daddys

Beware the fury of a patient man

En svensk hjälte

Kategori: Kvinnor

Jag har av ett antal personer nominerats till Expressens just nu pågående kampanj "Svenska hjältar". Jag vill säga högt och tydligt att jag är enormt hedrad. Jag tvivlar på att jag kommer att tas upp på Expressens lista emellertid eftersom ämnet är för hett för en lista som den. Men det förtar på minsta vis inte min glädje och stolthet över nomineringarna. Tusen tack till er fyra som gett mig hjältestatus.

En svensk Hjälte

hjältinnaSjälv vill jag också nominera en svensk hjälte och mitt val har fallit på en mamma i år. Safia Benaouda, 19 nomineras härmed till svensk hjälte av Daddys blogg.

För er som inte vet vem denna mamma är så kanske det ringer en klocka om jag säger terrormisstänkta svenskar i Pakistan. Jag vet inte vad dessa tre människor samt parets barn hade för ärende i talibanland då dom greps. Själva säger dom att dom var på väg för att fira en religiös högtid. Vilket mycket väl skulle kunna vara fallet.

Men medan männen skulle fortsätta sitta fängslade i Pakistan utan rättegång ville man väl från pakistanskt håll visa nåd mot modern och barnet så dom försattes på fri fot. Det verkar som Pakistans rättsväsende har en del gemensamt med vårt. Men då sa denna modiga kvinna, "Nej! Jag vägrar att släppas ut från fängelset utan min man."
Så där sitter hon nu fortfarande kvar och vägrar lämna fängelset.

Jag har aldrig varit i ett pakistanskt fängelse, men i min föreställningsvärld så skiljer det sig rätt markant från ett svenskt. Inte minst vad det gäller den fysiska behandlingen av dom misstänkta. Med andra ord en miljö som man nog skulle vara ganska glad att få slippa, om man nu får chansen. Hennes vägran tyder på ett fantastiskt civilkurage och en obrottslig lojalitet och kärlek mellan en man och en hustru som gör mig varm in i hjärtat. Det finns fortfarande mammor som slåss för hela sin familj, och inte bara den del som utgörs av henne själv och barnen. Här har en del svenska mammor definitivt en del att lära.

Jag hoppas att det slutar lyckligt för denna familj och att barnets pappa inte får för mycket stryk i sin fängelsehåla.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

  • Leroy säger:

    Jag förstår om det blir snurrigt i denna media cirkus med tv 4 x-press och A-blad.



    Det är nog så att A-bladet har nominering och att tv 4 fins med i kulisserna men är inte förvånad om även x-press finns där. Den mediaobalans du tidigare beskrivit som valt att inte våga skriva om riktiga övergrepp eller undrsöka sanning. Är de som försöker utse hjältar.



    Det är antingen Pirater eller Shiebstedt, Bonnier eller polistiskt bundna.



    Men hade jag haft förtroende på rättvisa så skulle jag lyft dig men det finns säkert dom som ser hur djäkla illa de själva hanterat verklighet och sanning.



    LEroy

    2009-10-01 | 21:52:49
  • Leroy säger:

    Se Själva hur gränserna flyter mellan kapitala intressen. :

    http://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/article5847821.ab



    Eller:

    http://tonarsmorsa.se/2009/09/27/svenska-hjaltar/



    Leroy

    2009-10-01 | 21:56:11
  • Goodwin Strawman säger:

    Jag vet inte om det är rätt att hedra en människa som vill visa martyrskap i sin misstänkta potentiella terrorism.

    2009-10-01 | 22:16:11
  • Leroy säger:

    Oavsett Joakim så är du hjälte.



    För inte fan skall påståenden inte granskas eller utredas. Så klart skall insikt och sanning få råda!

    Barn inte hamna i kläm och få så bred bas som möjligt.



    De som påstår borde få smaka på egen medicin.



    Sätta sig in i den situation dom önskar den andre genom påståenden och lära sig vad empatisk förmåga handlar om.



    Rättvisa hinner i kapp förr eller senare utan att man behövt upfattas som svikarfarasa eller ge upp och lämna intressen.



    You are a hero anyway!



    Leroy

    2009-10-01 | 22:23:52
  • Ninni säger:

    Är det en hjältebragd att tvinga ett litet barn kvar i ett pakistanskt fängelse istället för att fara hem till Sverige där barnet har tillgång till rent vatten, en skön säng, bra näringsrik mat, medicinsk kunnig personal vid sjukdom, ren luft osv?



    Dina applåder för att hålla små barn oskyldigt inlåsa visar vem du är!



    Du skriker högt över andra barn som får bo på öppna institutioner och HVBhem - och applåderar småbarns inlåsning i pakistanska fängelser.

    Dubbelmoral? Ändamålen helgar medlen?



    Barnets far är anklagad för terrorism - inte helt orätt. Bara för att han är man och pappa anser du att han ska få total amnesti utan utredning?

    Faller inte den ena pusselbiten efter den andra ned när du ser hur han söker sig till människor med terroranknytning och terrortillhåll som är (ö)kända?



    Du visar mer och mer ditt rätta ansikte - bara det faller dig i smaken är det bra oavsett om småbarn ska sitta fängslade eller inte!

    2009-10-02 | 07:33:28
  • S säger:

    Jag förstår hur du tänker när du nominerat henne men samtidigt måste jag ändå säga att jag tycker det är underligt att hon inte såg till sina barn först när hon hade chansen att släppas fria med dom. Frågan är nu vad som händer med barnen när deras mamma valde att sitta inspärrad? Heroiskt att göra det för sin man javisst men det faller liksom lite i mina ögon när hon samtidigt har barn att ta hand om. I övrigt daddy så är jag på din sida och det vet du. Man behöver inte alltid tycka samma sak bara och i detta fallet håller jag inte med.

    2009-10-02 | 07:59:10
  • L.P säger:

    Ninni:



    Du får nog läsa om artikeln som Daddy skrivit,för det är tydligt att du har inte har förstått innebörden,och ovanpå det så kan man faktiskt kalla kvinnan för en hjälte då hon står upp för att hela familjen skall släppas fria.



    Smolken i bägaren skulle kunna vara att mamman inte såg till barnets bästa i första hand,men hon är ju väldigt ung,och säkerligen stressad,och då kan det vara svårt att fatta dem beslut som för stunden är riktiga.



    Tråkigt är att dessa personer har varit inblandade som misstänkta tidigare vid ett annat tillfälle också,så vem vet,terrorister eller ej?



    //L.P



    PS..Ninni,det märks hur snabbt du hugger,när du inbillar dig att du har fått möjlighet till det,j*vla orm.

    2009-10-02 | 08:53:56
  • Afrodite säger:

    Ninni:



    Kan du försöka läsa in texten igen och försöka se VAD det är i texten som Daddy hyllar mamman för.



    Det är ju detta som är det stora problemet vi har med div myndigheter dvs texter läses in enbart utifrån sina egna värderingar och det är ju det som kallas för att vara oproffessionell och helt utan förmåga att kunna läsa en text utifrån ett annat perspektiv än sin egen.



    Jag kan förstå din tanke och din känsla, men hur jag letar och letar i texten så ser jag inte att Daddy hyllar henne för att barnen får sitta i fängelse utan för att mamman gör något mycket ovanligt som att på alla sätt hålla familjen samlad.



    Jag tycker att det är intressant att läsa det du skriver, för det får mig återigen att se var problematiken ligger i min framtida nya yrkesroll.

    2009-10-02 | 09:11:18
  • 4thFloor säger:

    Allvarligt Daddy? Samma tjej som enligt uppgift till media har sagt att hon var i Pakistan "på order av sin pojkvän"?



    Jag antar att man ser det man vill se.

    2009-10-02 | 10:45:06
  • profanum_vulgus säger:

    Är det inte barnets bästa att båda föräldrarna släpps? Visst är det inte bra för barnet att sitta med mamman i fängelset, men hur skulle det vara för barnet att sitta med en förtvivlad mamma i Sverige och med minskade chanser att få se sin pappa igen?



    Saken är den (och det vet inte många svenskar) att det är oerhört känsligt hur kvinnor behandlas i muslimska länder. Minns ni kvinnan i Indonesien som kräver piskstraff för att hon drack en öl? I landet har man gett 20 000 män piskstraff det senaste decenniet men inte en enda kvinna. Myndigheterna vågar inte piska henne eftersom det kommer uppröra så många om man piskar en kvinna. Hon gör det som en protest mot piskstraffet, hon är beredd att bli piskad för de piskades skull.

    På samma sätt är den här mamman beredd att vara fängslad för sitt barn och sin mans skull. Mannen har nämligen större chans att släppas om hon vägrar lämna fängelset. Så hon försöker rädda både sin man och sitt barn (som annars förlorar sin far).

    2009-10-02 | 10:45:52
  • Daddy säger:

    Jag förstod att detta inlägg skulle väcka ont blod i vissa läger. Medan vissa inte alls ser en hjälte i denna mamma så ser andra precis det jag ser.



    Vad jag anser om det krig mot terror som startade med attackerna den 11 September går jag inte in på här. Det skulle behöva en helt egen blogg. Däremot så har ju uppenbarligen denna mamma inte gjort sig skyldiga till något brott eftersom man från pakistanska myndigheter vill frige henne.



    Då infaller ju följdfrågan, vad har då pappan gjort som inte mamman har? Vad jag förstår så anklagades dom ju allihop för att ha befunnit sig i något sorts förbjudet område.



    Sedan kommer det genast kommentarer om att mamman inte ser till sitt barns bästa. Jag ser det precis tvärtom. Mamman vet att om hon överger barnets pappa nu så är risken stor att barnet förlorar honom för alltid. Detta vägrar hon att acceptera.



    Men ni som inte anser att pappor är viktiga i sina barns liv reagerer naturligtvis precis som "Ninni" ovan. Bra att ni tar av er era skenheliga masker.

    Själva hade ni naturligtvis tagit era barn och lagt benen på ryggen och lämnat era män och barnets pappa åt sitt öde.



    Synd att dom inte korar "årets fegis" också. Det hade blivit en intressant gala.

    2009-10-02 | 11:04:53
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • Viktoria säger:

    Nu är det ju ingen liten "smolken i bägaren" det handlar om.

    Valet att stanna fängslad med barn är faktiskt bara dumt. Sen kan man tycka att det är hedersvärt och hjältelikt om man vill.

    Men det hindrar fortfarande inte faktumet att hon förmodligen skulle göra större nytta för sin man och familj i frihet.



    Att hylla henne för att hon håller familjen samlad är väl bra, men kanske inte i fängelset eller?



    Vore det inte bättre då för alla att kämpa för att få familjen samlad i FRIHET.

    2009-10-02 | 11:16:10
  • Viktoria säger:

    Alltså ibland är du så dum Daddy så att man storknar.

    Varför i helvete skulle det vara synonymt att överge män till sitt öde med att friges från fängelset?



    Jag finner ens inte ord till din skenheliga attityd. Men det är väl bara att vänta sig. Så fort någon har en avvikande åsikt så hånas och förlöjligas kommentatorerna här. Vet du? Det är: DISKRIMINERING. Kontigt att ingen lyssnar på dig, du lyssnar ju fan inte heller.

    2009-10-02 | 11:22:38
  • 4thFloor säger:

    Fast där har du fel Daddy, iaf gällande mitt ogillande av "utnämningen". Om jag suttit där, och erbjudandet hade kommit att mitt barns far hade fått gå fri med vårat gemensamma barn så hade jag sagt "Ta med vårat barn och sätt er i säkerhet." Oavsett vem som är skyldig till vad och inte. Ett pakistanskt fängelse är inte en plats för ett barn. Punkt.



    Tilläggas bör kanske att jag inte hade hamnat där, och har svårt att förstå hur man kan hamna i samma situation två gånger, och spela samma kort. Vägra lämna fängelset utan mannen. Första gången är kanske förståeligt, det var bara henne det handlade om. Smart är det ju också, även denna gång, för vilket fängelse vill ha en tvååring?



    Jag ser inte en hjältinna, jag ser en ung och dum tjej som använder sig själv och sitt barn som brickor i ett spel. Dom gömde vad man tror är strypsnaror i ett blöjpaket för guds skull!



    Men visst, det står var och en fritt att plocka "russinen ur kakan" och tolka endast en del av en viss situation. Det är det jag antar att du gör? Kanske är det jag som är för cynisk i mitt synsätt? Men nä, ingen hjälte i min bok. Ingen förälder, oavsett kön, är en hjälte när dom inte sätter barnet först.

    2009-10-02 | 11:22:46
  • Cuben säger:

    HERO (Mariah Carey)



    There's a hero

    If you look inside your heart

    You don't have to be afraid

    Of what you are

    There's an answer

    If you reach into your soul

    And the sorrow that you know

    Will melt away



    And then a hero comes along

    With the strength to carry on

    And you cast your fears aside

    And you know you can survive

    So when you feel like hope is gone

    Look inside you and be strong

    And you'll finally see the truth

    That a hero lies in you



    It's a long road

    When you face the world alone

    No one reaches out a hand

    For you to hold

    You can find love

    If you search within yourself

    And the emptiness you felt

    Will disappear



    And then a hero comes along

    With the strength to carry on

    And you cast your fears aside

    And you know you can survive

    So when you feel like hope is gone

    Look inside you and be strong

    And you'll finally see the truth

    That a hero lies in you



    Lord knows

    Dreams are hard to follow

    But don't let anyone

    Tear them away

    Hold on

    There will be tomorrow

    In time

    You'll find the way



    And then a hero comes along

    With the strength to carry on

    And you cast your fears aside

    And you know you can survive

    So when you feel like hope is gone

    Look inside you and be strong

    And you'll finally see the truth

    That a hero lies in you



    Joakim tack för allt ditt idoga arbete.



    Cuben

    2009-10-02 | 11:55:22
  • Ninni säger:

    Jag har läst Daddys inlaga - har ni det?

    Har ni läst hur han hyllar en mamma som väljer att stanna i en i allra högsta grad både osund och farlig miljö för ett barn, bara för att barnets far ska kvarhållas för utredning gällande terrorism?

    Vilka människor har strypsnaror gömda bland blöjjorna?

    Inte är det scouter på hajk direkt.



    Det är inte första gången, de har båda vanan inne att hamna i den här formen av situationer.

    Den här gången hamnar ett litet barn i en miljö som inget barn ska behöva uppleva.

    Orent vatten, barnsäkerhet och barnanpassning existerar inte, bristfällig mat, farliga medinterner osv. vem hyllar den miljön som det ultimata så länge pappan sitter inlåst?

    Jo, Daddy.



    Synd att myndigheterna inte kan gå in och omhänderta barnet och forsla det hem till Sverige och släkten här.

    Då kan mamman välja själv om hon vill sitta kvar själv eller följa med barnet.



    Människor som väljer bort att ta ansvar för sitt barn, ska inte heller ha barn.



    Daddy, du som hyllar barnkonventionen - hur är det med att fängsla barn?

    Det hyller du!

    Du ställer inte upp på det lilla barnet, utan väljer att applåderar det vuxna dårskapet istället.

    Dubbelmoral? Ändamålen helgar medlen?



    Ett barnoffer i ett pakistanskt fängelse gör inget, bara pappan har sällskap bakom murarna och draghjälp ut.

    Vems tår på barnens sida? Inte Daddy ialla fall!

    2009-10-02 | 19:42:08
  • Daddy säger:

    Visst är det faschinerande att människor som Ninni och Victoria nu plötsligt hoppar på mig för att jag skriver om en mamma som tar strid för sin familj. Då menar man att mamman är olämplig...



    Om nu denna mamma hade strypsnaror gömda i blöjpaket, är det då inte konstigt att det är henne man släpper medan man fortsätter att hålla de bägge männen fängslade på diffusa grunder?

    Jag får inte ihop logiken?



    Men jag antar att Både jag och Ninni och Viktoria då i alla fall kan enas om att det finns olämpliga mammor, och att det då är konstigt att vårt rättsväsende och socialtjänst fullständigt ignorerar dom barn som lever med sådana mödrar?



    Därmed inte sagt att Safia skall räknas till den gruppen. Vi vet inte hur hon och hennes barn lever i fängelset, det mina antagonister skriver om hur hon har det är enbart spekulationer, liksom uppgiften om strypsnaror i blöjpaket.



    Vi som sett sanningen bakom dimridåerna som pressen ofta lägger ut har lärt oss att ta deras uppgifter med en nypa salt. Själv tror jag inte ett ord som står i kvällspressen längre. Det har allt för ofta visat sig vara lögner för att man okritiskt skall svälja allt som skrivs.



    Men som några har försökt att påpeka så tar jag inte ställning i någon skuldfråga. Det jag hyllar är denna mammas kamp för sitt barn far.

    Detta är tyvärr inte speciellt vanligt här i Sverige. Här är det männen som förväntas stå upp för sina kvinnor. Att i denna mamma se motsatsen glädjer mig och det är det jag vill hylla.



    Kan ni förstå vad jag försöker säga? Kan ni bortse från omständigheterna och se kärnan i det jag vill förmedla?

    2009-10-02 | 20:10:00
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • Tommy Jonsson säger:

    Jag hoppar in i ledet kring de som nominerar dig till att vara en hjälte. Själv har jag tidigare kämpat som dig i första ledet och då får man också ta en massa skit helt obefogat.

    Det är precis som i en vårdnadstvist att allt du gör

    eller inte gör kommer du att ställas till svars för.

    Var det inte på det sättet att den där modern och killen blev fängslade i Etiopien och där fick hon saamma erbjudande och reagerade på samma sätt. Att hon agerar på detta sätt torde vara att det erbjuder en bättre politiskt tryck på landet än negativa problem för barnet.

    2009-10-02 | 20:56:56
  • Olle säger:

    Haha, detta inlägg är så härligt anti-PK! Det hittar förmodligen fiender i alla läger, både till höger (anti-terror-gänget) och till vänster (det-är-synd-om-kvinnorna-gänget).



    Stå på dig, mannen!

    2009-10-02 | 21:27:30
  • Anders säger:

    Som någon nämnde, man kan inte vara ense om allt eller egentligen finns det säkert flera saker som vi inte är ense om. Tänkte därför ta ett annat exempel som jag skulle finna mycket horribelt.



    En pappa och mamma sitter fängslade för, tex mord. Är det då rätt att barnet skall växa upp i fängelset bara för att få vara tillsammans med sina föräldrar?



    Personligen finns det INGET som talar för detta, alltså tycker jag inte att kvinnan i pakistan gör rätt och det har således inget med vart de hålls fängslade eller för vad. Jag tycker inte ett barn skall befinna sig i ett fängelse oavsett vad som kan, eller inte kan, drabba den andra föräldern.

    2009-10-02 | 21:52:30
    Bloggadress: http://blogg.aftonbladet.se/aceeo/
  • Tammy säger:

    Men Ninni då..



    Här har vi en mamma som ger allt för sin familj, en kvinna som inte sviker eller springer sin väg...utan kanske hon hyser en sådan enorm kärlek för sin man att dom tillsamamns ska rida ut detta?



    Vad synd att du letar så frenetiskt och bittert efter fel här på Joakims blogg att du blir helt förbittrad av ditt hat att du inte kan se längre än dit näsan räcker!



    Sen är det ju så att utomlands har man en helt annan syn på familjesammanhållning än vad man har här i Sverige, där håller man ihop - hela familjen!



    Här i Sverige är det fult t.o.m att bada med sitt barn, huuu....vilken tur att min pappa är död, för han har badat med mig och mina syskon när vi var små, det gjorde vi jämt och det fansn inte roligare...



    Att sen får krypa in i pappas trygga famn och somna, var något som slår det mesta.



    Vi är nästna lite småperversa i detta land, tycker du inte? Lite fega också..hycklare, dubbelmoralister uj uj, skulle kunna göra listan lång :o)



    Och om alla skulle tänka som du, så skulle det ju vara högst olämpligt att lämna lilla Sverige för farliga världen därute, bäst att vi låser in oss för gott!



    Skaffa dig ett liv Ninni!!

    2009-10-02 | 21:54:52
  • Anette Jakobsson säger:

    Vad kan vi lära oss av den här diskussionen? Jo att det spelar ingen roll om man tillmötesgår fanatiker som Ninni och Victoria på ett sätt (typ, tar bort namn/bild på barn) så kommer de genast hitta något annat för att framställa sin upplevda fiende som suspekt. Det ligger i den dysfunktionella personens logik att bekämpa upplevda hot med alla medel.

    Det är faktiskt nästan roande att läsa hur en person som förfasar sig över ett barn i fängelse i Pakistan med lätthet raljerar över ett annat barn i fängelse i Sverige. Samma person kan också konstatera att fadern med rätta är anklagad för terrorism och anklagar samtidigt Daddy för att vara fanatisk och enögd i sina resonemang.



    Det är i sanning synd om människorna!



    PS. Jag hade inte heller nominerat Safia men kan leva med att inte alla tänker som mig.



    2009-10-02 | 23:25:58
  • Anonym säger:

    Ja ja...



    Återigen bevisar den "ädle Daddy", vilket egofixerat ärkesvin han egentligen är. Han har inte ens världsbilden klar för sig.



    Ett barn i ett fängelse i Pakistan? Är du helt underutbildad Daddy? Eller är du oberest i världen ?



    En mamma som vill hålla ihop familjen? Det finns det gott om i Sverige också. Utan att barnen behöver sitta i skitiga fängelser, utan mat och vårdmöjligheter.



    Du hyllar madonnan och ratar horan ! Vilken kappvändare/ynkrygg du är.



    Och ni alla andra som håller med Daddy verkar lika skadade ni.



    Om ni tror ni förespråkar familjen så har ni helt fel. Ni förespråkar bara er själva i er nakna bitterhet och oförmåga att kritiskt titta till situationen. Barnens bästa? Hahhha... Jag tror jag skrattar ihjäl mig!



    Varken mamman eller pappan har något omdöme i detta fall. Hoppas barnet blir fråntagen dem båda och att det blir medlem i en familj där vård, omsorg, kärlek och medkänsla är ledord i ord och handling.



    Men du Daddy, vill du nu hylla mammor som försöker hålla ihop familjen, så kan du ju börja hylla de mammor som faktiskt finns i Sverige som lever med fysiskt, psykisk och ekonomiskt våld. De som finns här i din närhet. Det är ju några styckna. Det är väl jättebra för barnen att få växa upp i en "hel" familj..



    Fy fan vilken liten ynklig bitter sk man du är! Verklighetsförankringen och världsbilden hos dig är totalvrickad. Jag tror du behöver hjälp. Riktigt proffsig hjälp.



    Och jag kan också leva med att alla inte tycker som mig. Och jag kan leva med att jag har rättigheten att säga min åsikt. Rövslickare!



    Och jag skäms över att jag i samma blogg har stöttat Ricky, på anmaning/info från er. Ricky ska inte sitta instängd, med mat, tak över huvudet,mm... Men en liten 2 åring ska sitta i fängelset från hell.. Allt för den viktiga familjens skull?



    Gudarna måste vara galna på riktigt..



    /Jarri

    2009-10-03 | 02:24:24
  • Uppsala. säger:

    Funderingar!



    Inga fler begåvade svar på Daddys frågestund?

    Kanske skall Daddy sprattla mindre i fångstnätet och reflektera mera.

    2009-10-03 | 10:08:48
  • Afrodite säger:

    Detta svarade Mark Levengood på en fråga när folket fick chatta med honom:



    "Du har rätt, fast jag skulle vilja lägga till att hjälte blir man när man vågar vara större än sig själv. När man vågar släppa sin rädsla och agera för det man tror på - då ringer det i hjälteklockan. Det är ju inte bara jag utan hela juryn som väljer, och det är svårt, vi vrider och vänder. Många fler skulle förtjäna titeln."



    Daddy, där är du :)



    Här kommer en till fråga och ett svar från Mark:

    "En del tycker att man borde lagstifta om att man ska vara skyldig att ingripa om man ser någon t ex bli misshandlad. Vad tycker du om det?

    Mark Levengood säger: Tycker det är bra, som en vägledande lag. Blir ju svårt att döma någon, man kan bara skylla på att man är närsynt eller något, men vissa lagar skapar ändå norm. Som lagen om barnaga - visst sker det att barn även idag far illa här, men vi VET alla att det är fel."



    Jadu Mark, du har så rätt.



    Mark skriver även:

    "Att fortsätta kämpa mot hopplösa odds - det är just vad vi menar med hjältar i vardagen. På det sättet blir ju din vän en segrare, vad som än händer. Lycka handlar inte om att lyckas, utan att fortsätta kämpa för det man tror på."



    Vad säger ni, är inte detta något att sätta upp på kylskåpet?



    Han skriver även:

    "Ja, det är skillnad på att vara hjälte och vara dum i huvudet. Jag tror du ska börja med att träna barnen i empati, då brukar man småningom förstå att om jag arbetar för att den här världen ska vara bra för alla, då blir den också bra för mig."



    Något flertalet i maktpositioner borde tänka på.









    2009-10-03 | 10:56:09
  • Daddy säger:

    Safia Benouda och hennes man Munie Awad greps även i Etiopien 2007 dit dom åkt på semester. Safia var gravid då detta skedde Efter 2 månader släpptes dom utan åtal eller rättegång. I ett uttalande sa Safia "Jag fattar inte varför man inte skulle vara fri att åka var man vill i världen". Hennes man släpptes också. Han skulle enligt myndigheterna ha försökt rekrytera självmordsbombare. Konstigt att man då släpper honom efter 2 månader?? Några juridiska skäl till att han fängslades har inte lagts fram.



    Själv angav han som skäl för sin resa att han länge velat besöka ett muslimskt land.



    Munir Awad har aldrig åtalats eller dömts för något terrorbrott.



    Den tredje personen i sällskapet Mehdi Gizali har inte heller åtalats eller dömts för något terrorbrott. Ändå har han spenderat 930 dagar i ett amerikanskt fångläger. Utan dom eller prövning.



    Ändå är många här snabba att döma ut dessa människor som terrorister. Detta är en farlig mentalitet.



    Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Man kan inte bara peka finger mot någon och säga "skyldig". Det fungerar inte så i ett rättssamhälle. Istället för att länder som iran och pakistan lär sig av vårt rättssystem, verkar det mer vara vi som tar efter deras...

    2009-10-03 | 14:17:32
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • Uppsala. säger:

    Till signatur AFRODITE. Andra får också läsa!



    Okunnigheten talar ! Förvaringsskolan har varit effektiv.



    Du citerar en kändis som skriver:



    ”en till fråga och ett svar från KändisMark:

    "En del tycker att man borde lagstifta om att man ska vara skyldig att ingripa om man ser någon t.ex. bli misshandlad. Vad tycker du om det?”



    Sveriges första Riksdag hölls i Arboga därför att man hade gott øl där. Året var 1420.

    Sveriges Riksdag har stiftat lagar sedan dess. En hel bok full. Den s.k. Tjocka boken. Allt mänskligt finns redan reglerat. Endast ny teknik och nya företeelser är oreglerade i lagen.



    I kapitel 23 finns sedan länge den lagen som en del tycker att man borde lagstifta om. Dess motsvarighet finns i Danmark, Norge, Tyskland och sannolikt i de flesta europeiska länder. I USA är motsvarande lag så tuff att ”ängeln” Östberg fått sitta länge. I Sverige kan man få två års fängelse om man inte ingriper. För medhjälp. Åklagare brukar pladdra om Underlåtelsebrott. Lagen används endast då det så kallade rättsväsendet tycker det är lustigt. Kode fallet är ett exempel.



    Lagen används aldrig på tjänstemän i Sveriges Offentliga Makt (=myndigheterna). De drabbas inte av BrB kap 20 heller.

    Jag tycker att lagen är utmärkt. Tyvärr tillämpas den sällan.

    Daddy befinner sig i stressat läge och kan därför inte tänka klart. Troligen är det inget egentligt fel på honom. Att drabbas av barnarov är mer påfrestande för föräldern än om ett barn dör. När sedan det är myndigheterna som utövar brotten så är det försvårande.

    Regimen rövar pappa från ca 35 tusen barn varje år av politiska skäl. Detta har pågått minst sedan 1940 talet. Det är med uppsåt. Brottsoffren, det vill säga barnen och föräldrarna, blir så stressade att deras logik försvinner. Brottsoffren beskyddar sedan gärningsmännen och lägger skulden på fel personer. De ser inte att myndigheterna är boven. I förlängningen är det Riksdagen.

    Visst är Daddy en hjälte i den meningen att han ännu efter tre år inte blivit tyst. De flesta svenska s.k. män är ”ynkor” och går inte ens till domstol. Efter tre månader har 90% givit upp. Daddy behöver läsa några klassiska sagor och ägna sig mer åt eftertanke. Då kommer han förhoppningsvis inse vem som INTE jobbar för honom. Viktigt är också att han blir klar med sin examen.

    Kan läsarna se någon likhet med ”Fallet Axel” och Joakims dotter?



    De som finner ”Fallet Axel” på

    www.flashback.info/showthread.php?p=18420984

    kan se att den som försöker försvara sitt barn mot myndigheters övergrepp

    blir hånad av en mängd illvilliga, okunniga och underbegåvade figurer.



    2009-10-03 | 15:02:15
  • Afrodite säger:

    Uppsala:



    Det var en intressant historia du berättar här.

    Du verkar syfta till min okunnighet och med tanke på det du skriver så får jag allt säga att du gett mig mer kunskap i något som i och för sig är väldigt intressant, men som inte syftar till det som jag menade med mitt inlägg ovan.



    Men jag som är en vetgirig person tackar och bugar för lektionen.

    2009-10-03 | 19:01:41
  • Afrodite säger:

    Uppsala:

    Kan du förklara/motivera närmare vad som gör att Du drar paralleller och i så fall vilka mellan Daddys dotter och fallet Axel?

    2009-10-03 | 19:05:30
  • Anonym säger:



    Lördag kväll den 3 oktober 2009.

    Till signatur AFRODITE. Andra får också läsa!



    Hej Morgonrodnadens Gudinna!



    Du ber mig förklara/motivera närmare vad som gör att jag drar paralleller och i så fall vilka mellan ”Fallet Daddys Dotter” och ”Fallet Axel”.

    Du frågar så snällt. Därför svarar jag lite preliminärt ty jag är sömnig nu. Jag svarar med en ny fråga: Lyckades du finna hemsidan som behandlar ”Fallet Axel” bland de illvilliga kommentarerna på ”Flashback”?

    Länken jag lade in gick till några kommentarer. Nr # 3 Skriver så här:

    ”Vad lustigt. Jag sökte precis på det här ämnet och tänkte starta en tråd! Men du var först! Tror adressen är 3w.gidlöf.se (ja, med ö).

    Förstår inte riktigt hemsidan, det handlar om att någon inbillar sig att de har en son som hela Sverige döljer för honom?

    ______

    Blä!



    Som skilsmässobarn från 1960 har jag observerat mången åtgärd som myndigheter gjort i sådana sammanhang. Många vittnesmål från uppväxta barn och från pappor som drivits bort från sina barn har jag fått. Personerna framstår som trovärdiga. I flera fall också efter många års bekantskap. Det är oftast vettiga personer.

    Min uppfattning blir axiomatisk. Jag antar att det inte är något fel på Ranias pappa eller på Axels pappa eller Axels bror.

    Jag har själv läst Regeringsformen, Domarreglerna, Föräldrabalken, delar av socialtjänstlagen, någon adekvat Proposition och HD dom. Även vissa ”Råd från socialstyrelsen” Till exempel 1988:6 som handlar om Fastställande av Faderskap. (1991 behövde DNA-analys 3 dygn.) Därtill FNs Universella Förklaring om de Mänskliga Rättigheterna och den nu 20 år gamla Barnkonventionen.

    På det underlaget grundar jag min åsikt: Myndigheterna trotsar lagen.

    Det är skälet till att Rania berövats rätten till båda sina föräldrar samt andra som bör vara närstående.

    Det är skälet till att Axel berövats rätten till båda sina föräldrar samt andra som bör vara närstående.

    Det är skälet till att Staffan berövats rätten till båda sina föräldrar samt andra som bör vara närstående.

    Nekats rätten till sin pappa: Rania 7 månader. Staffan 14 år. Axel 18 år. En grannfru 53 år.( De klarar av flera skäl inte att själva få kontakt.)



    Det är parallellen. Mammorna är inte problemet. De har ju inte makten. Problemet är att tjänstemännen som regel inte ställs till svars i domstol för sina tjänstefel. Därför behöver de inte sitta de tider som anges i Brottsbalken.



    I morgon skall jag försöka förstå vad du menade med ditt inlägg. Du verkar tycka att jag missförstått dig. Lätt hänt att beskåda sin egen navel.



    Rättelse: Jag har fått påstötningar. Det sägs att året då de drack Arboga øl var år 1435. Jag hade visst fel år i huvudet. Kanske handlade man järn och drack øl år 1420 i Arboga.



    Natti, natti!

    2009-10-03 | 23:25:44
  • Galna kocken säger:

    Eller så är dom/hon bara korkade..



    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.11887309

    2009-10-03 | 23:30:17
  • Afrodite säger:

    Uppsala:



    Ja jag hittade länken och läste de mindre intelligenta kommentarerna på Flashback.



    Sedan försökte jag läsa Tomas hemsida och när jag skriver försökte så menar jag att min hjärna måste fått stopp i drivmedelstanken för den beodrade mig in i depå.



    Jag försöker även nu på morgonen läsa det han skriver och nu ser jag paralellerna mer tydligt.



    Jag håller med dig i det du skriver om att de som är mest skyldiga i dessa fall är myndighterna, det är ju inte svårt att räkna ut att om myndigheterna inte hade varit så hjälpsamma (ironiskt menat) så hade mammorna i dessa fallen inte fått så mycket luft under vingarna och galant kunnat glidflyga över deras ansvar som de har gentemot barnen och kunnat landa oskadda på andra sidan.



    Jag ställer mig frågan kring detta och det är ett enda stort VARFÖR?



    Varför lägger mänsklighten så stor vikt vid att tex kunna klona djur och människor (ja jag väljer medvetet att skilja på djur och människor i detta inlägg) och samtidigt välja bort framtiden dvs våra barn som är vår framtid.



    Varför är vi så självförstörande?



    Varför driver vi oss själva till förintelsen brant?



    Vem är vi att som domare och därmed kunna bestämma över barnen som inte valt att hamna i denna situation göra ett så uselt jobb?



    Jag har så många gånger hävdat att barnen i dessa tvister är de som skall ha advokaterna, men så läser jag om Daddys dotter som så fint har fått en sk advokat som skall tillgogose hennes intressen och rent ut sagt överlevnad samt hennes egen person och hennes väg in i framtiden och jag blir alldeles beklämd.





    2009-10-04 | 09:03:53
  • Afrodite säger:

    Jag måste göra ett tillägg.

    När jag skriver "mammorna i dessa fallen" så menar jag Daddys dotters mamma, min sambos sons mamma, Tomas sons mamma osv.

    2009-10-04 | 09:06:17
  • alexis säger:

    Viktoria och Ninni verkar lika intelligenta och leva i samma verklighet som deras idol Liza M.

    2009-10-05 | 20:18:11
  • Afrodite säger:

    Här kan ni läsa http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5921186.ab

    2009-10-07 | 17:41:20
  • Henrik säger:

    Politiskt sett är det nog större chans att Sverige gör påtryckningar för att få familjen släppta om även mamman och barnet är inblandade. Kan vara så hon tänkte när hon vägrade släppas utan sin man.



    Vissa borde tänka lite längre nästa gång.

    2009-10-08 | 11:24:59
  • Anonym säger:

    Safia ljuger

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5852999.ab

    2009-10-09 | 19:26:12

Kommentera inlägget här: