daddys

Beware the fury of a patient man

Dagens hjältinna

Kategori: Jämlikhet

Oj vad jag blev glad när jag såg denna intervju med folkpartiets Camilla Lindberg. Återigen har denna mycket kloka kvinna visat prov på stort mod och intigritet i sitt riksdagsarbete. Han var ju som bekant också den ende i alliansen som vågade gå emot sitt parti och rösta nej till FRA lagen. Jag hoppas hon blir statsminister en dag. Nu skall hon naturligtvis ifrågasättas och kritiseras för att hon vågar säga sanningen, med början i morgon i TV4:as morgonsoffa. Men hon har så jäkla rätt. Vi har skapat en hel nation med mesiga män. Skriv gärna till henne och uttryck er uppskattning. Det har jag gjort. [email protected]

Tack också Per Ström för att du gjorde denna film. Man får t o m njuta av lite Tequila Sunrise på slutet =)
Fler låtar av detta eminenta band finns i musikspelaren i högermarginalen. Om ni köper deras musik stöder ni samtidigt denna blogg med några kronor. Det hade inte gjort direkt ont kan jag väl ärligen säga. Det är inte gratis att slåss för sina barn.

Expressens Behrang Behdjou som jag tidigare har haft en del kontroverser med på denna blogg, då han skrev rena lögner om Baby P:s pappa verkar närmast förvånad över Camilla Lindbergs sanningar. Men jag kan ju förstås vara färgad av mina tidigare erfarenheter av denne journalist som inte kan särskilja mellan biologiska och styvföräldrar. Rubriken i hans artikel om lille baby Peter i England var "spädbarn mördad av föräldrarna". Jag reagerade men han förstod inte min kritik. Men det är naturligtvis bra att han ändå tar upp det i Expressen. Tack för det.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1534406/man-behandlas-samre-an-kvinnor




Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer

  • L.P säger:

    Fler och fler människor inser hur ojämlikheten har spridits i samhället.



    Och framför allt kan jag tänka mig att föräldrar reagerar och säger till sig själv "mina barn har rätt till att få växa upp i ett jämlikt samhälle".



    Och det är väl därför vi alla kämpar med dessa ovälkomna frågorna?



    Skönt att märka att även andra lyfter sin blick och skärskådar vad som sker "därute" i samhällets vråer.



    Och om inte politikerna vill/vågar/kan engarera sig i detta,så får väl vi visa dem att detta är folkfrågor som upprör oss ALLA,och därigenom sätta press på de styrande.





    Mvh L.P





    www.pappa-barn.se



    För barnens rätt till båda sina föräldrar.

    2009-04-15 | 22:28:41
  • Leroy säger:

    Trevligt att se att x-pressen skrivit en artikel om detta.



    Jag tycker att de motioner som börjat dyka upp om jämlikt föräldraskap är bra. Man hoppas att en förändring och focus är pågång för inte skall man se en annan förälder eller annat kön som en motståndare när det handlar om vad som avlats av kärlek. Ingen hade haft en mor och far att tacka för livet om kärleken inte funnits. Eller åtminstone tron på kärlek, jag har därför svårt att fatta hur det kan bytas till ett radikalt hat.



    Tur är att barn är kloka avbilder av sina föräldrar och att dom söker egna svar på sanningar och verklighet. Ställer oss till svars.



    Leroy

    2009-04-15 | 23:22:28
  • Mikael Karlsson säger:

    Tycker det var bra att frågan togs upp om hur socialtjänsten agerar. Vi har ju faktiskt en lag om ett jämställt samhälle. Kanske kan man arbeta efter att stärka reglerna om vad som gäller Socialhandläggares sätt att agera. Jag skrev några förslag tidigare, Tyvärr fick man inga vettiga svar på de ideerna då det är stora och mycket maktkamp emellan föreningarna och man fösöker förlöjliga vissa av oss. Förslagen lyder som följer:



    1.Öka ansvarsbiten hos den enskilde handläggaren. Idag bär de inte personligt ansvar då de personligen inte drabbas "OM DE GÖR FEL" . Gör det lättare för personer som blivit felbehandlade att kunna gör en anmälan emot Handläggaren. Om handläggaren begår fel upprepade gånger"3 gånger". Tvinga denne till uppsägning eller ge den rätten att säga upp sig själv. Det skulle kunna sålla ute de personer som inte sköter sitt arbete så som de borde vid utredningar omkring barnen. På andra arbetsplatser blir man till slut uppsagd om man missköter sittarbete. Att inte utföra en objektiv och könsneutral utredning är ju att anse som misskötsamhet i utförandet av sitt arbete.



    2.Ändra utredningsmetoder. Varje samtal som sker mellan handläggarna och föräldrar samt enskilda samtal med barn skall spelas in, Ljudupptagningskall vara obligatorisk vid tex Samarbetssamtal, Enskilt samtal, Samt vid utredningssamtal.Samt vid hembesök. telefonsamtal mellan förälder och myndighet.Dessa samtals inspelningar skall finnas till hands som bevisföring vid förhandling i tingsrätten. I särskilda fall bör även video inspelning kunna användas från hembesök. Samt vid anmälan emot myndighet.

    2009-04-15 | 23:48:16
    Bloggadress: http://www.vardnads-umgangeslagar.se
  • Tommy Jonsson säger:

    Intervjun är underbar att höra och givetvis bör denna kvinna stöttas och få en framträdande roll i nästa regering.

    Expressens kommentarer stängdes snabbt efter nästan 200 inlägg.

    Ska se om TV4:s morgonsoffa kan ses på nätet då jag prioriterade bort TV för 3 år sedan

    2009-04-16 | 00:42:43
  • Anonym säger:

    07.43 idag sänds interjuven med Camilla.

    2009-04-16 | 06:42:04
  • Mikael Karlsson säger:

    Missade det! Nån som har någon länkt till den intervjuven? MEn man skall nog ha i åtanke att det är HENNES åsikter hon återspeglar I klippet som syns här!

    2009-04-16 | 18:37:31
    Bloggadress: http://blogg.expressen.se/for_mitt_barn/
  • Rospiggen säger:

    Tyvärr kan jag inte se tv4 på nätet hur jag än gör men det jag hör henne säga här får mig att le brett från öra till öra, måtte hon gå långt i sin karriär!! Det går inte att maila via länken märkte jag så jag får maila henne på annat sätt då, för brev ska hon ha, det är ett som är säkert - eller feedback närmare bestämt :)

    2009-04-16 | 21:07:40
    Bloggadress: http://www.metrobloggen.se/piggen
  • Ubu säger:

    En sak har livet lärt mig. Det finns bara ETT slags kärlek: föräldrarnas kärlek till sina barn. Denna novell skildrar en... egendomlig variant därav.



    http://nattljuset.blogspot.com/2009/04/utan-skam.html



    <a href="http://nattljuset.blogspot.com/2009/04/utan-skam.html">http://nattljuset.blogspot.com/2009/04/utan-skam.html</a>

    2009-04-17 | 00:57:46
    Bloggadress: http://ubu.wordpress.com/
  • daddy säger:

    Är föräldrars kärlek till sina barn den enda som finns? Hur blir barn till då? Hur kommer det sig att man kan älska en vän, bror, morfar, etc?



    Och vad har den vidriga historien du länkar till med mitt blogginlägg att göra?







    2009-04-17 | 05:50:26
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • L.P säger:

    Den nya välfärden-Mansförtryck och kvinnovälde-av Per Ström



    http://www.dnv.se/indexmansfortryck.asp



    Passa på att ladda hem denna medans det går.



    mvh L.P



    www.pappa-barn.se

    2009-04-17 | 13:19:03

Kommentera inlägget här: