daddys

Beware the fury of a patient man

Aktuellt reporter hyllar manshatare

Kategori: Media

Kicki Ahlm arbetar som reporter på SVT:s nyhetsredaktion Aktuellt. Hon har varit journalist i 13 år. Tidigare bland annat på en lokaltidning, TV3 och på SVT:s Rapport där hon arbetade som korrespondent. Hennes ambition med sitt yrke är att jobba för dom små och utsatta i samhället.

Det är precis sådana journalister som vi behöver nu. I en tid där antalet små och utsatta växer. Men var är dom?

Jag tror det är en definitionsfråga vilka man menar då man talar om små och utsatta. En sann journalist borde i demokratisk anda innefatta människor av alla raser, religioner och kön i den definitionen. Men det gör inte Kicki Ahlm. Ty hon är feminist och utesluter därmed gruppen män i sin definition.

Nämen stopp nu säger kanske en del. Alla feminister hatar inte män. Alla feminister håller inte med Wachenfeldt om att män är djur. Jag ställer mig tvekande till detta, även om jag inte helt heller kan avfärda det.


Kan det bli mycket extremare?



En feminist som dock definitvt anser att män som grupp skall skuldbeläggas för att våld och elände är kulturskribenten Malin Ullgren på Dagens nyheter. I sin senaste debattartikel "Varför pratar vi inte om männen?"
skriver hon en essä så misandrisk att man nog skulle akta sig för att reta upp människan egentligen. Jag har tillräckligt många arga feminister som piskar mig på nätet för tillfället.  Men ni känner väl mig vid det här laget. No pain no gain.

När vi ska förklara övergrepp mot kvinnor och barn pekar vi gärna på religionen eller kulturkrockar. Vi gör allt för att slippa tala om vad det egentligen handlar om: män och manlighet, menar Malin Ullgren.


Så inleds Ullgrens debattartikel i DN.


Den här våren har jag gått och väntat på att debatten ”Män är djur 3.0” skulle ta fart. Inte som ett raseri riktat mot feminister, som då för fem år sedan, när Roksordföranden Ireen von Wachenfeldt ansågs ha gjort bort sig genom att uttrycka sin frustration. I stället som en fråga: Vad ska vi egentligen göra åt männen?

Jag tyckte att frågan var så självklar efter vårens alla uppmärksammade brott mot kvinnor, och också mot barn. Att det är den vi alla innerst inne undrar över.

Men männen och manligheten är den förklaring vi drar oss för att benämna nu för tiden. Trots den glasklara statistiken. Trots våldtäkterna och de skuldbelagda offren i Bjästa, sextrakasserier inom teatern, övergreppen i svenska katolska kyrkan.


Ullgren värmer upp. Brott mot kvinnor och barn skriver Ullgren utan att nämna att kvinnor begår fler brott mot barn än män.
Och att mörkertalet dessutom är större på grund av vår ovilja att se kvinnor som förövare. Sedan drar hon upp Bjästa. Detta har jag väntat på. Att Bjästa skulle komma att bli den symbol för mäns uselhet som det säkert var planerat att bli. Sextrakasserier inom teatern braskar hon på med och syftar då på ännu en lögnkampanj påeldad av Katarina Wennstam och hennes bok dödergök.

Ekots stora avslöjande att varannan kvinna drabbats av sextrakasserier inom teatern blev till stora rubriker i hela landet. DO reagerade och Kulturminister Adelsson krävde utredningar och huven på fat. När sedan hela grejen visade sig vara en anka och byggt på luft fick det knappast några rubriker alls. Då var det mest bloggare och små lokaltidningar som skrev.  Som dalarnas tidningar till exempel. Därför kan Ullgren nu fortfarande sprida denna lögn för att stärka sin tes om männens hänsynslöshet.

Inte helt oväntat tar hon även upp katolska kyrkan för att på något sätt bevisa männens pedofila läggning som hon tycks mena är en del av manligheten. Det har säkert förekommit övergrepp utförda av katolska präster. Kyrkan har många präster och en lång historia, så det vore nästan konstigt annars, rent statistiskt. Men här glömmer Ullgren att ta upp något som skulle kunna balansera bilden. Att de flesta och grövsta övergreppen på barn inom den katolska kyrkan utförts av kvinnor.

Nunnorna "magdalenasystrarna" är ett skräckexempel. Det var en katolsk nunneorder som ansvarade för de ökända barnhemmen "magdalenatvätterierna" som fanns över hela Irland och som är ökända för detta än idag. Många flickor har vittnat om brutala övergrepp bakom dessa murar. Magdalenatvätterierna existerade ända fram till 1996 och man antar att omkring 30.000 flickor skickats till något av dessa.Varför nämns aldrig detta i "prästdebatten?"

Bara för att det inte skall råda några tvivel om författarens syfte avslutar jag med detta lilla citat:
Om det ens finns några stora medie­diskussioner eller rikspolitiska samtal, snurrar de vid sidan av könsfaktorn. Hur har det blivit så? Varför frågar vi inte vad det är för fel på männen, på manligheten?

Jaha, man tackar. Det är tydligen fel på mig. För jag är ju man och därmed är jag alltså ett naturens misstag. (förmodligen det enda). Fast särskilt våldsam är jag inte. Inte heller känner jag någon sexuell dragning till barn. Fast jag kanske bara inte fattat det än. För när jag blev skickad till kriscentrum för män i Kungsbacka så frågade snubben om och om igen
"Men du måste ju vara arg efter allt som hänt?"
"Javisst är jag det"
"Jamen det märks ju inte. Var gör du av dina aggressioner då?" (underförstått "slåss du inte??")

Så visst lever bilden av oss manliga djur kvar. Wachenfeldt hade ju dessutom rätt i det hon sa. Åtmisntone enligt Ullgren. Hon uttryckte ju bara en rättmätig frustration över att behöva leva i ett samhälle tillsammans med oss djuriska gubbar. Det lustiga är att Wachenfeldt är gift med en djurhane själv. En präst till på köpet!! Fast i den kristna kyrkan. Dom prästerna kanske är mindre djuriska. Vad vet jag??

SVT Reporter frustrerad över redaktionsledningens brist på insikt


Kicki Ahlm, Aktuellts reporter som jag skrev om häromsistens i samband med hennes "kvacksalvarreportage", kallar sig "Kockarella" på Twitter. Och visst skall även journalister äga den mänskliga rättighet som kallas åsiktsfrihet. Absolut!

Men om det hade avslöjats att det fanns människor på den statliga televisionens största nyhetsredaktion som hyste extrema främlingsfientliga åsikter så tror jag att det hade väckt frågor och debatt. Speciellt om sagde reporter försökte övertyga redaktörerna om "resonemanget".

Så vad är skillnaden? Nazister tycker att människor med andra raser och annan hudfärg är lägre stående än vita. De här feministerna tycker att männen är det. Det är ju vad som sägs.

Det är fel på männen! På manligheten!
Eller läser ni något annat i artikeln än jag?

Kicki Ahlm är inte ensam på SVT:s nyhetsredaktioner att hysa dessa åsikter om män. Det finns något som kallas "kvinnonätverket" på SVT och som består av ca 40 kvinnliga journalister. Denna församling verkar vara rätt hemlig av sig, det finns inte mycket information att hitta. Men man kan väl gissa att det döljer sig en del åsiktssystrar där.

Är detta så bra egentligen? Om det hade bildats ett "Moderatnätverk" eller "socialdemokratnätverk" bland SVT:s reportrar. Hade detta accepterats? Jag vet inte. Det skall jag ärligt säga. Kanske detta hade varit helt okej?

Men för mig blir det en förtroendefråga. Kan jag lita på att nyheterna som SVT har som skyldighet att leverera till mig är sakliga och ofärgade om det bildas ideologiska föreningar bland journalisterna?

Svaret är nej. Vi har redan sett flera exempel.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

  • Matte Matik säger:

    Jocke, intressant information angående Magdalenasystrarna, även om jag inte gillar ostyrkta påståenden som att <i>de flesta och grövsta övergreppen på barn inom den katolska kyrkan utförts av kvinnor</i>. Har du någon länk till källor angående detta?



    Också intressant att du belyser misandrin inom media. Jag tycker det räcker med att slå på SVT för att man relativt snabbt ska inse vad det är för bild av män de har på det stället. Vad gäller dessa kvinnliga nätverk tycker jag faran är om de utgår från synen på kvinnor som förtryckta. Det finns en klar risk att man i dessa premierar sina egna medlemmar på orättvisa villkor - då en av utgångspunkterna är just att man upplever sig själv som förtryckt. Det blir "rätt" att fuska eller bryta mot regler och lagar eftersom man lever i uppfattningen att man tror att man ändå är förfördelad från början. Detta tycker jag är otäckt. Annars finns det kvinnliga nätverk som inte har denna utgångspunkt: http://www.enplatsihimlen.se



    Vad gäller Ullgrens artikel är det bland det värre man sett:



    http://transgenus.skivadlime.se/transgenus.php?url=http%3A%2F%2Fwww.dn.se%2Fkultur-noje%2Fdebatt-essa%2Fvarfor-pratar-vi-inte-om-mannen-1.1123914&conversion=antisemit

    2010-06-20 | 07:35:29
    Bloggadress: http://mattematiksblogg.blogspot.com
  • PabloHoney_4 säger:

    Dessa kvinnliga frimurare måste bort från våra medieproduktioner. Dessa är ett hot mot våran demokrati och yttrandefriheten. Dessa hyckel-gycklare bär fårakläder.

    2010-06-20 | 08:58:21
  • Ann Helena Rudberg säger:

    Ja det sorgliga är att allt förvrids. Att det har gjorts kollektivt under så lång tid. Att halva mänskligheten ska vara skyldig, ständigt, anklagad, stå i domstol.



    När det egentligen handlar om det vi såg i går. Kärleken mellan man och kvinna. Att förenas för att uträtta ett stort arbete i livet. Att inte bara förenas med en annan människa utan också inom sig själv, att bli hel.



    De flesta människor lyckas ändå med det, men det är undantagen som har lyfts upp till förebilder för dessa feministnätverk, som också har nästlat sig in på universiteten. Allt det mörka hos människor är det de har framför ögonen.



    Och då hos andra människor, inte hos sig själva. De har lagt allt det svarta och mörka hos män och ser inte ens bjälken i sitt eget öga. Som alltid är det förskräckligt när kvinnor gör en -ism av detta. Lika förskräckligt som om män skulle göra det med kvinnor.



    Jag förskräcktes själv redan på 70-talet när jag var med i Grupp 8 ett tag, för där fanns en hårdhet och en kyla, som jag inte hade stött på någon annanstans. Och samhället var helt och hållet moget den gången för att ändras, för kvinnors arbetskraft behövdes.



    2010-06-20 | 09:21:40
    Bloggadress: http://www.annhelenarudberg1.blogspot.com
  • Daddy säger:

    Matte

    Det är svårt att sätta in mänskligt lidande på en skala för att mäta vem som lidit värst.



    Jag såg ett reportage på 60 minutes om magdalenasystrarna på Irland. Det måste ha varit ett par år sedan men jag minns det än. Det som kom fram i det reportaget var minst sagt chockerande. Men det har inte blivit minsta debatt om det i Sverige "go figure".



    Kanske finns inslaget kvar någonstans på nätet? Annars finns det gott om information om dessa och andra övergrepp på barn utförda av katolska nunneordnar. Det räcker att googla

    2010-06-20 | 13:10:10
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • valens säger:



    ”När det egentligen handlar om det vi såg i går. Kärleken mellan man och kvinna. Att förenas för att uträtta ett stort arbete i livet. Att inte bara förenas med en annan människa utan också inom sig själv, att bli hel.”



    Helt underbart Ann Helena Rudberg!



    Det är en anledning att Kungahuset som förespråkar kärlek, förstärkt familj med fokus på barnets bästa, ifrågasätts av ”olika –ismer” eller förespråkarna till ”ensam är bäst”!



    ”Söndra och härska” (lat. ”Divide et impera”) används flittigt i vårt samhälle mot kärlekens, familjens eller barnets bästa!



    ”Det är svårt att sätta in mänskligt lidande på en skala för att mäta vem som lidit värst” skriver Daddy.



    Tyvärr har jag möjligheten att av egen erfarenhet sätta in eget lidande på egen skala för att mäta var jag lidit (lider) värst:

    Under kommunismens diktatur som regimmotståndare eller under... ”en annan diktatur” som förespråkare till förstärkt vårdnadsroll som pappa?

    ”Storebror” agerande och fasoner samt psykiskt tortyr, rättslöshet och annat har jag upplevt/upplever ungefär på samma sätt.



    En sak är ändå säker: allt som byggs på lögner, falskhet och manipulation är dömd till undergång.. Inget varar för evigt!

    ”Alea iacta est” (sv. "Tärningen är kastad")



    2010-06-20 | 14:39:13
    Bloggadress: http://valens.nu
  • Mr Galahad säger:

    Tja Daddy



    Var det du som kommenterade hos mig i morse 09:41??



    Jag förstod det inte riktigt och fick för mig att det inte riktigt var likt dig på något sätt.



    //Mr G

    2010-06-20 | 16:30:19
    Bloggadress: http://mrgalahad.wordpress.com/
  • Daddy säger:

    Mr Galahad.



    Klockan 09.41 i morse låg jag och sov. Det finns tyvärr krafter som arbetar hårt för att smmutskasta och tysta mig för närvarande. Det skrivs avskyvärda saker om mig och mina barn på nätet.



    Det handlar om ett fåtal människor som hatar mig med passion. Att dom inte heller drar sig för att använda mitt namn för att med falska kommentarer försöka ytterligare kasta skit på mig, har visat sig förr. Inte minst här på min egen blogg.

    Det är en av anledningarna till att jag numer tvingas moderera den.



    Vad skrev "jag" på din blogg?

    2010-06-20 | 19:27:40
    Bloggadress: http://daddys
  • A.Karhu säger:

    @Jocke!



    Fin artikel som belyser synen på män idag, en syn som delas av vissa, men tyvärr många kvinnor som skyller sitt/sina misslyckade förhållanden på deras f.d män, pojkvänner osv, när livet inte utvecklade sig för dem som de "vill" eller önskar..

    Tragiskt att manlighet ska kopplas samman med våld osv, för mig som man, så har VÅLD inget med mäns manlighet att göra, och det tycker jag man ska visa genom att stå emot dessa kvinnor som felaktigt gör kopplingar som inte har en real verklighetsanknytning.



    Hälsningar



    Anton Karhu

    Styrelseledamot i Pappa-Barn Riks

    www.pappa-barn.se

    2010-06-20 | 23:29:05
  • Musse Pig säger:

    Min snabbskiss av "manlighet" är självständighet, självförtroende, självsäkerhet, integritet, civilkurage, ärlighet, balans och rättrådighet. Grattis Daddy, du är manlig! Därmed en civilisationsbärare!

    2010-06-21 | 07:08:28
  • Mr Galahad säger:

    Jag misstänkte att det förhöll sig så men jag måste ju fråga..



    //Mr G

    2010-06-21 | 09:59:10
    Bloggadress: http://mrgalahad.wordpress.com/
  • J säger:

    @ daddy

    "Det är svårt att sätta in mänskligt lidande på en skala för att mäta vem som lidit värst."



    Hur kan du då påstå att det är kvinnor som begått väst övergrepp? Jag läste en bok om Magdalenatvätterierna och det är hemskt men läste även om de katolska prsäterna som analt och oralt våldtog små pojkar, tycker inte riktigt man kan säga vilket som är grövst. Anal våldtäkt är jävligt grovt enligt mig...

    2010-06-21 | 11:34:02
  • Daddy säger:

    Möjligen en olycklig formulering. Förhållandena på Magdalenatvätterierna är beskrivna i både litteratur och av andra media som 60 minutes. Här tvingades tusentals flickor utföra slavarbete under ohyggliga förhållanden. De hindrades inte bara från att ha kontakt med omvärlden, utan utsattes också för grymma bestraffningar och sexuella övergrepp.



    Detta utfördes av kvinnor. Det är min poäng. Det är vad jag ville ha sagt i inlägget. Inte göra det till någon slags tävling i vilka som lidit mest.



    Om man som artikelförfattaren Ullgren vill lyfta fram historiska övergrepp på barn så bör man göra det ur ett helhetsperspektiv. Inte som Ullgren ensidigt i syfte att demonisera ett helt kön.

    2010-06-21 | 18:12:46
    Bloggadress: http://daddys
  • carstoned säger:

    Hey daddy! Jag skrev precis ett inlägg om det där Malin Ullgren skrev! Läs gärna det! Jag länkade till Dilsa Demirbag-sten som skrev ett otroligt bra svar på Malin Ullgrens galna artikel!



    Trevlig midsommar!

    2010-06-25 | 20:41:25
    Bloggadress: http://kulusoy.blogg.se/

Kommentera inlägget här: