daddys

Beware the fury of a patient man

Mina svar på "Gremlins" frågor

Kategori: Pappa

Jag började svara i en kommentar men märkte att det blev långt. Så det får bli ett inlägg istället.

- Du skriver att du har familjerätten, socialtjänsten, polisen, åklagaren, domstolarna, politikerna, de s k överlevarna samt Sveriges samtliga rödstrumpor emot dig. Min fråga. Har alla deras beslut i dina ärenden varit felaktiga eller har de, enligt ditt synsätt, gjort något rätt?


- Citatet du refererar till är från den olycksaliga tråden på FB och skrevs för ett år sedan. Läget var då att jag i fyra månader varit skild från min dotter mot både hennes och min vilja. Jag utreddes för påstådda brott som kunde ge mig fängelse. Men det som kändes mest kränkande var att det satt vuxna människor som kallade sig professionella och trodde att jag, som redan hade kämpat i tre år och offrat allt för att få vara den pappa som min dotter har rätt till, skulle ha kunnat göra mig skyldig till något så vidrigt.

 

Jag förstår att det blir svårt för människor att förstå hur det känns. Låt oss ta ett exempel. Vi ser på TV en sann historia om någon som fått en arm avsliten. Vi förstår rent intellektuellt att det gör väldigt ont att få en arm avsliten. Därmed blir det möjligt för oss att känna sympati för den drabbade. Men vi kan inte känna hans smärta. Vilket kanske är tur, då den sortens "känsel-TV" skulle göra vårt TV tittande ganska besvärligt.

 

Vi kan se tårarna på tjejen som just röstats ut från Idol. Vi kan se tennisspelaren slänga sitt racket i förtvivlan då han förlorat matchbollen. Men vi kan inte känna deras förtvivlan. Många myndighetspersoner som varit inblandade i detta ärende har sagt: "Jag förstår att det måste kännas svårt". Detta är säkert sant. Det går naturligtvis att förstå att det känns svårt att utsättas för det som jag tvingas gå igenom.

 

Andra myndighetspersoner har däremot sagt: "Jag förstår hur svårt det måste vara". Detta däremot blir en lögn. Förstår ni skillnaden? Min poäng är att då den tråden startades så var jag mitt inne i den tyngsta och svartaste perioden i mitt liv. Jag var desperat och förbannad och slogs för mitt liv. Jag slungade ibland ganska vilt för att försöka freda mig själv och mitt barn. Idag ser jag att formuleringen blir olycklig, och att tråden var ett misstag, men det jag utsattes för borde vara en förmildrande omständighet. Själv önskar jag inget högre än att även de ansvariga på Flashback kunde förstå detta och att tråden togs bort. Åtminstone de delar där mina barn omnämns med namn och de där jag påstås vara något jag inte är.

 

För att svara på din fråga. Från att familjerätten först fick detta ärende på sitt bord år 2006 och fram till att cheferna på FR och Utr barn & ungd, ersätts år 2009 så har dom inte lyckats göra en enda siffra rätt. Inte heller tingsrätterna som varit inblandade har agerat enligt lagen om barnets bästa.

 

Naturligtvis är detta en definitionsfråga. Lagar är inte absoluta, dom tolkas av människor. Och en lagtext som enbart säger att "alla beslut som rör barnet skall ske med barnets bästa i fokus" blir naturligtvis rent livsfarlig i rådande klimat, där modern per automatik ses som öm omvårdande och ofelbar, medan alla fäder ses som potentiella förövare. Om du frågar en överlevare eller en kvinnojourskvinna så har naturligtvis myndigheterna agerat helt riktigt genom att enbart se mig som ett hot och modern som en beskyddare. Jag menar dock att det innebär en stor fara för barnets hälsa och utveckling att per automatik se den ena som helt vit och den andre som helt svart, utan att ha någonting annat att stödja sig på än den allmänt spridda myten om fäder och vår "farlighet". Ändå är det just detta som sker. Igen och igen och igen.

 

Efter omorganisationen har ärendet skötts på ett bättre sätt. Men det visar sig nu vara svårt att reparera skadorna som åsamkats av de som ansvarat för ärendet innan. Dessutom sitter det fortfarande en kultur i väggarna som kan vara svår att ändra, även om det tillsätts en klok ledning.

 

- Arbetar du fortfarande med Bjästafallet? Jag är intresserad av fallet, är det att vänta att du kommer att skriva något mer om det?


Låt mig först få förklara varför jag engagerade mig i detta från första början. Många har undrat det, eftersom dom inte ser vad det har med ämnet för denna blogg att göra. 

 

Detta är också förståeligt. Ibland förväntar jag mig att alla mina läsare skall befinna sig på samma nivå som mig, som har skrivit och arbetat med dessa frågor en längre tid. Sambandet mellan vad som gjordes i Bjästafallet, både innan, under och efter, och det som jag och många andra fäder och barn råkar ut för blir för mig glasklart. Misstaget jag gör är att förutsätta att det även för andra skall vara lika glasklart. I detta fallet kostade detta misstag mig dyrt.

 

Sverige leder "våldtäktsligan" i världen skyhögt. Hur kan det komma sig? Är det som feministerna säger att män är djur? Eller som rasisterna, att det är invandrarna som för med sig en sjuk kvinnosyn? Eller kan det vara så att vi egentligen inte alls leder våldtäktsligan utan endast ligan gällande anmälningar om våldtäkt?

 

Visst sker dom. Visst är det ett hemskt brott. Men debatten i Sverige har gått överstyr. Dels har vi lagar som gör pojkar och män rättslösa. Pojkar och män fälls utan bevis. Vi för statistik på ett sätt som är unikt i världen vilket leder till just att få upp siffrorna på dom nivåer som passar kvinnorörelsens syften.

 

Oskyldiga män tvingas igen och igen löpa gatlopp i media. I flera uppmärksammade fall ser vi nu hur falska anklagelser ödelagt barns och fäders liv. Vad händer i den stora majoritet av fall som aldrig uppmärksammas? Tror ni journalisterna hittar alla fall där justiemord begåtts? Dom bryr sig bara i bästa fall om dom fall som var medialt uppmärksammade redan från början.

 

Denna snedvridna bild av pojkar och män som ständigt målas upp i media är det som möjliggör den behandling som jag och mina nära har utsatts för. Jag såg det igen i fallet med Bjästa och ville visa på hur det går till. Jag ville visa att media är mer intresserade av att förstärka den rådande bilden av pojkar och män, än dom är av att berätta sanningen.

 

Det finns mycket mer att berätta i fallet "Oskar", men bränt barn skyr elden, så just nu känns det inte tryggt. Som jag skrev i det förra inlägget kunde jag inte i mina vildaste fantasier drömma om det kompakta hat och de trakasserier jag utsatts för efter jag skrev om fallet. Jag har smutskastats i tusentals kommentarer, fått hatbloggar uppkallade efter mig, dödshotats och förlorat min försörjning. Vilket i sig borde säga en del om den sida som i programmet, som utmålades som offer för ett "gigantiskt näthat". Säga vad man vill, men det som flickorna utsattes för innan UGs program var en droppe i havet jämfört med vad pojken utsatts för både innan och framförallt efter. Men det är det ingen som velat diskutera. Varför? Jo för att han med dagens rådande logik har förlorat alla mänskliga rättigheter och human behandling. Han är ju en "våldtäktsman" som förgripit sig på ett barn. Ser ni sambanden? Ser ni varför jag valde att granska reportaget?

 

- Har du slutat blogga om din vårdnadstvist? Finns det fortfarande en sådan tvist eller har ni löst saken?


Nej vi har inte löst saken. Däremot har jag fått förnyat förtroende för förvaltningens vilja att VILJA lösa saken. Och därför hart jag valt att ge dom en ny chans. Jag har inget intresse av att kriga. Jag har aldrig velat det. Jag har gjort det för att man från myndighetshållet tidigare, som jag ser det, valde att förklara krig mot mig.

 

Många har stöttat mig och skrivit att jag gör rätt att posta ut det som skett offentligt på bloggen. Många tycker inte det. Ett argument emot är att jag som ägare av bloggen endast kan välja att posta ut material som gynnar min sida av saken. Och det är ett förståeligt argument. Naturligtvis har jag inte postat ut allt. Inte ens hela Aftonbladets webplats skulle rymma allt.

Så det är både en resursfråga och en fråga om intigritet. Allt som postats ut här har jag noga övervägt för och emot. Men en människas heder och pålitlighet borde även kunna avgöras av vad jag skrivit, och hur jag gjort det. Det finns inte ett enda dokument, eller en enda ljudfil jag skulle tveka en enda sekund att posta ut om det enbart handlade om mig. Men det gör inte det. Det handlar även om mina barn och mina nära.

 

Jag hoppas för övrigt att jag slipper skriva mer i ämnet och snart får anledning att ta bort varenda rad. Men där är vi inte än.

 

- Jag har förstått att du haft sjukersättning, men att Försäkringskassan vill dra in den. Vad är det för sjukdom/diagnoser du har som du varit sjukskriven för?


Detta är en fråga som är ganska svår att svara kort på eftersom den rör saker som är medicinskt invecklade. Jag väljer att lämna walk over på denna fråga ikväll. Återkommer gärna med en utförlig förklaring i ett inlägg vigt helt åt detta om det finns intresse.

 

- Finns det enligt din mening (enligt min mening finns det det) bra och dåliga feminister (eller snarare feminister man håller med och de man inte håller med) eller är all feminism av ondo?


Det finns feminister som jag högaktar, men jag tvivlar på att någon av dom längre vill kalla sig feminist. Jag tänker då framförallt på kvinnor som Doris Lessing och Erin Pizzey. Läs vad dom kvinnorna anser om dagens feminism så förstår du även min inställning i frågan. Jag är nämligen fullständigt överens med bägge två.

 


Slutligen vill jag citera en kommentar från signaturen "Numera stor tjej". Jag håller med henne tillfullo i det hon skriver, utom en sak. Att det aldrig kan vara ens fel när två träter. Jag har aldrig velat ha detta krig. Jag har aldrig försvårat ett samarbete för barnets bästa. Jag har aldrig sagt nej till någon enda föreslagen åtgärd. Aldrig vägrat medling eller samarbetssamtal. Jag började blogga om detta då jag ansåg att det gick för långt och jag kände att jag på något sätt måste få försvara mig. Då hade konflikten och det ständiga umgängessabotagen redan pågått i mer än tre år. Men i övrigt är jag helt överens med följande ord som jag tycker är mycket kloka.

 

Nej, jag måste nog i alla fall kommentera alla möjliga teorier kring varför din lilla flicka inte längre vill träffa dig.
En del tror att det är du Daddy som dykt upp som ett vrak varje gång och visat känslor som hon inte kan hantera. Andra tror att det är mamman som på liknande sätt, och kanske mer metodiskt, visar känslor kopplade till dig som flickan inte kan hantera.
Jag säger såhär: den som någon gång i livet förlorat någon, tvingats skiljas från någon som betyder väldigt mycket vet vilken smärta det innebär. Tänk att uppleva det en eller ett par gånger i månaden! En vuxen människa skulle ha svårt att hantera det, men en liten flicka kan inte sortera eller förstå - hon kan bara reagera på det hon känner och den känsla som tar överhanden över allt annat är sorg, rädsla. Klart hon skyggar för att uppleva det om och om igen!

Brustna hjärtan är inget man bara sjunger smäktande sånger om, det kan göra en människa sjuk. Bokstavligen! Hon reagerar för att överleva, men de vuxna puckona letar genast efter orsaker som gagnar deras egna intressen - inte att hennes beteende vittnar om att hon håller på att gå sönder inombords.

Små barn har dessutom en olycklig förmåga att tro att det som sker är deras fel, de tar på sig skulden för allt möjligt som är fel i relationen till sina föräldrar. Skilsmässor, mamma är ledsen, pappa är ledsen, något är fel.

Jag har själv varit den lilla flickan och tycker att både du och mamman borde ha en spark i baken för att ni sätter barn till världen och sedan inte ger henne det hon har rätt till och som betyder precis allt för hennes grundläggande trygghet och självkänsla; båda sina föräldrar!

Vuxna människor, föräldrar, ska kunna sätta sina barns väl och ve före sina egna. Även om man avskyr varandra så talar man väl om den andre inför barnen, för de är en del av båda. Att tala illa om och ogilla den andra föräldern är i princip att delvis ogilla barnen, som bär drag både fysiskt och psykiskt av båda. Det är i princip samma sak som att säga "jag avskyr en del av den du är" till sina barn, men det fattar tydligen inte alla föräldrar. Sånt gör ont för barn att höra, mycket ont!

Varken mamma eller pappa kommer förmodligen att veta vilken skada det här gör för hennes fortsatta liv - hon kommer aldrig att säga något till någon av er för trots allt älskar hon er båda. Men ni har berövat henne förmågan att fungera inom det område som betyder allra mest för de flesta: kärleksfulla relationer med män när hon som vuxen ska skapa egna nära relationer. Hon kommer att bära den sorgen i tysthet, men den kommer att göra mycket ont. Då också. För en gång i livet när hon var liten försvann den man som betydde allra mest i hennes liv, han som kunde ge henne saker som ingen annan kan. Han som verkligen kunde få henne att känna sig som en liten prinsessa, den viktigaste lilla tjejen i världen. Hon har inte kommit över det än och en dag kommer hon att förstå varför hon är så rädd för nära relationer. Och vem som tog ifrån henne förmågan att våga älska.

 

 

Kommentarer

  • Madde säger:

    Ett underbart inlägg Jocke.

    Jag minns när du och jag pratade första gången i telefon och du sa något som satte sig djupt inom mig.

    Det handlar om ditt bloggande och din möjlighet att få berätta och få läsa vad andra anser, få diskutera och slippa vara helt ensam.

    Du funderade på de som var i samma läge som du innan internet fanns och hur ensamma dessa föräldrar var med sina tankar och känslor.

    Kanske totalt ensamma i sin vanmakt och den stora sorg de fick bära.



    Det finns personer som anser att du aldrig kan backa och erkänna när du har gått för långt.

    Något jag redan innan detta inlägg visste var helt fel.

    Jag hoppas dessa personer tar sig tid att läsa utan sina skygglappar och ta in det du skriver i detta inlägg.



    Vi som anses vara daddys flickor som har blivit manipulerade av dig och håller med dig om allt du skriver har fel.

    Vi kan ta det med Bjästa och jag kan fortfarande se precis vad det var du ville få fram.

    I det första inlägget finns det inte annat än kritik på media, det var de bland kommentatorerna som inte kunde läsa med öppet sinne och se vad det stod utan valde att vrida på inlägget till att tolka det som att du försvarade "Oskar".

    Det var inte det som stod i det första inlägget.

    Resten vet de flesta om hur det kom att utveckla sig.

    Jag håller med dig, det var inte rätt tillfälle att visa på hur media utnyttjade "Oskar" och även flickorna i sin strävan efter tittarsiffror, men nu har alla som vill en chans att ta till sig detta som en lärdom.

    Det är utan tvekan viktigt att vi börjar ifrågasätta medias roll i framför allt brottsfall, men striderna måste väljas.



    Ang lögner som sprids, är inte livet tillräckligt intressant och fullt med händelser utan att lögner måste presteras?

    Jag förstår inte denna kick som söks genom att fullständigt empatilöst sprida lögner utan att kunna förstå hur den kan drabba den utsatta för.

    2010-06-09 | 06:18:18
  • Lilla My säger:

    Jocke : )



    Ännu ett bra inlägg om viktiga frågor.

    Sanningen som överlevarna mfl inte vill se är som du skrev att du samarbetat i tre år, för ditt barns bästa.

    Inte ens då räknades du som en viktig person i din dotters liv.

    De ser bara att du bloggar och trakasserar ditt barns mor och är farlig mm och de grundar denna åsikt enbart på att du är av det manliga könet.



    Mammor är som den allsmäktige själv, pappor får om de har tur vara med någonstans i periferin och betala. Men gud nåde dem om de vill engagera sig i barnet, då tar det hus i helsike....

    2010-06-09 | 07:23:19
  • Lena säger:

    Hej Daddy...ett fantastiskt inlägg...du har knutit ihop påsen...jag hoppas att de som inte redan har sett och kännt din ärlighet ...ska förstå.Jag vet redan vad du pratar om.

    Precis så som du beskriver läget kan det se ut..men jag kan förstå att det kan vara svårt att ta till sig.. man kan ju bara hoppas att människor kommer att bli villiga att öppna sina sinnen och inse att denna verklighet existerar....en verklighet som det finns de som gör allt för att dölja..en verklighet som jag förut inte ens kunde ana att man kunde befinna sig i...i vårt trygga lilla sverige..rätt och slätt en mardröm.

    Inte ens fel när två träter...jo, ibland kan det faktiskt vara ens fel...och de som varit förskonade från att uppleva detta kan och ska skatta sig lyckliga.

    Ibland får jag för mej att de människorna som är de värsta marodörerna på nätet är synonyma med personer som gjort någon illa...någon dold agenda har de troligen..eller så är dessa människor bara otroligt korkade och fasansfullt elaka..något fel är det i alla fall.

    2010-06-09 | 08:01:58
  • Sara_A säger:

    Hej Daddy,



    Mycket bra och klokt skrivet. Jag hoppas att du inom en snar framtid kommer att få positivt besked från förvaltningen och åter få träffa din lilla tjej!

    2010-06-09 | 09:47:37
  • Ann Helena Rudberg säger:

    Oj det var ett långt inlägg, men tyvärr har du fel om en sak. Det går att känna den smärta som visas också på TV.



    Det går att känna sorg genom TV-rutan och det går att känna om en företagsledare är ärlig när han står där och beklagar att Estonia gick under och i nästa ögonblick säger:"aktieägarna ska hållas skadeslösa".



    Det går att känna allt det där och för min egen del tror jag att de som befinner sig på psyket ofta har gått in i de där smärtsamma skikten och tagit på sig alldeles för mycket. För det går naturligtvis att stänga av också och det måste vi göra för att själva inte gå under. Vi orkar helt enkelt inte med att känna hela mänsklighetens smärta.



    De där myndighetspersonerna du refererar har naturligtvis stängt av för annars skulle de inte kunna göra sitt jobb. De måste hålla sig till sina regler och bestämmelser och de kan säga just det där: att de förstår rent intellektuellt hur det känns.



    Grunden till att känna den smärta som andra människor upplever är att ha upplevt smärta själv. Själv läser jag inte deckare eller ser inte gärna mordhistorier på TV. Fast jag gjorde det som ung i 20-årsåldern, men då hade jag inte upplevt så mycket som jag har gjort nu.



    Tyvärr ser det nog ut som om vi är världsledande i våldtäktsligan. Vad beror det på? Som jag ser det så skapar en kraft en lika stor motkraft (Newtons tredje lag).



    http://www.newsmill.se/inlagg/2010/04/28/ar-inte-sverige-varldens-valdtaktscentrum

    2010-06-09 | 11:11:02
    Bloggadress: http://www.annhelenarudberg1.blogspot.com
  • Herulen säger:

    Ann Helena Rudberg



    "Tyvärr ser det nog ut som om vi är världsledande i våldtäktsligan. Vad beror det på? Som jag ser det så skapar en kraft en lika stor motkraft (Newtons tredje lag)."



    Det där måste jag bara kommentera. I t.ex. Saud Arabien förekommer inga våldtäktsanmälningar alls. Detta för att kvinnan kan bli dömd för äktenskapsbrott och stenas till döds. Denna sedvänja finns i de flesta muslimska länderna, låt vara att man inte alltid går så långt som att stena kvinnan. Men budskapet är i alla fall tydligt; för guds skull, anmäl inte. I många katolska länder ses våldtäkt inom hemmet inte som ett övergrepp, utan som ett familjeproblem. Av bl.a. dessa orsaker så blir det totalt felaktigt att jämföra Sveriges statistik med andra länders.



    Och när det gäller dessa ca 6000 anmälningar här i Sverige så kan man inte läsa dem rakt upp och ner. I våldtäkt ryms också sexuellt utnyttjande, och flera anmälningar kan handla om en persons agerande mot samma person, vilket kodningen av brott ger utrymme för.



    Sedan finns det en annan ledsam aspekt i våldtäktsanmälningar, nämligen de falska. Ja, jag vet att många kvinnor som verkligen blivit utsatta inte blir trodda. Men det bortförklarar inte det faktum att det finns kvinnor som använder staten som redskap för att göra mannen illa. Att ljuga om våldtäkt eller anklaga mannen för sex med barn är populärt när fysiskt våld inte räcker till. Man låter så att säga samhället sköta misshandeln. Modern häxprocess har de flesta hört talats om idag. Det är knappast kuriosa utan en sorgsen realitet. Annica Frisk är frilandsjournalist och hon har deltagit i många våldtäktsmål och studerat samtliga av dem som skett de senaste 30 åren. Frisk menar var tionde anmälning om våldtäkt är en ren lögn. I tidskriften advokaten 4/2008 säger man att ca 12 procent av fallen är falska. Men nu är vi Sverige där sådana här saker är förbjudna att tala om. Annat är det i USA. Där har I Eugene J. Kanin i sin studie ”False rape allegations” granskat våldtäktsanmälningar i en stad i USA. De våldtäktsanmälningar som inkommit under en period av 9 år granskades. I 41 % blev anmälningarna officiellt förklarade som falska. Jag vet inte om detta även gäller för Sverige. Men ska vi tro Örebropolisen så är så mycket som var femte anmälan falsk. Professor i juridik, Gunvor Wallin och doktoranden Thomas Wettergren har sin rapport i rapport ”Lika inför lagen“ kunnat konstatera att det finns en ”tydlig tendens hos domstolarna att ignorera eller förringa omständigheter som talar till den åtalades fördel och samtidigt fästa en kritiklös tilltro till målsägandens uppgifter.



    Källor:



    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=1386947



    http://www.americanchronicle.com/articles/view/18108



    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/domstolar-tror-framst-pa-kvinnor_24412.svd



    http://www.bra.se/extra/faq/?module_instance=2&action_question_show.360.0.=1



    http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage_Advokaten.aspx?id=8190



    2010-06-09 | 17:56:28
  • Claire Redfield säger:

    Du är ju inte galen. Du har ju riktigt vettiga åsikter och verkar intelligent.

    Jag visste inte heller att det var dig dokumentären som blev stoppad av feministerna via amnesty handlade om.

    Den var grym.

    Puss. :)

    2010-06-09 | 19:15:24
  • Leroy säger:

    Ett bra inlägg och svar på svåra frågor.



    Hoppas verkligen att man ser som madde skriver det du vill lyfta och inte missar de saker som du vill belysa och ta upp.



    Att man missar barnens oinskränkta rätt gång på gång. Att man agerar ovanför huvudet på en hel del blir uppenbart i de diskussioner och den verklighet dom tror på.



    Leroy



    2010-06-09 | 22:36:30
  • Lalle säger:

    Hej!

    Har faktiskt inte följt denna blogg slaviskt, men läst lite nu och då.

    Det som slår mig är denna betoning på mamma kontra pappans rätt till ett barn.

    Både och är fel. Så in i h-vete fel. Det är ALLTID barnet som ska ha rätt till sina föräldrar, inte tvärtom! Barnet har rätt till att träffa sin pappa eller mamma.



    Själv är jag inte alltid rörande överens med dig. Tror inte alls att barnen rent statistiskt sätt har det bättre med verken pappa eller mamma. Ett barn har rätt att vara trygg i sin hemmamiljö, vara sig det är sin mamma eller pappa eller någon annan vuxen.



    Jag vet att det förekommer fall där mammor snackar skit, hittar på, och baktalar barnens pappor, men likväl finns det pappor som gör barnen illa. Alla är vi föräldrar som är olika individer och alla fall måste prövas för sig.



    Mitt barns pappa är sjuk och det finns det papper på, att han skulle ha vårdnaden är uteslutet pga hans handikapp, men umgängesrätten kommer jag aldrig att stå i vägen för. Mina barn har rätt att lära känna sin pappa som han är, men att växa upp med honom skulle medföra för stora risker.



    Men jag känner också barn som har det bättre hos sina pappor. Eller rentav hos en helt annan familj.



    Det är fortfarande barnen vi måste se till, i varje enskilt fall!

    2010-06-10 | 00:09:01
  • swimp78 säger:

    Jag tycker det är ett ganska hemskt påstående du kommer med där, angående Bjästafallet, att de våldtagna flickornas lidande varit "en droppe i havet" jämfört med Oscars. Oscar var den som under den svåra tiden hade stöd från såväl sin familj som vänner och vuxenvärldens institutioner, medan flickorna stöttes ut. Debatten som uppkommit efter Uppdrag granskning har varit tämligen mild mot Oscar, däremot har vuxna människor som ställt sig bakom Bjästa-mobben och försvarat gärningsmannen fått hett om öronen. Men de som haft det värst är ändå våldtäktsoffren. Det får man inte glömma.

    2010-06-10 | 14:54:03
  • Daddy säger:

    Eftersom jag vill minnas att Swimp tillhör den gruppen av FB skribenter som trots en avog inställning till mig, har visat åtminstone en viss förmåga till kritiskt tänkande så svarar jag på dennes kommentar.



    För det första så skriver jag inte att flickornas lidande var en droppe i havet jämfört med Oskars. Jag skriver att jämfört med näthatet som drabbat Oskar så är det som förekom mot flickorna en droppe i havet. Flickan O flyttade från Bjästa i Augusti. Facebook gruppen, liksom bloggen "Fria Dennis" kom inte ut på nätet förrän i December. Alltså kan dessa siter inte haft något att göra med att flickan flyttade. Angående vad som förekom på skolan, hur snacket gått och vilken av parterna som haft mest stöd är inte vad denna debatt främst handlar om. Det handlar om att flickorna skulle varit utsatta för en hatkampanj via nätet.



    Här är bara några av de grupper som startats på Facebook efter UG:s program:



    http://www.facebook.com/group.php?gid=104139592957620&ref=ts#!/group.php?gid=104139592957620&v=wall&ref=ts

    PRISET TILL ÅRETS IDIOT 2010 GÅR TILL Mxxxxxx Hxxxxxxxxx, BJÄSTA

    Adm. Jesse James (troll).Profilbild nedan.







    http://www.facebook.com/group.php?gid=104139592957620&ref=ts#!/group.php?gid=102275999813257&v=wall&ref=search

    Lås in bror och mamma Hxxxxxxxx tillsammans med Dennis

    Adm. Alex Edblom (nedan )



    http://www.facebook.com/group.php?gid=104139592957620&ref=ts#!/group.php?gid=108607232499549&v=wall&ref=search

    Alla vi som hatar Dxxxxxx Hxxxxxxxxx

    Adm. Mex Skott





    http://www.facebook.com/group.php?gid=113179292029129&v=wall&ref=search

    Han som våldtog Linnea heter Dxxxxxx Hxxxxxxxx

    Saknar Adm.





    http://www.facebook.com/group.php?gid=113179292029129&v=wall&ref=search#!/group.php?gid=348586255217&v=wall&ref=search

    Fria Inte "Oskar"

    Saknar adm.



    http://www.facebook.com/group.php?gid=113179292029129&v=wall&ref=search#!/group.php?gid=245392457580&v=wall&ref=search

    Det som hänt i Bjästa får aldrig hända igen, samhället måste agera

    Adm. Sören Charmören - troll



    http://www.facebook.com/group.php?gid=229173060277&ref=search&sid=100000054453156.4178892454..1#!/group.php?gid=229173060277&v=wall&ref=search

    I don´t support my local rapist

    Adm. Adam Hashim





    http://www.facebook.com/group.php?gid=107639239256492&ref=search&sid=100000054453156.1521247836..1

    Vi som drar paralleler mellan Joseph Goebells och Axxxxxxx Wxx Hxxxxxxxx

    Adm. Johanna Anckarström



    http://www.facebook.com/profile.php?id=100000590981907

    Vi som drar paralleler mellan Joseph Goebells och Axxxxxxx Wxx Hxxxxxxxx

    Adm. NilsErik Waldemar Björn-kadaver



    Pojkens familj har fått över 3000 dödshot och har tvingats leva på skyddad ort.



    Pojken har nekats permissioner på grund av att man ansett att hotbilden mot honom är för stor



    Han har LVU:ats på mycket tveksamma grunder. Nämligen att han inte erkänner brottet. Därmed menar

    psykolog Julie Richter på SiS att han utgör en "måttlig" återfallsrisk.



    I fallet Tito där man först vägrade honom att få avtjäna resten av straffet med fotboja för att han vägrat erkänna och därmed kunna behandlas så fick man ordentlig bakläxa på beslutet eftersom det strider mot folkrätten. Mot Oskar kan man däremot bryta mot den då LVU inte kallas "straff" utan "behandling". Visst är det praktiskt?



    Så nej swimp, jag uttalar mig inte om de respektive personernas lidande, för det vet jag inget om. Jag utalar mig om den mängd hat som respektive fått utstå, och där menar jag absolut att pojken är den absolut värst drabbade.



    Angående det som skrivs om flickorna som vågade anmäla våldtäkterna bör det förtydligas att det fortfarande bara är en flicka som anmält Oskar. Flickan i fall nr 2 gjorde aldrig det. Det var en mamma till en klasskamrat som gjorde anmälan baserat på rykten om vad som hänt den aktuella kvällen.



    Detta är fakta och jag hoppas att upprördheten efter UG nu dämpats såpass att man i alla fall kan avstå från att skjuta budbäraren. Åtminstone du Swimp. Sedan finns det ju folk på FB som skjuter vilt oavsett vad som sägs och vilka fakta som presenteras, men som sagt har jag ett vagt minne av att Swimp inte tillhör denna grupp. Hoppas kan ju i alla fall.

    2010-06-10 | 15:32:32
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • Daddy säger:

    Eftersom jag vill minnas att Swimp tillhör den gruppen av FB skribenter som trots en avog inställning till mig, har visat åtminstone en viss förmåga till kritiskt tänkande så svarar jag på dennes kommentar.



    För det första så skriver jag inte att flickornas lidande var en droppe i havet jämfört med Oskars. Jag skriver att jämfört med näthatet som drabbat Oskar så är det som förekom mot flickorna en droppe i havet. Flickan O flyttade från Bjästa i Augusti. Facebook gruppen, liksom bloggen "Fria Dennis" kom inte ut på nätet förrän i December. Alltså kan dessa siter inte haft något att göra med att flickan flyttade. Angående vad som förekom på skolan, hur snacket gått och vilken av parterna som haft mest stöd är inte vad denna debatt främst handlar om. Det handlar om att flickorna skulle varit utsatta för en hatkampanj via nätet.



    Här är bara några av de grupper som startats på Facebook efter UG:s program:



    http://www.facebook.com/group.php?gid=104139592957620&ref=ts#!/group.php?gid=104139592957620&v=wall&ref=ts

    PRISET TILL ÅRETS IDIOT 2010 GÅR TILL Mxxxxxx Hxxxxxxxxx, BJÄSTA

    Adm. Jesse James (troll).Profilbild nedan.



    http://www.facebook.com/group.php?gid=104139592957620&ref=ts#!/group.php?gid=102275999813257&v=wall&ref=search

    Lås in bror och mamma Hxxxxxxxx tillsammans med Dxxxxx

    Adm. Alex Edblom (nedan )



    http://www.facebook.com/group.php?gid=104139592957620&ref=ts#!/group.php?gid=108607232499549&v=wall&ref=search

    Alla vi som hatar Dxxxxxx Hxxxxxxxxx

    Adm. Mex Skott



    http://www.facebook.com/group.php?gid=113179292029129&v=wall&ref=search

    Han som våldtog Linnea heter Dxxxxxx Hxxxxxxxx

    Saknar Adm.



    http://www.facebook.com/group.php?gid=113179292029129&v=wall&ref=search#!/group.php?gid=348586255217&v=wall&ref=search

    Fria Inte "Oskar"

    Saknar adm.



    http://www.facebook.com/group.php?gid=113179292029129&v=wall&ref=search#!/group.php?gid=245392457580&v=wall&ref=search

    Det som hänt i Bjästa får aldrig hända igen, samhället måste agera

    Adm. Sören Charmören - troll



    http://www.facebook.com/group.php?gid=229173060277&ref=search&sid=100000054453156.4178892454..1#!/group.php?gid=229173060277&v=wall&ref=search

    I don´t support my local rapist

    Adm. Adam Hashim



    http://www.facebook.com/group.php?gid=107639239256492&ref=search&sid=100000054453156.1521247836..1

    Vi som drar paralleler mellan Joseph Goebells och Axxxxxxx Wxx Hxxxxxxxx

    Adm. Johanna Anckarström



    http://www.facebook.com/profile.php?id=100000590981907

    Vi som drar paralleler mellan Joseph Goebells och Axxxxxxx Wxx Hxxxxxxxx

    Adm. NilsErik Waldemar Björn-kadaver



    Pojkens familj har fått över 3000 dödshot och har tvingats leva på skyddad ort.



    Pojken har nekats permissioner på grund av att man ansett att hotbilden mot honom är för stor



    Han har LVU:ats på mycket tveksamma grunder. Nämligen att han inte erkänner brottet. Därmed menar

    psykolog Julie Richter på SiS att han utgör en "måttlig" återfallsrisk.



    I fallet Tito där man först vägrade honom att få avtjäna resten av straffet med fotboja för att han vägrat erkänna och därmed kunna behandlas så fick man ordentlig bakläxa på beslutet eftersom det strider mot folkrätten. Mot Oskar kan man däremot bryta mot den då LVU inte kallas "straff" utan "behandling". Visst är det praktiskt?



    Så nej swimp, jag uttalar mig inte om de respektive personernas lidande, för det vet jag inget om. Jag utalar mig om den mängd hat som respektive fått utstå, och där menar jag absolut att pojken är den absolut värst drabbade.



    Angående det som skrivs om flickorna som vågade anmäla våldtäkterna bör det förtydligas att det fortfarande bara är en flicka som anmält Oskar. Flickan i fall nr 2 gjorde aldrig det. Det var en mamma till en klasskamrat som gjorde anmälan baserat på rykten om vad som hänt den aktuella kvällen.



    Detta är fakta och jag hoppas att upprördheten efter UG nu dämpats såpass att man i alla fall kan avstå från att skjuta budbäraren. Åtminstone du Swimp. Sedan finns det ju folk på FB som skjuter vilt oavsett vad som sägs och vilka fakta som presenteras, men som sagt har jag ett vagt minne av att Swimp inte tillhör denna grupp. Hoppas kan ju i alla fall.

    2010-06-10 | 15:34:10
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • En annan anonym säger:

    Det var ett tag sedan Bjäst diskuterades som tur är. Men nu när du skriver om det så måste jag ju påminna om att oskar iaf blev dömd för våldtäkt nummer 2. Det spelar då ingen som helst roll vem som gjort anmälan.

    Flicka nr 2 vågade kanske inte anmäla så då var det tur att någon annan gjorde det.

    2010-06-10 | 16:25:32
  • Anonym säger:

    Daddy, jag måste få ställa dig en fråga...

    Jag antar att vi är överens om att vi båda vill barnens bästa?! Jag antar också att vi är överens om att rätten/HD osv aldrig kommer att få ett 100% rätt resultat?! tyvärr! De är människor som sitter där och tyvärr kommer det alltid att ske misstag, vi hoppas de är få, men de finns såväl, åt båda håll. Skyldiga går fria och oskyldiga döms. Det är fruktansvärt, absolut, men det händer...



    Nu till min fråga angående våldtäktsfall och vårdnadstvist frågor. Vad anser du själv är bäst? OM det nu inte kan garantera något. Att ett barn bor hos sin pappa som faktiskt utför sexuella handlingar på sitt barn (Ja, det förekommer, hur mycket vi än inte vill det) för att rätten väljer tro på en "pratkunnig" pappa eller att mamman får vårdnaden om barnet och att pappan faktiskt är bra? Pappan blir lidande, javisst. Barnet också såklart. Men sett till varandra. Vilket utslag hade du helst velat sitta och ta i rätten och sen få reda på att domen blev fel?

    Helt hypotetiskt.

    För båda fall sker, tro mig.

    Vad hade du hellre haft på ditt samvete?

    Jag hoppas du förstår vart jag vill komma...



    Det är jätte jobbigt för dig och eventuellt ditt barn, men det finns de som har de värre.

    2010-06-10 | 17:45:57
  • Gremlin säger:

    Först, tack för att du svarade på mina frågor.



    Du skriver: "[...]modern per automatik ses som öm omvårdande och ofelbar, medan alla fäder ses som potentiella förövare."

    Är du inte lite väl generaliserande här? Det finns ju gott om mödrar som inte får vårdnad och fäder som får ensam vårdnad.



    Jag förstår att du söker empati angående din situation och det är lätt att känna empati för en far som oriktigt misstänks för brott mot sina barn. Det måste vara hemskt. Men jag antar att du inte är emot att sådana misstankar utreds? Det innebär ju en jättepåfrestning för den som blir misstänkt men det finns ju ingen annan möjlighet att skilja de riktiga fallen av övergrepp från de där inget har hänt än att utreda.



    Sedan är det också ganska lätt att känna empati för modern till din dotter, som måste leva i fruktan varje dag för vad som ska stå på din blogg. Faktiskt.



    Vad gäller att Sverige "leder våldtäktsligan skyhögt". Har du någon källa för det? Jag vet inte om det stämmer eller inte, men om du nu påstår det vore en källa trevligt.

    Om det nu är så att Sverige ligger högt så tror jag personligen snarare på att orsaken ligger i vad professorn i Straffrätt Peter Asp beskriver här.

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/fler-brott-bedoms-som-valdtakt-1.1119404



    Sedan måste jag säga att jag reagerar på det här uttalandet

    "Säga vad man vill, men det som flickorna utsattes för innan UGs program var en droppe i havet jämfört med vad pojken utsatts för både innan och framförallt efter."

    Uttryck som "en droppe i havet" använder man ju när man vill förminska någons upplevelse. Sedan svarar du i en kommentar att du bara menar vad som hände på nätet. Men det som händer i verkligheten måste väl räknas också? Om någon blir trakasserad i skolan (IRL) så måste väl det också räknas? Och sedan har ju flickorna med stor sannolikhet blivit utsatta för var sin våldtäkt också (såvitt jag har förstått är det bara rättsäkerheten i bevisningen du ifrågasätter, inte att händelserna med stor sannolikhet inträffat).



    Har du varit i kontakt med flickorna eller deras föräldrar för att bedöma vad de utsatts för?



    "Det finns inte ett enda dokument, eller en enda ljudfil jag skulle tveka en enda sekund att posta ut om det enbart handlade om mig. Men det gör inte det. Det handlar även om mina barn och mina nära."



    En viktig insikt. Det handlar även om din dotters mor och hennes nära och kära. Misstänker att de inte kan räknas in bland dina nära.



    Sedan tycker jag det är tråkigt att du inte tog med min rättelse angående norskan som faktiskt fälldes i hovrätten och dömdes till 7 års fängelse för dråp(en för mild dom i mina ögon. Hon borde fått livstid för mord, men ändå en förbättring jämfört med tingsrättens friande dom).

    2010-06-11 | 07:54:48
  • tant agda säger:

    Jag kan väl ändå inte vara den ända här som reagerar på detta



    "Alltså kan dessa siter inte haft något att göra med att flickan flyttade. Angående vad som förekom på skolan, hur snacket gått och vilken av parterna som haft mest stöd är inte vad denna debatt främst handlar om. Det handlar om att flickorna skulle varit utsatta för en hatkampanj via nätet"

    Det förekomm en hel del på nätet stax efter incidenten med första flickan,



    2010-06-11 | 17:12:58

Kommentera inlägget här: