daddys

Beware the fury of a patient man

Var är de feministiska jämställdhetsivrarna nu?

Kategori: Feminism

jag prenumererar på vissa bloggar och en av dom är Pär Ströms "genusnytt". Där kan man i dagens inlägg läsa om popstjärnan Mary J Blige som misshandlade sin man Kendu Isaacs så svårt att blodspåren syntes långt efter han blev utkastad från nattklubben där detta inträffade.

Jodå ni läste rätt, det var han som av stjärnans livvakter kastades ut, trots att det var hon som inför massor av förstummade vittnen slog honom blodig.

Detta är i och för sig vardagsmat om man bara söker lite efter dessa nyheter. Detta måste man dock göra själv för det skapas inga rubriker av detta. Det görs inga snyftprogram hos Oprah Winfrey där offret får gråta ut, som i fallet med Rihanna som satt där och spelade ut offerrollen till perfektion medan Chris Brown kastades i fängelse för kvinnomisshandel.

Sanningen som inte kom fram var att Chris innan det förödande slaget själv fått motta en rad slag mot ansiktet medan han körde bil. Detta vet jag på grund av mina amerikanska kontakter för här har inte en rad om detta skrivits. Jag försvarar inte våld, enbart sanningen.

På Pärs blogg har signaturen Cygnus Ferreus som även är en flitig besökare på denna blogg skrivit ett par kommentarer som är så kloka och bra att jag gärna vill vidarebefordra dom till er som inte läst Genusnytt. Han skriver först detta:

Amelia tar faktiskt även upp frågan om kvinnor som slår män: http://amelia.se/artiklar/2009/maste-en-man-tala-lite-stryk


Denna artikel diskuteras i Damrummet, http://amelia.se/forum/view-message.xml?message_id=104597


Här är reaktionerna mer glädjande än vad som skrivs på andra delar av Damrummet. Dom flesta kvinnor uttrycker sin sympati gentemot slagna män, och uttrycker en åsikt att allt våld är fel, oavsett kön. Sedan finns tyvärr även ett par skribenter som förespråkar köns-skillnader i synen på våld.
Läs särskilt vad ”Blivande socionom” skriver. Jag befarar att hon kommer att få otrevliga reaktioner för uppsatsen hon skriver. Det finns tyvärr många som vill förlöjliga varje påstående att även kvinnor kan vara våldsamma.

Nu som läser detta, skriv gärna några trevliga ord för att uppmuntra ”Blivande socionom”.


Sedan:


Under en tid har jag inte kunnat följa med diskussionen om feministisk diskriminering. Jag kan konstatera att utvecklingen med ökad köns-diskriminering bara fortsätter.

Feminismen har satt en obehaglig utveckling i rörelse. Alltfler absurda köns-relateade teorier accepteras som sanningar. Principen om likabehandling mellan könen får alltfler undantag. Och dessa undantag från jämställdheten, betraktas ironiskt nog, som en naturlig del av jämställdheten. Den som ifrågasätter hur ojämställdhet kan vara jämställdhet, får svårt att göra sig hörd. (Med ”Dubbeltänk” behöver motsägelser inte förklaras.*)


En arme ”frigjorda” kvinnor förlöjligar män som ifrågasätter diskrimineringen. Även kvinnor som man trodde sig kunna lita på, bestraffar den man som ifrågasätter kvinnors köns-relaterade privilegier. Bestraffningen består ofta av obehagliga anklagelser mot den man som ifrågasätter kvinnors företräde. Dessa anklagelser kan svida hårt, varpå män lär sig att inte ifrågasätta huruvida feministisk diskriminering verkligen är jämställdhet. (”Krimtänk” ska kuvas*) Många män accepterar snällt lärorna att mäns ökande underläge är en naturlig konsekvens av jämställdhet mellan könen.


All skuld för bristande jämställdhet läggs ensidigt på männen. Män är för dominanta. Män slåss för mycket. Pojkar anstränger sig för lite i skolan. Män samarbetar för att utestänga kvinnor. Män har en inneboende drift att kuva kvinnor. För många män är sexuellt attraherade av kvinnor.'


Män uppmanas göra fler uppoffringar för kvinnornas skull. Män uppmanas att aktivt gynna kvinnor. Män uppmanas avträda mer inflytande till kvinnor.


Kvinnor uppmanas att ställa fler, starkare och tydligare krav. Kvinnor uppmuntras visa misstänksamhet mot män. Kvinnor får lära sig hur man hanterar män som försöker ”förtrycka kvinnor”. Kvinnor uppmanas att visa omtanke mot kvinnor. Kvinnor får lära sig att hylla kvinnor.


När en kamp-ideologi, såsom feminismen, har satt en utveckling i rörelse, så kommer den rörelsen inte att avstanna av sig självt.
- Feminismen uppmanar till kamp.
- Feminismen rekryterar sympatisörer.
- Feminismen får mer inflytande.
- Feminismen utnyttjar inflytandet till att uppmana till kamp.
- Feminismen rekryterar fler aggressiva sympatisörer.
- …

Hur slutar det?


Finns andra kamp-ideologier i historien som har uppmanat till avsky mot en utmålad fiende?
Vad kan vi lära oss om den sortens utveckling?


* Kanske kan vi lära oss från 1984 av George Orwell.
Storebror säger: ”Krig är fred. Frihet är slaveri. Okunnighet är styrka.”
Storasyster vill lära oss: Diskriminering är jämställdhet. Olika villkor innebär lika villkor.


Fantastiskt bra skrivet och jag är den förste att hålla med naturligtvis. Följ gärna rådet att gå in i "damrummet" och stöd den blivande socionomen. Något säger mig att det behövs.

Om man vill läse mer av denne kloke person så är det bara att googla "Cygnus Ferreus" så får man upp en massa godis. Själv har jag efter min krasch in i väggen haft fullt upp med tankar och funderingar om framtiden. Jag har kommit en bit på väg och  jag har fått en massa idéer som vanligt. Idétorka har aldrig varit mitt problem, snarare att inse mina begränsningar. Det gör man efter en sådan här erfarenhet, tro mig.

Men att ge upp är inget alternativ. Det vet ni ju redan. Mer information om framtiden kommer när jag fått grunna lite mer.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Daddy:



    Med all respekt kan jag ändå inte låta bli att oroa mig över ditt beteende. För 11 dagar sedan skickade du ut ett sista inlägg eller snarare kanske ett rop på hjälp. Du fick stanna på sjukhuset vilket säger en del om din psykiska ohälsa, bedömning av suicidrisk o.s.v. Platser inom den psykiatriska slutenvården är en bristvara, som du förmodligen läst om.



    Antingen var ditt rop på hjälp ett iscensatt drama (vilket jag inte tror.)

    Eller så är du precis så respektlös mot dig själv och din omgivning som du visar nu genom att omedelbart återgå till dina invanda hjulspår.



    Med en fysisk och psykisk hälsa i botten är du en helt värdelös farsa och som jag ser det håller du nu på att uppfylla den profetia = roll som icke-ansvarstagande förälder som Soc, FR,TR etc. sedan tidigare hintat om.



    Är jävla Mary J Blige viktigare än Robin och Rania?

    Vad kan du göra åt ev. rättsröta i USA?



    Jag lämnar feminismen åt sitt öde. Du ser den som roten till allt ont i världen i allmänhet och allt ont som drabbar dig i synnerhet.

    Jag ser den som något annat och den diskussionen kanske inte ska tas varken här eller nu.



    Du är drabbad. Det är synd om dig, Rania, Robin och massor av människor omkring er.



    Ta på dig syrgasmasken själv innan du börjar rädda resten av världen. Och för Guds skull, välj dina strider och ta hand om dig själv och dina barn.



    Du kan välja att se min kommentar som ett angrepp, jag hoppas att du ser det som ord från en medmänniska som faktiskt bryr sig.



    2010-01-04 | 11:28:40
  • Systerdyster säger:

    Ursäkta. Det var jag som klickade iväg och inte skrev avsändare.

    2010-01-04 | 11:30:20
    Bloggadress: http://systerdyster.com
  • Systerdyster säger:

    Ja. Nu ser det ju riktigt galet ut. Ja, ja. Antingen dyker min kommentar upp eller inte. Det är väl moderering när man missar alla fält för avsändar- id.

    2010-01-04 | 11:49:44
    Bloggadress: http://systerdyster.com
  • Matte Matik säger:

    "Jag tackar Gud för kvinnor som [Mary J Blige|Elin|Rihanna]". Eller hur var det?



    Glädjande att höra att Amelia skriver vettiga saker. Igen. Det var inte direkt den tidning jag trodde man skulle få läsa sådana här saker i.

    2010-01-04 | 12:34:46
  • Madde säger:

    Som ett försök till en tanke kring din överskrift Jocke så tänker jag så här.



    Jag är ganska säker på att det nu råder febril verksamhet bakom kuliserna.



    Många är tilltalade.

    Många vet att de nu måste vänta och se reaktionerna så de vet hur de skall slå till för att hålla näsan över ytan.



    Något som jag ser som mycket tragiskt är dessa människor som jobbar så otroligt mycket och lägger timmar av tid och engagemang för de kvinnor och barn som verkligen behöver hjälp, blir totalt överkörda av de sk (ja, jag vet inte vad jag skall skriva här, men många skulle nog använda sig av uttryck som radikalfeministerna och de som följer den strömmen)och nu blir satta i samma fack - tyvärr.



    Jag vill bestämt säga att NI (som gör det för kvinnor och barn) gör ett fanstastiskt jobb och nu borde verkligen se till att berätta vilka ni är och att ni tar avstånd från Roks, Kobra, Engan mfl.



    Tyvärr blir är det svårt för oss att skilja på er och dom.



    Jag ser det så här.

    Ni som gör det rätta dvs för framför allt barnen är de starka och de som gör nytta.



    De andra (de fanatiska) är trots allt de svaga och kommer tyvärr så att förbli och det är de som skriker högst för att föra fram sitt eget mående.



    Jag är uppriktigt ledsen för det.



    Jag är även riktigt ilsk över hur de andra (skrikarna) utnyttjar barn så samvetslöst för att de själva inte kan rannsaka sitt eget beteende.

    Jag antar att jag får bättre respons från en vägg än av dom.



    2010-01-04 | 12:57:42
  • Daddy säger:

    Du behöver inte oroa dig över mitt beteende systerdyster, eller för mig överhuvudtaget. Jag vet att det ligger något i det du skriver men jag anar samtidigt lite bitterhet över att feminismen fortsätter att attackeras på min blogg.



    Om man har bloggat i ett år och tre månader och byggt upp en hyfsad läsekrets så vill man göra en lite snyggare bloggsorti än den jag gjorde på julafton.



    Men visst äger din oro ett visst berättigande. Men jag kan lova dig att det inte var någon "kupp" från min sida. Om du tvivlar så finns det ju människor som kan bekräfta min historia. Och om du vill ha ett läkarintyg så kan du kontakta mig på [email protected] så ordnar vi det med.



    Jag är inte suicid. Jag blev det dock en kort stund

    den natten. Det kändes ungefär som "Jag däckar ändå vilken sekund som helst, så jag kan lika bra göra det själv".



    Efter att ha spenderat dagarna sedan julafton på sjukhus och efter att ha fått hjälp att komma på fötter igen är jag emellertid väldigt glad för att det gick som det gick, och jag skall trappa ner på min kamp mot väderkvarnarna, det inser jag nu att jag måste. Det betyder dock inte att "Daddys blogg" behöver dö ut. Det finns gott om andra människor i min situation som behöver ett forum att komma till tals och det tänker jag ge dom.



    Jag har jobbat som en häst för att få de läsarsiffror jag har idag. Jag kan inte gärna bara offra det heller.



    Hoppas du förstår mig. Att ofrivilligt fråntas det nära band man har till sitt barn är den värsta tortyr du kan tänka dig. Elchocker i underlivet är rent skrattretande i sammanhanget. Det har jag levt med i fyra år.



    Mina vänner är inte förvånade över att detta hände, dom är förvånade att det inte hände långt tidigare.

    2010-01-04 | 17:03:22
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • Madde säger:

    Jag kan garantera att Jocke har en hel arme människor runt sig som kommer att kommendera på stället HALT.



    Men ingen får glömma att det ultimata beslutet av hur mycket Jocke skall jobba på är han själv.



    Allt annat är att ta ifrån en människa sin egen värdighet.



    2010-01-04 | 17:18:49
  • carstoned säger:

    Som vanligt- väldigt bra skrivet! =)

    2010-01-04 | 20:57:17
    Bloggadress: http://kulusoy.blogg.se/
  • Daddy säger:

    Hej Carstoned



    Det var kul att få ett livstecken från dig det var inte igår. Hoppas du mår väl och har det bra i Upplands väsby. En av de få orter i Sverige jag under min musikerkarriär aldrig besökt. Men det är ju inte för sent än....

    2010-01-04 | 21:17:15
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • carstoned säger:

    Dåså, när allt ordnar sig, vilket jag verkligen hoppas att det gör, så får köra förbi upplands väsby och underhålla med lite musik. Monica antonsson bor inte så långt ifrån heller=)



    Du har min mail förresten, ifall det är ngt. Vad som helst.



    Ha det bra! =)



    2010-01-04 | 22:26:24
    Bloggadress: http://kulusoy.blogg.se/
  • Systerdyster säger:

    Sorry. Ska inte besvära dig igen

    2010-01-04 | 22:35:02
    Bloggadress: http://systerdyster.com
  • Daddy säger:

    Du är inget besvär bästa syster. Så länge man håller en hyfsat hövlig ton så är man välkommen att skriva här oavsett åsikter. Men att ändra åsikt hos en inbiten feminist är nog lika omöjligt som att ändra dom hos en inbiten antifeminist. Det är inte feministerna denna blogg riktar sig till utan dom som ännu inte fastnat i deras garn.



    Jag vet att jag väckt insikter hos många av dom hundratusentals besökare jag har haft här. Det är min belöning. Precis som de få som tidigt vågade stå upp mot den politiska korrektheten i 30 talets Tyskland och Sovjetunionen. Dom kunde inte förhindra katastrofen men dom kunde i alla fall bidra till att motståndet mot de totalitära styrena ökade.



    Det är väl det vi få feministkritiker som vågar gå ut öppet och offentligt får inrikta oss på nu.



    Och jo jag menar på fullt allvar att det går att jämföra. Ni som inte tror mig kan med fördel ta del av den intressanta debatt som just nu pågår under inlägget om Mary J. på www.genusnytt.se



    Kanske kan få fler att sätta skrattet i halsen?

    Det är på det hoppet vi "sluga lismande chimpanser" till barnapappor får leva i Sverige idag.

    2010-01-04 | 23:06:43
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • Pete säger:

    Och i vanlig ordning,så har vi en allsvetande statsfeminist med oss,i form av SysterDyster!

    En syster som gärna sätter diverse diagnoser på i detta läget en man....igen,så ovanligt då(ironi)



    Faktum är att de flesta debatterande "systrar",anser sig ha talanger som professorer, läkare, kuratorer, pedagoger, psykiatrikers, nämndemän, you name it osv.



    Det enda dom gärna inte berättar,är att dom alltid har en kvast parkerad i städskrubben,redo för avfärd till blåkulla för hemska ritualer där dom smider planer a la SCUM manifestet.



    Fast Blåkulla,det skulle kunna vara en omskrivning av ROKS,F! m.fl?

    2010-01-05 | 06:49:02
  • Anonym säger:

    Asso kom igen nu.. Ser ni feministspöken över allt. Eller det är ett nytt skällsord?

    Madde: Vet inte varför du blandar in ROKS,Kobra och engan.. Rätta mig om jag har fel madde men… Roks är en huvudorganisation för fristående kvinnojourer runt om i landet. Kobra är en fristående kvinnojour som kan hända är med i ROKS eller någon annan huvudförening. Engan skulle jag tippa på är inte medlem i någon kvinnojour överhuvudtaget. Fast det är ganska ointressant vad eller vem dom är med i… Du madde kanske känner till Föreningsrätten och organisationsrätten???



    Daddy: Bra att du börjar inse att du behöver varva ner. Ta tag i saker.. Istället för att släpa fötterna efter dig. Kanske skaffa dig en inkomst(inte så lätt kanske i dessa tider) Hävdar fortfarande att självmord eller självdestruktivt beteende är egoistiskt mot exempelvis dina barn eller andra som håller dig varmt om hjärtat.

    Kan du daddy inte rädda dig själv så kan du knappast rädda världen!! Nåja säkert många som skriker om att din blogg är så viktig… Undrar för vem dom menar då. För dig daddy eller för dem själva så dom har någon stans att ta vägen…

    Var jämställdhets ivrarna är. Frågar du? Tja var är du själv då???

    Nåja antar att detta inte kommer med för det modereras bort. Alternativt så finns det ingen möjlighet att kommentera eventuella saker om detta inlägg för det modereras bort. Fast man kan se hur det gnälls om EDB,s blogg och hur hon modererar.

    //ibbe dibbe som hoppas slippa sitta med det tråkiga orden ”vad var det jag sa!”

    2010-01-05 | 08:46:15
  • PabloHoney_4 säger:

    Citerar mig själv från Pelle Billing blogg….



    [ http://www.pellebilling.se/2009/11/aggressiv-lucia/ ]



    ”Mannen, det skyldiga könet?



    Det fenomen har jag sett flera gånger i mitt relativt sett korta liv: Ett par (man och kvinna) står bredvid varandra på krogen. Av någon anledning så blir paret osams och diskussionen spårar ur. Kvinnan ger då mannen en kraftig örfil och då sker alltid följande. Männen runt baren reagerar blixtsnabb med attackera och misshandla mannen. Mannen blir misshandlad och utslängd från krogen med hjälp av vakterna. Ibland fortsätter misshandel utanför. Kvar står kvinnan chockad och förstod inte riktig vad som hände. Eller förstår hon precis vad som händer om hon gör detta? Kvinnan inte av avsky utan av förståelse och tröstas för att hon är tillsammans med en sådan skitstövel.



    Mannen är i detta fall ett brottsoffer och kvinnan gärningsman. Det blir ingen polisanmälan av kvinnan, eftersom detta fenomen är förenat med skam. Han är i o med örfilen stämplad som skyldig till situationen. Han skulle inte bli tagen på allvar av polis eller åklagare pga av sitt kön.



    Vad är detta ett uttryck för, ett matrarkat samhälle med hackordning?”

    2010-01-05 | 10:51:06
  • Abe säger:

    Tyckte det var ganska lätt redan i början av 90-talet att hitta information om att män blev misshandlade. Skrev då en uppsats om misshandel av gravida kvinnor. Det sorgliga är att det verkar vara lika tabubelagt nu som då att tala om att även män misshandlas av kvinnor. Misshandel förekommer relationer oavsett partners kön.

    2010-01-06 | 16:23:23
  • Livsnjutare säger:

    http://www.ystadsallehanda.se/article/20100105/SJOBO/701059795/1070/SJOBO/&/36-arig-Sjobokvinna--gripen-for-misshandel

    2010-01-06 | 18:35:50
  • Livsnjutare säger:

    Kvinnor kan, de också!



    http://www.ystadsallehanda.se/article/20100105/SJOBO/701059795/1070/SJOBO/&/36-arig-Sjobokvinna--gripen-for-misshandel



    Undrar om hon får besöksförbud?

    2010-01-06 | 18:40:43
  • L.P säger:

    Hon släpptes efter en kort stund..va fan?



    L.P

    2010-01-06 | 23:59:23

Kommentera inlägget här: