daddys

Beware the fury of a patient man

Tankar om framtiden

Kategori: Jämställdhet

Efter mycket övervägande har jag fattat några beslut. Daddys blogg i sin nuvarande form kommer att försvinna från nätet inom en nära framtid. Denna blogg startades i Oktober 2008. Den startades egentligen inte för att väcka debatt eller för att vinna inflytande i politiska frågor. Utan för att jag behövde någon som lyssnade på mig. Jag hade då redan gått igenom en vårdnadstvist som i April samma år kostade mig vårdnaden om min dotter. Jag kände mig ensam kränkt och rättslös. Och att inte någon enda person eller instans var intresserad av att ta del av min syn på saker, eller ta mig på allvar. Men, tänkte jag, det fria ordet kan dom i alla fall inte ta ifrån mig. Den rättigheten är ju starkt grundlagsskyddad. Det visade sig vara en sanning med modifikation. Men jag gav mig ut i en värld som för mig vid denna tid var främmande, mer eller mindre på vinst och förlust. Resten är som man säger, historia.

Experto crede


"Experto crede" är latin och betyder "Tro mig, för jag har erfarenhet". Och det sammanfattar väldigt väl vad jag framförallt har vunnit genom att driva denna blogg. Erfarenhet, kunskap och ett kontaktnät som växer dagligen. Och vad jag har förstått, efter lite hjälp och konsultationer de sista veckorna, är att jag idag sitter på en unik bank av material, kunskap, erfarenhet, kontakter och att det faktiskt är värt en del. Bara i min mailbox har jag nu över 12 000 arkiverade mail, med tips och information nog för att fylla ett mindre bibliotek. Även bloggen är en veritabel guldgruva av kunskap och information.

Det finns en gammal zenbhuddistisk historia som jag kommer att tänka på. Om en fattig hungrig tiggare som sitter på en gammal sliten och trasig låda och ber om allmosor. Då kommer en munk förbi, varpå tiggaren sträcker ut sin hand och ber om en slant. Munken säger "Jag har inga pengar att ge dig, men vad är det där du sitter på?" "Äsch, det är bara en gammal trasig låda", svarade tiggaren". "Men har du öppnat den och sett vad som finns inuti?" frågade munken. "Nej, varför skulle jag det, den är ju tom ändå?" "Visa mig", svarade munken varpå mannen kliver upp, öppnar lådan och förvånat finner den vara full av guld.

Många förstår säkert symboliken i historien. Jag har själv nu mött min munk, och han har hjälpt mig förstå en del saker.

Då jag 2006 plötsligt befann mig i en rättsprocess för första gången i mitt liv så öppnades en värld för mig som jag inte visste något om. Den enda juridik jag hade studerat var marknadsrätt, som ingick som delkurs i den IHM examen i PR och kommunikation jag har. Det var för övrigt den enda delkurs som jag inte fick MVG i.

Och eftersom det för mig som far inte fanns något stöd och att ingen upplyste mig ens om mina mest grundläggande rättigheter så blev jag ett enkelt byte i vårdnadstvisten som ledde till att jag förlorade föräldrarätten om mitt eget barn. Den senaste veckan har jag gått igenom det mesta av alla dokument, beslut, journaler och domar som hittills har producerats i mitt fall, och jag har därigenom gjort en del insikter.

Den viktigaste är kanske att om Daddy årgång 2006 hade fått hjälp av Daddy årgång 2010 så hade hela fallet kunnat få betydligt färre tragiska konsekvenser för alla inblandade. Och att jag i så fall också hade kunnat spara mycket pengar både personligen och åt skattebetalarna. Men också att det i det unika materialet finns väldigt mycket som jag har förbisett och missat på grund av att jag inte har haft nödvändig kunskap och insikt i hur saker fungerar. Detta har fått mig att förstå att det finns ett behov av det som finns i min låda. Att den faktiskt är värdefull.

Hatet har skakat mig


Daddys blogg drevs ifrån början anonymt. Ingen visste vem Daddy var, och därmed var även andra som varit inblandade i tvisten anonyma. Detta ändrades i Mars 2009 på grund av att jag fann mig misstänkt för ett allvarligt brott.

Jag tvingades då fatta ett beslut. Antingen fortsätta att vara anonym och inte nämna något om detta på bloggen. Med risk för att det ändå med stor sannolikhet skulle dyka upp senare, och att jag då skulle få svårt att förklara varför jag hemlighållit det.

Eller att släppa min anonymitet och öppet redovisa händelseförloppet. Jag valde det senare alternativet.

Jag frikändes till slut från anklagelserna, om man nu kan kalla det frikänna efter att jag redan straffats genom att inte få ha någon kontakt med mitt barn på närmare ett år? Frågan hur det hade gått om jag inte hade hade haft bloggen, och ilskan över det illdåd som utfördes, kommer för alltid att vara obesvarad. Man kan bara gissa.

Men det beslutet öppnade också dörren för vissa människor som kommit att hata det jag står för, att attackera mig personligen. Slagen blev allt värre. Människor jag aldrig hade träffat eller talat med började skriva saker om mig offentligt, kalla mig för kvinnohatare, brottsling, och betydligt värre saker. Allt jag skrev förvreds och vändes emot mig. Det förvånade mig eftersom ja ... jag hade svårt att förstå hur någon kunde tolka det jag skrivit så galet, och hur dom kunde påstå saker om mig utan att ens veta vem jag är . Men, det är ett fritt land, och folk kan säga vad de vill, även om det inte är sant.


Är det värt priset?


Jag erkänner gärna att jag ofta blivit väldigt sårad, sänkt och även överraskad av alla påhopp, lögnaktiga kommentarer och hatpost. Jag har många gånger undrat om det är värt priset, att vara i allmänhetens ögon, uppmärksammad av människor som vill krossa, kränka och förnedra mig offentligt? Jag var inte säker på att jag ville fortsätta på bekostnad av att bli orättvist och orättfärdigt dömd. Jag har verkligen varit tvungen att tänka mycket på denna fråga.

Så fick jag häromdagen ett mail från en nätbekant som länkade till en artikel som handlade just om hur man kan välja att hantera denna sorts kritik på nätet.

I artikeln kunde man läsa om John Edwards som påstår sig vara ett medium, och som har en TV show i USA. Efter 9/11 attackerna i New York så sände han bland annat ett extrainsatt program där han hjälpte anhöriga till dödsoffren att kontakta dom som dom förlorat. Naturligtvis har han väckt mycket reaktioner, inte minst vrede och hat.

I ett avsnitt av serien "Southpark" beskrivs han exempelvis som den "största skitstöveln i universum". Under en inspelning av hans show frågade en i publiken, hur det kändes för honom att bli beskriven på det sättet i en populär TV serie. Hans svarade då:

"Jag visste när jag började att utföra detta arbete offentligt, att jag målade ett stort "bullseye" på mitt arsle. Jag visste att folk skulle attackera mig, och jag visste att jag skulle möta extraordinär kritik för mitt valda yrke. Men jag bryr mig inte. Jag är kallad att göra detta arbete, jag gör det bra, och jag tänker inte låta andra hindra mig. De är fria att tro vad de vill. Allt som räknas är att jag vet att jag gör mitt jobb med integritet. Jag kommer aldrig försvara det jag gör. Människor kan försöka misskreditera mig tills de är blå i ansiktet, de kan utmana mig, de kan försöka angripa min karaktär, det kommer inte att stoppa mig. "

Jag har alltid beundrat människor som stått raka trots kritik och hot. Som vågat trotsa invanda föreställningar och utmana sanningar oavsett priset dom tvingats betala. Det gör vi nog alla lite till mans. Det är väl därför människor som William Wallace, Balthazar Bekker, Martin Luther King och andra idag allmänt ses som hjältar. Edwards uttrycker det på ett mycket bra sätt. Och jag har nog till stor del samma tänkesätt. Jag vet utan tvekan att det arbete jag gör hjälper andra, och jag arbetar med hög integritet och en etisk kod jag inte alltid ser i branschen i övrigt.

Jag definierar mig


Så vad kan man då lära sig av Edwards sätt att hantera offentlig kritik? Detta är var Erin Pawlina, en av alla som inspirerats av Edwards, mycket klokt uttrycker det.

"Jag har lärt mig att vad andra säger om mig inte definierar mig. Jag definierar mig.

Jag har lärt mig att människor är kritiska mot vad dom känner sig hotade av, och att det är deras utmaning att övervinna, inte min, om jag inte väljer att bära denna börda av någon anledning.

Jag har lärt mig att vad andra människor tycker om mig, bygger på förväntningar och antaganden som kanske inte är korrekta, och att de måste göra sina egna efterforskningar för att komma fram till sanningen. Jag är inte ansvarig för att göra detta åt dem.

Jag har lärt mig att när folk attackerar mig, är det för att dom känner rädsla, och jag ger dem förståelse och medkänsla, men inte min sinnesro.

Jag har lärt mig att några av de största människorna i vår värld har tvingats uthärda kritik och falska anklagelser, men de framhärdade och kom att skapa långa och bestående förändringar som gynnar andra. Och om de klarat det, så kan jag det också.

Jag har lärt mig att människor inte alltid tänker innan de talar eller skriver, och att vad de säger om mig eller till mig, faktiskt inte kräver ett svar från min sida.

Jag kan säga till de människor som uttrycker hat mot mig att jag inte behöver eller kräver deras kärlek och godkännande för att göra mitt arbete, och att jag fortfarande kan leva lika lyckligt även om vi aldrig kommer att bli överrens.

Alla har rätt till sin åsikt. Det vi kritiserar hos andra är ofta det som vi inte gillar hos oss själva.

Jag kan titta mig själv i spegeln i slutet av dagen och känna mig stolt över vad jag gör, det är allt som betyder något för mig. Det finns ingen som kan veta allt det jag vet, vad som händer bakom kulisserna, de ansträngningar och längder jag går till för att hjälpa dom som behöver hjälp. Så när folk dömer mig, vet jag att de dömer mig utan att veta tillräckligt för att verkligen döma mig rättvist. Du är den enda som kan korrekt bedöma dig. Saker någon annan säger (bra eller dåligt) om dig eller mig är sällan helt sanna, det är är alltid även en reflektion av deras tankar, förväntningar, antaganden och erfarenhet.


Sättet att hantera offentlig kritik är att alltid ha integritet i sitt arbete, då finns ingenting du behöver försvara. Dina insatser kommer att säga mer än dina ord."

Detta är bara slutet på första kapitlet


Det har inte undgått mig att de människor som är mina mest högljudda kritiker är de som aldrig träffat mig, och de som är mina mest högljudda supportrar är de som känner mig bäst även som person.

Om du står inför valet att utföra arbete som gör att du riskerar att hamna i allmänhetens ögon, var säker på att du alltid har integritet, ärlighet och sanning i allt du gör. Skicka medkänsla till dom som dömer dig, och hjälp dem som behöver dig. Fortsätt att göra det du gör bäst, fortsätt framåt, och låt inte någon stoppa dig eller förmörka ditt liv.

Att denna blogg nu kommer att försvinna betyder inte att jag gör det. Men i den nuvarande skepnaden har denna blogg nu tjänat ut sitt syfte. Mitt syfte däremot står nu klarare för mig än någonsin tidigare. På något sätt tror jag att vi alla har ett syfte. Och att dom människor som lyckas hitta sitt är dom lyckligaste. Oavsett om vägen dit är kantad av tårar och smärta.

Jag hade ingen aning om att detta var mitt, men livet är fullt av överraskningar, eller hur?


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer

  • Bitten säger:

    Vilket bra inlägg, Jocke!!! :-) Verkligen!! Jag önskar dig Lycka Till med det du planerar.. och jag förmodar att vi lär få höra och se mer av dig!!

    2010-07-25 | 19:55:06
  • susanna svensson säger:

    Snälla daddy ge inte upp och vad du än gör radera inte materialet för det mesta av det du skrivit behövs. Men jag förståår olm du inte orkar ta skit längre

    2010-07-25 | 19:56:28
  • MoaLinn säger:

    Tack för allt du gjort Daddy och hör av dig om du behöver support i vad du nu tar dig för i framtiden. Vi är många som för kampen vidare. Och nu vaknar äver gammelmedia till lite: http://www.dn.se/nyheter/sverige/vardnadstvist-hamnar-oftare-i-ratten-1.1142699



    Massa peppakramar !

    2010-07-25 | 20:58:18
  • Henke säger:

    Så, Vallentunafläsket fick dig att ge upp?

    2010-07-25 | 21:04:46
  • Madde säger:

    Äntligen Jocke, här kom det :)

    Du inser ditt eget värde både som person och kunskapsbank, fantastiskt.

    Nu är det bara framåt som gäller och märker vi, dina vänner, att bromspedalen skall användas säger vi till eller drar vi hårt i handbromsen.



    2010-07-25 | 21:34:33
  • Cuben säger:

    Joakim du är, har varit och kommer att vara en av barnets främsta försvare. Inte bara dina egna utan också för många andra barn. Du betyder och har betytt mycket för många, inklusive mig själv.



    Theodore Roosevelt ”The Man in the Arena”



    It is not the critic who counts; not the man who points out how the strong man stumbles, or where the doer of deeds could have done them better. The credit belongs to the man who is actually in the arena, whose face is marred by dust and sweat and blood; who strives valiantly; who errs, who comes short again and again, because there is no effort without error and shortcoming; but who does actually strive to do the deeds; who knows great enthusiasms, the great devotions; who spends himself in a worthy cause; who at the best knows in the end the triumph of high achievement, and who at the worst, if he fails, at least fails while daring greatly, so that his place shall never be with those cold and timid souls who neither know victory nor defeat.



    Lycka till i fortsättningen.

    2010-07-25 | 21:43:05
  • Anonym säger:

    Hej Daddy,



    Vilket fantastiskt inlägg! Jag har följt din blogg länge, ja inte långt efter du startade den började jag följa den.



    Jag har mestadels bara läst dina inlägg och din dokumentation, vid några tillfällen har jag även kommenterat det du skrivit, eller rättare sagt debatterat med dem som kommenterat vad du skrivit.



    Det har varit en fantastisk resa att följa hur du som skribent har utvecklats. I början var du en oslipad diamant kärnan i det du skrev var bra men du spretade lite för mycket. Idag är du faktiskt en av de bästa skribenterna på nätet, helt fantastiskt duktig.



    Jag läser mycket och jag läser kritiskt även om jag inte är en lika duktig eller frekvent skribent.



    Du har verkligen lyckats föra fram debatten i ljuset, ditt öde och dina synpunkter på framförallt vårdnadstvister har haft effekt.



    Idag, hos mig en vanlig människa, så diskuterar jag med mina bekanta dessa frågor tack vare dig. I bekantskapskretsen ingår läkare, snickare, fotbollsproffs, advokater, socialarbetare osv. Ingen diskuterade dessa frågor tidigare.



    Kanske bakom ett tangentbord, bakom all negativ feedback, bakom idioterna, belackarna så tror man att man inte tillför något, inte gör någon skillnad allt man får är skit, låt mig försäkra dig om att så är det inte, du har nått mig och min bekantskapskrets och jag tror att det finns många fler som mig därute som du inte vet om.



    Daddy, du är "one of a kind", och ditt öde berör mig djupt, hoppas att du nu eller inom kort får förenas med din dotter. Vi är många som beundrar din styrka, det är också den som gör att många utan densamma inte klarar av dig.



    Jag är ledsen att bloggen läggs ned men hoppas att vägskälet du nu väljer är det rätta.



    Tack för allt och lycka till!



    2010-07-25 | 21:44:12
  • Lena säger:

    Hej Daddy...Jag har undrat över hur du har det...nu tror jag att jag förstår..och det glädjer mej.

    Ja, du har en hel låda med personliga erfarenheter och insikter...jag hoppas att i framtiden få se dej använda dej av dem..du behövs.

    Själv har jag också personliga erfarenheter och insikter ..men har inte lätt för att uttrycka mej i skrift...men däremot är jag bra på att prata :D men jag följer vad du och några andra duktiga bloggare skriver var så säker.

    Ha det gott...och lycka till med allt.

    2010-07-25 | 22:31:51
  • Daddy säger:

    Tack för alla otroligt fina kommentarer. Bloggen kommer naturligtvis att bevaras. Både som kunskapsbank, men också som ett testamente för framtiden om det blir nödvändigt.



    Precis som anonym ovan skriver så har jag slipats en del under denna resa. Både kunskapsmässigt, men också i mitt skrivande.



    En del av mina gamla inlägg har färgats rätt mycket av mina känslor av ilska och vanmakt. Men det gläder mig oerhört att höra att den har gett upphov till diskussioner och insikter. Med tanke på hur många som har läst den, inte minst bland myndigheter och media, så kan man i alla fall dra slutsatsen att oavsett om dom håller med mig eller inte så är det jag skriver i alla fall tillräckligt intressant för att läsa.



    Jag har blivit ett känt namn, men mitt ibland hårda sätt att uttrycka mig har också gjort mig kontroversiell. Kritiken mot mig har sällan handlat om innehållet i mina inlägg. Där finns det inte mycket att kritisera. Jag har inte heller mig veterligen anmälts av någon av personerna som fått utstå kritik på denna blogg, om man inte räknar Gert Krantz på skatteverket vill säga. Kritiken har framförallt handlat om att jag har publicerat bilder på min dotter. Därigenom skulle jag ha kränkt henne påstås det. Ur min synvinkel blir det naturligtvis en absurd anklagelse. Det är många i denna härva som har kränkt min dotter, inte minst kommunala tjänstemän och mina anonyma kritiker, men hur jag har gjort det kommer för mig alltid att förbli en gåta.



    Datainspektionen skriver i det senaste numret av sin tidning att bloggen har anmälts från flera håll, vilket är märkligt eftersom jag har begärt att få ta del av alla anmälningar som kommit in.



    Det enda jag har fått ta del av hittills är en anmälning från en person. Det står dessutom i samma artikel att DI polisanmält personen bakom bloggen, dvs mig, men i sitt beslut skrev dom att dom riktade kritik mot tre publiceringar. Dessa togs då genast bort, och därefter har jag endast fått höra att dom lagt ner ärendet. Jag har inte heller blivit delgiven någon misstanke om något.



    Men visst har jag fått märka av att det från myndighetshåll råder en stor irritation över min blogg. På socialtjänsten i Kungsbacka är jag visst till och med ansedd som ett "arbetsmiljöproblem". Jo det är faktiskt sant. Kommunjuristen har varit inkopplad, men annat än "rekommendationer" att stänga bloggen har jag inte fått. Och då har det hetat att det skulle vara för "mitt barns skull".



    Mitt beslut att arkivera denna blogg och ta bort den från nätet har inget att göra med att jag böjer mig för dessa krafter. Utan endast för att jag känner att denna första etapp på resan har varit en utbildning för mig, och att jag nu vill börja arbeta och använda det jag lärt mig på ett annorlunda sätt. Dessutom är det nödvändigt om jag inte skall hamna på gatan eftersom man tydligen anser att sjukskrivna människor inte får blogga. Vilket ju på sätt och vis blir rätt praktiskt då man på det sättet kan skrämma sjuka och fattiga från att begagna sig av sin yttrandefrihet.



    Men oroa er inte, jag kommer inte att försvinna, och inte heller mitt engagemang för mitt och andra barns rättigheter. Jag kommer bara att byta kostym, då den gamla har blivit trång, fläckig och obekväm.



    Så dom som dragit en lättnadens suck i den tron, bör nog ta ett djupt andetag och hålla andan igen.

    Dom har inte sett det sista av mig, tvärtom.

    2010-07-25 | 22:55:05
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • Moi Marie säger:

    Lycka till med allt! Hoppas det snart löser sig angående din dotter så att ni åter får bli en del i varandras liv.

    2010-07-25 | 23:12:14
  • Leroy säger:

    Hoppas verkligen dn dotter får möjlighet att ligga på bryggan känna sig trygg nästa sommar, en del väljer att prata föra dialog i stället för att påstå. Sjukt att konstatera att en hel el gått igång på att du valt att försöka beskriva sanningen och att du faktiskt vågat vara naken, öppen och sårbar.



    En del hyenor faktiskt visat sig heldre söndra än bygga. Det säger dock mer om dom själva än det dom faktiskt skriver då dom svamlar. Du har gjort det väldigt bra och naket, de har så klart svårt att hoppa på även om dom försöker.



    Men dom vågar faktiskt inte tala om vem dom är eller för vems skul dom skriver....



    Ha det så bra som möjligt.



    Leroy

    2010-07-25 | 23:13:45
  • r säger:

    Bra att lägga ner. Det kommer få tyst på de flesta hatarna. Egentligen hade det dock räckt om du nöjd dig med att radera dina sjuka artiklar om Bjästafallet samt dina "uthängningsposter" av olika debattörer du ogillar. Förutom dessa är din blogg seriös och relevant.

    2010-07-26 | 00:14:17
  • Magnus säger:

    I en demokrati "r", så kommer du få uppleva "obehagliga" åsikter som går helt stick i stäv med dina egna åsikter och värderingar.



    Är det inte ett friskhetstecken att någon har vågat ifrågasätta Dokument Inifråns reportage ? Jag tycker att det hade varit mycket sjukare, i en demokrati, om alla hade tagit det reportaget som en 100 procentig självklart SANNING.



    Så dina värderingar är inte allas värderingar, R.



    "Freedom of speech doesn't protect speech that you like, freedom of speech protects speech that you hate."-Ron Jeremy



    All heder åt dig Jocke!



    2010-07-26 | 03:32:27
  • Ann Helena Rudberg säger:

    Det är bra Joakim. Det är exakt så man ska leva. Gå vidare i livet! Och ägna dig åt det du ska. Det är alldeles sant att de andra är rädda och ser sig själva. Inte dig. Det kan de ju inte för de känner dig inte mestadels. Det fria ordet är farligt och har alltid varit farligt för de som inte vill att sanningen ska komma fram. För de som inte vill se verkligheten utan lever kvar i sin egen instängda värld.



    2010-07-26 | 04:48:47
    Bloggadress: http://www.annhelenarudberg1.blogspot.com
  • Nilsson säger:

    Varför har du inte tagit bort kommentaren 21.04?

    Trots allt handlar det om någon som hjälpt dig betala av dina skulder. Att hon kritiserade det du skrev om Bjästafallet var väl helt i sin ordning?

    2010-07-26 | 16:51:38
  • Anonym säger:

    Jag skulle kunna skriva med min signatur men väljer att inte göra det just nu. Men om jag säger gitarrspel och sång, clownande barn i cowboyhattar, kast med rugbyboll och fyra söta kattungar, så vet du vad jag menar :)



    Jag instämmer med övriga här som skrivit så fint till dig. Klart du har gjort skillnad och du kommer inte att sluta göra det, det är jag säker på!! Som kommentaren 21.44 så har jag vaknat upp genom din (och andras bloggar) och sett hur det förhåller sig i verkligheten och vad så många barn tvingas genomgå. Du ska ha en stor eloge för vad du har gjort och åstadkommit i o m denna blogg! Jag hoppas SÅ att det kommer att ge dig din kontakt med din dotter tillbaka!



    Stor, varm och hård kram till dig!!



    2010-07-26 | 20:10:43
  • A.Karhu säger:

    Daddy, du har genom dina artiklar både hedrat, hjälpt och pekat ut personer..

    Du är ett föredöme för många, och jag tycker personligen att du med hjälp av bloggen har satt en milstolpe, både i ditt eget liv, och i andras..



    Jag hoppas att det en dag finns någon annan Daddy, som kan föra fanan och elden vidare.



    Hör gärna av dig till mig!



    Hälsningar



    Anton Karhu

    Styrelseledamot i Pappa-Barn Riks

    www.pappa-barn.se

    2010-07-26 | 22:54:12
  • Tommy Jonsson säger:

    Förstår att du vill lägga ned bloggen. Efter det senaste halvåret har du dragit på dig så mycket skit inte bara på bloggen att de flesta skulle ha sprungit och gömt sig för länge sedan.

    Mammarättsfundamentalisterna är många och är beredda att ta till vilka vapen som hellst om man vågar ifrågasätta dem.

    Det har du gjort med besked och du har all heder i behåll. Grattis.

    Att vi fått se R på bild har bara stärkt hennes och din del av storyn och att stänga bloggen "för ditt barns skull" tror jag inte alls på, då jag hört denna fras så många gånger enbart för att få fadern att ge upp sin kamp för barnets behov av en närvarande far.

    Varför nyttjas inte den frasen mot en umgängessaboterande mor???

    2010-07-26 | 23:07:25
  • Michael säger:

    Mikael Alonzo beskriver Sven Otto Littorin som en hjälte som ger sig in i en vårdnadstvist i Sverige. Du är också en hjälte Daddy som mot alla odds inte sviker din dotter. Det kommer hon kunna läsa om när hon växer upp och gör revolt mot sin mor,mot statsfeminismen och genus fundamentalismen i Sverige.



    http://www.expressen.se/debatt/1.2063709/michael-alonzo-sven-otto-littorin-forebild-for-pappor



    @Pappa-barn riks, Tommy mfl

    Om vi alla inser att nästa steg är att samarbeta i sakfrågorna oavsett om våra åsikter och särintressen är olika. Då kommer vi nå stora framgångar.



    Det är det Mansrätts aktivisten Angry Harry och Erin Pizzey pratar om i youtube föreläsningar från England. När vi kommit på att vi ska samarbeta i Sverige och internationellt då kommmer det bli stora förändringar med resultat. Vi måste bara kliva ur garderoben som bögarna gjorde på 60-talet,

    som Urban Johansson för Moderat Männen beskrev det hela.



    Några läsvärda bloggar för framtida samarbete

    med likasinnade:

    http://www.pappamanualen.se/

    http://inteutanminasoner.wordpress.com/

    http://www.pellebilling.se/blogg/

    http://genusnytt.wordpress.com/



    WAS IT A CRIME TO BE A MAN?

    http://www.youtube.com/watch?v=UaWwSOHqk6I

    2010-07-27 | 01:52:00
    Bloggadress: http://www.pellebilling.se/blogg/
  • Michael säger:

    Why is it a crime to be a man?



    http://www.youtube.com/watch?v=UaWwSOHqk6I



    2010-07-27 | 01:56:17
    Bloggadress: http://finest.se/userBlog/?uid=28711&beid=117587
  • Mikael Karlsson säger:

    Ett svar på en av kommentarerna som jag läste här är när det handlar om att vara en hjälte som går in i en vårdnadstvist.



    Att gå in i en vårdnadstvist är däremot i vissa fall ganska korkat, i andra fall oundvikligt.



    Frågan man också i ett sådant uttalande är vem är hjälten? Pappan bara för att han får hela systemet emot sig? I så fall är det väl mer dumdristigt än ett hjältemod. Är det den som ror hem hela förhandlingen som är en hjälte då? Nja.. med tanke på hur systemet ser ut så är väl knappast den som får rätten på sin sida en hjälte. Inte heller den som i efterhand kanske förlorar hela målet och därmed kanske i många fall också knäcker sig själv fullkomligt.



    Ingen som behöver gå in och slåss för sitt barn är någon hjälte, däremot kanske det är så att man måste göra nått som absolut inte är bra för barnet.



    Själv har jag aldrig begärt ensamvårdnad, tror aldrig att jag kommer att begära det. Och med den visdom eller den lärdom jag fått så kommer jag för det första aldrig att skaffa fler barn, I andra hand om jag skulle råka få ett barn till så kommer jag aldrig att gå in i en tvist eller ens engagera mig för det barnet. Många vet kanske varför andra inte och många kanske tolkar det på det mest korkade sätt.. men det låter jag vara upp till alla er andra att själva avgöra.



    Hjälte har jag dock aldrig varit trotts tvistande om ett barn.

    2010-07-27 | 14:18:28
    Bloggadress: http://vardnads-umgangeslagar.se
  • Anonym säger:

    nu är henrikj igång igen,hur får han tag i alla uppgifter? Är det någon du kännersom läcker?

    2010-07-27 | 15:37:38
  • Hmm säger:

    Jag har funnit din blogg som intersant och underhållande läsning. Hoppas att jag lyckas hitta dig på din nästa nätsida.



    Jag önska alla människor som anstränger sig och söker det, lycka och framgång i livet.

    2010-07-27 | 18:11:29
  • A.Karhu säger:

    Micke, artikeln handlar om att män som står upp och kräver att deras och barnens rättigheter till varandra inte ska kränkas, är hjältar, de är redan förebilder för nästa generation pappor dvs våra söner.



    Citat:



    Nå, hjältar är personer som mot alla odds ger sig in i striden för något de tror på. Ofta innebär det att hjälten på förhand vet att han eller hon kan komma att förlora allt, ibland till och med sitt liv.



    Citat 2:



    Diskrimineringen av pappor är total. Över hela landet gäller att modern vinner vårdnaden i runt 90 procent av fallen - och då ska du inte inbilla dig att pappan vinner vårdnaden i resterande tio procent av fallen.

    Nej, domstolen ger inte sällan hellre vårdnaden till fosterföräldrar än till en pappa, och i fall där mamman gjort sig fullständigt omöjlig som vårdnadshavare kan det också hända att mormor får vårdnaden i stället för pappan.

    Det finns tingsrätter i Sverige, till exempel Lunds, där det hittills aldrig har hänt att en pappa fått ensam vårdnad.



    Citat:slut.



    Och jag håller med Alonzo, att de män som kämpar för sina barn ÄR hjältar, samtliga av dom!



    Anton Karhu

    Styrelseledamot i Pappa-Barn Riks

    www.pappa-barn.se

    2010-07-28 | 04:59:37
  • HenrikJ säger:

    HenrikJ är ett riktigt stolpskott, så otroligt korkad. Han skriver att du Daddy har kontaktat hans svåger, dvs han bekräftar att det verkligen var hans svåger. HenrikJ har roligt åt det, men skrattar bäst som skrattar sist. Nu vet du ju vem han är, han har själv avslöjat sig den räven. Han värnar så mycket om hans anonymitet, men det avslöjar han genom sin förnöjsamhet och sitt ego större än Atlanten. När du plockar fam honom i ljuser är det en önskan jag har större än störst, jag hoppas han inte har några barn, inte jobbar med barn. Skulle inte förvåna mig om han suttit inne.

    2010-07-28 | 10:42:14
  • Anonym säger:

    2010-07-28 | 11:14:15
  • Mikael Karlsson säger:

    Självklart anser du att han har rätt Anton. Du får ha den uppfattningen. Själv kommer jag aldrig att se mig själv som en hjälte.



    I mina ögon finns det endast förlorare hos dem som blir tvugna att ta det steget.



    Att bli diskriminerad i vårdnadstvister är som du säger sant. Jag blev det, Daddy blev det och många många andra. Jag kan se ett visst hjältemod i det arbete som Daddy lagt på att sprida sin kunskap samt framföra hur illa det är men i själva tvisten är varken han eller jag hjältar vi är FÖRÄLDRAR, eller som jag känner hos mig själv, VAR förälder.



    Dagen man förlorar en vårdnadstvist har du bara en rättighet & skyldighet (Ekonomiskt ansvarig). Oavsett om man har råd eller inte att betala så är man betalningsskyldig.



    Lagen säger förljande:



    KAP 7 UNDERHÅLLSBIDRAG



    "5 § Den som varaktigt bor tillsammans med annans barn och med förälder som har vårdnaden om barnet är underhållsskyldig mot barnet, om han eller hon är gift med föräldern eller har eget barn tillsammans med föräldern. Om det finns särskilda skäl, kvarstår underhållsskyldigheten även sedan barnet har flyttat hemifrån.



    Underhållsskyldigheten bestäms på samma sätt som för förälder enligt



    1 § men gäller ej till den del barnet kan få underhåll från den förälder som den underhållsskyldige ej bor tillsammans med. Lag (1978:853)."



    Jag fick i går ett väldigt trevlig mail från min före detta där hon så snällt berättade vad bland annat de underhåll som hon i första hand fått av skattebetalarna vilket jag sedan skall betala via kronofogden till FK här är några utdrag från vad hon skriver samt mitt svar till henne:



    "Till sist, så är jag sååå jävla lycklig i min familj ska du veta. Fina barn, underbar man, hus, jobb och bra ekonomi. Har förresten precis köpt mc, så jävla fin. Bara så nöjd med mig själv och livet. Skickar en bild på den här! Ja...bara kolla upp reg.nr, den är MIN!"



    Jag svarar:



    Jag har inget ansvar för Fideli. Det vet du, Du har ju det och det är kanske det som gör att man mår dåligare. Grattis till Biken. Jag vet ju att jag varit med och betalat den.



    Hon svarar:



    Nä inte du, fk isf :) Men nu är det MINA egna sparpengar som betalt den, så de så :P



    Jag svarar:



    Har faktiskt ett jobb om du minns :) Dessutom har jag en man med BRA inkomst som gör att även jag kan spara en hel del.



    Hon svarar:



    Har faktiskt ett jobb om du minns :) Dessutom har jag en man med BRA inkomst som gör att även jag kan spara en hel del.



    Jag svarar följande:



    Ja men FK suger ju mig på pengarna, Om ni har så bra ekonomi så förstod jag inte varför jag blev betalningsskyldig när jag endast hade 33000 i årsinkomst... Och ändå försörjde mig och Fideli samtidigt. Nu tar jag bort dig.. Lycka till i framtiden med ADHD och annat skit ni har.



    Detta alltså från en mycket snäll och trevlig mamma som har fått ensamvårdnad och som också får 1273 * 2 för två barn med 2 olika pappor.



    Hade jag haft samma så hade jag också kunnat spara en massa pengar till olika saker åt mig själv. Dock hade jag lagt underhållet på barnen och om det blivit över på deras underhåll någon månad vilket jag tror det hade blivit så hade dom pengarna gått rakt in på ett sparkonto till barnen.



    Vad jag vill ha sagt med detta är att trots ovan angivna lag så får skattebetalarna stå för kostnaderna fram tills dess att jag själv kan betala. Eller som när jag hade 33000 i årsinkomst så lades det på hög hos kronofogden. Tackar staten för det.



    Jag påtalade lagen ovan men utan resultat från FK. Dock kommer jag att fortsätta driva den frågan. Det är inte rätt att skattebetalarna eller en förälder med enbart 33000 i årsinkomst skall behöva ge upp sitt umgänge bara för att en mamma med så fin inkomst som hon nämner skall slippa gå under samma lag.



    Hjältar Knappast... utslagna JA



    2010-07-28 | 11:36:33
    Bloggadress: http://vardnads-umgangeslagar.se
  • Mikael Karlsson säger:

    Har än en gång gått in och velat ha en ändring av hur man agerar i Underhålls frågorna Klicka på länken för att läsa.



    Jag vill samtidigt uppmana andra som befinner sig i samma situation att göra det samma. Ändring måste till.

  • Daddy säger:

    Snyggt skrivet Micke. Du borde kontakta Ulrika Ring i Stockholm som driver dessa frågor stenhårt. Hon är säkert också intresserad av att ta del av eventuella svar från försäkringskassan.



    Umgängesföräldrar idag går på knäna. Som så kallad umgängesförälder straffas man först genom att förlora vårdnad och boende om sina barn, och sedan dubbelt genom att man oavsett ekonomi dräneras ekonomiskt. Över 50 000 pappor delar idag ditt öde av att ha hamnat hos fogden för obetalda skulder. Och det gäller enbart underhåll.



    Själv jobbar jag som en gnu för att göra dom förändringar som jag skrev om ovan,samtidigt som jag genomför utredningar i ett flertal fall. Nyreleasen närmar sig dock alltmer. Om allt går enligt plan så kommer det att ske denna vecka.



    Ryktena om "Daddys död" är överdrivna.

    2010-07-28 | 17:03:39
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • A.Karhu säger:

    Mikael, du har oftast haft en eller flera goda poänger när du debatterar, och i många fall håller jag med dig, men visst har vi haft skilda åsikter, många gånger, men våra trådar och tankar har trots det mycket gemensamt =)



    Daddy, skönt att läsa att ryktena är överdrivna, för nu verkar det som att ett genombrott inom papparörelsen är på gång, kan inte berätta mer HÄR, men alltid kul att vissa personer som trillar in på din blogg blir illa berörda av att pappor har tagit sig ton.



    Med vänliga hälsningar till er båda!



    Anton Karhu

    Styrelseledamot i Pappa-Barn Riks

    www.pappa-barn.se

    2010-07-28 | 17:17:39
  • Mikael Karlsson säger:

    Tackar för de orden Daddy, Angående Ulrika Ring, så skall jag ta kontakt med henne. Det måste till en förändring.



    Jag hoppas att jag också inom kort kan starta upp nått nytt där man kan driva fram frågor offentligt för att puscha på. Jag känner att kraften för att hjälpa andra blir starkare och starkare.



    Om du har lust och ork och tid så får du gärna visa min skrivelse för henne om underhållsbiten.



    Hör gärna av dig om det är nått med dina nya projekt som jag kan hjälpa till med.



    Nu ska jag iväg på grillning och lite öl-drickning i goda vänners lag.



    Mvh

    Micke

    2010-07-28 | 17:44:00
    Bloggadress: http://vardnads-umgangeslagar.se
  • Papparazzi säger:

    Som icke vårdnadshavare så har man faktiskt en till "rättighet" förutom att betala underhåll, en rätt som jag aldrig vill uppleva, rätten att vara med på bouppteckningen om ens barn skulle dö!



    Å sen så säger idioterna, men det är väl inte så farligt att förlora vårdnaden, du har ju fortfarande "rätt" att träffa ditt barn, nej det har jag inte, det är barnet som har rätt att träffa mig om vårdnadshavaren inte saboterar det, vilket sker i alldeles för många fall!

    2010-07-28 | 20:51:48
  • Tommy Jonsson säger:

    Papparazzi,

    har helt rätt du blir av socialtjänsten kallad till ditt eget barns bouppteckning.



    I Föräldrabalken sägs att en vårdnadshavare har skyldigheten att tillgodose branets kontakt med för barnet andra viktiga personer. Denna skyldighet innebär dock ingenting i verkligheten om inte fadern går till domstol för att få ett umgänge fastställt i domstol. Detta kan dock saboteras in absurdum även med myndigheternas hjälp.

    2010-07-28 | 21:43:18
  • Fullt Navn säger:

    jøsses ..de flesta av er ter er som så kallade foliehattar ..ni skanderar om hur alla joakims kritiker ær rædda før innehållet i det han lyckas få lite sammanhang i... idioti på det klaraste! naturligtvis ær det inte det kritiken riktar sig mot utan snarare det att han valde att lægga ut uppgifter som aldrig borde lagts ut ..med datainspektionens tydliga smæll øver joakims fingrar i minnet, alla kritiker av kritik... och att han ljuger

    2010-07-31 | 00:59:12
  • Anna Liffen säger:

    Det är så det blir, tyvärr.... Nu har jag inte stått i rampljuset på samma sätt som du har, men när man har en offentlig blogg får man vara beredd på reaktioner. Jag tycker - av det jag har läst här - att du har uppmärksammat viktiga frågor, och det vore synd om du slutade med det. Jag är inte insatt nog att avgöra eller ens ha en åsikt huruvida du gör en bra grej )dvs om du har rätt eller fel), men jag tycker absolut att din röst bör höras och skulle tycka att det vore synd om du försvann från sajberspejsen! :o)

    2010-07-31 | 19:54:50
    Bloggadress: http://storminawineglass.blogspot.com

Kommentera inlägget här: