydra. Alternativt att man upptäcker att man lämnat ifrån sig så mycket makt till de styrande att man saknar möjligheter att påverka utvecklingen.



    Detta mönster återfinns i många historiska skeenden t.ex. i tretiotalets Tyskland.



    2009-07-22 | 09:22:37
  • Shhiva säger:

    Vi föräldrar får innerligt hoppas att om den nya lagen går igenom, att den inte missbrukas... men mitt förtroende till myndigheter är väl lika bra som ditt...



    Nä, de gör ju inget för de barnen som behöver hjälp idag, utan de går på föräldrar som sköter sig..

    (Jo, jag har belägg för det uttalandet, då jag har anmält personer som fortfarande misshandlar sina barn psykiskt.. 3 anmälningar har jag gjort.. )



    Och fortfarande håller jag så innerligt med dig, och hoppas att du en dag inom en snar framtid får återförenas med din dotter..

    Om denna mamman bara visste vad hon gör mot sitt barn.. om hon visste hur det är att växa upp med vetskapen/tron att ens pappa inte bryr sig..



    Får man då senare reda på att allt man proppats med sen tidig barndom är lögn.. ja, då kunde någon lika gärna dragit undan mattan 10 000 meter upp i luften.. för så känns det..

    Man faller och faller, sen kommer smällen.. när allt sjunkit in...



    Fortsätt kämpa och skriva du sanningordens man!!

    2009-07-22 | 20:41:20
    Bloggadress: http://shhiva.blogg.se/
  • susanna svensson säger:

    Bodde granne med en kvinna en gång som berättade att hon fått kontakt med sin pappa först när hon var i 30 års åldern. Hon hade alltid fått höra av son mamma att pappan var en svikar pappa som inte brydde sig, men det visade sig i stället att han försökt få tillstånd ett umgänge men förlorat i rätten. Kvinnan hamnade i en mycket svår psykisk kris eftersom att hon inte längre kunde konfrontera sin mor eftersom att modern var död,

    Stackars människa

    2009-07-22 | 21:14:12
  • Rospiggen säger:

    Först vill jag säga att hur mycket mer kan myndigheterna som är inblandade i ditt och Ranias fall trassla in sig? Hur mycket mer lupp kan de få på sig än de redan har?



    Vad gäller artikeln du länkar till i Expressen tänker jag spontant: hur ska de i så fall också göra sig av med det tokfeministiska perspektivet, den ideologin? Det krävs inte bara mer resurser utan det krävs att de slänger ideologin "män är...." helt åt sidan och börjar om och hur länge tar det inte för en atlantångare att vända?



    Sen låter det också skitläskigt att soc ska tränga sig in ännu mer på det sätt som föreslås av barnskyddsutredningen. Jag tycker att det soc och andra myndigheter ska lära sig först och främst är att läsa t ex BRÅ:s statistik och andra bevis på att siffror som ofta presenteras (bl a i media) bara är båg och propaganda. Om vi börjar DÄR har vi hunnit mycket långt. Det kanske inte behövs ännu mer resurser, det som krävs är att myndigheter verkligen följer lagarna och har det barnperspektiv de SKA ha. För bövelen!

    2009-07-22 | 22:21:56
    Bloggadress: http://www.metrobloggen.se/piggen
  • Leroy säger:

    Spiggen du e klok du och ser en hel del som faktiskt händer och inte händer.



    Ja vem är det man värnar om och på vilket sätt agerar man?



    Leroy

    2009-07-22 | 23:20:22
  • Leroy säger:

    Trevligt att se att du kunnat hjälpa Ramona och att hon gett dig kred.



    Leroy



    2009-07-22 | 23:21:55

Kommentera inlägget här: