daddys

Beware the fury of a patient man

2 dagars kurs, lär ut mer än 4 år på socialhögskolan

Kategori: Politik

socialenFår man föreslå att socialtjänsten i Kungsbacka kommun skickar sina handläggare på denna kurs. Den hålls i Stockholm, men ni kan säkert få anordnaren att ordna en kurs i Göteborg med. Behovet är stort, för trots 4 år på socialhögskolan så har dom flesta socionomer på ert kontor lyckats missa denna del av utbildningen, om den nu ens ingår?

Så här står det nämligen i arrangören "Conductives" kursbeskrivning: Varje barn, oavsett var de bor, ska ha samma rätt att få sina förhållande granskade när lagen så föreskriver. Dock visar undersökningar att barns möjligheter till skydd och stöd varierar starkt beroende på i vilken kommun de bor. Många gånger handlar det helt enkelt om brister i rutiner eller att det inte finns tillräckliga verktyg och metoder för att göra kvalitativa och rättssäkra utredningar.

Bla får man på kursen lära sig vad rättssäkerhet innebär. Det är första punkten på programmet. Även om jag har insett att behovet är skriande så är det ju rätt faschinerande egentligen att behovet för en sådan kurs behövs för en myndighet som har oinskränkt  makt att för alltid krossa människors liv. Som har rätt att separara familjemedlemmar för alltid.   

Vad innebär det att ha barnets perspektiv? Är en annan punkt på programmet. Även den vore väldigt bra om Kungsbackas socialsekreterare fick ta del av. Det har dom nämligen inte minsta aning om. För mig innebär det bl a att man lyssnar på vad barnet vill, precis som det står i lagen. Men för Rixpuckona på familjenheten i Kungsbacka innebär det tydligen motsatsen.  

Jag är redan dömd och straffad

Oavsett vad som sker nu så är jag stämplad för livet. Hur kunde jag vara så jävla korkad att jag vände mig till vår barnskyddande myndighet socialtjänsten då jag efter ett år av umgänges saboterande, ljugande,  ständiga utbrott från mamman framför barnet, Hennes vägran att ta emot saker jag köpt till dottern och totala likgiltighet för hur hon mådde anmälde oro för hur mitt barn och ville att dom skulle utreda henne hemförhållanden? 

Jag borde ju för fan ha vetat bättre, Fy på mig.
Nu har jag ju avancerat från våldsam, hotfull, alkoholist och psykiskt sjuk till pedofil. Undrar vad hon skall dra till med nästa gång? "Han har mördat mitt barn!!", "Ja, men det är ju för hemskt! skulle familjerätten i Kungsbacka säga då. Viken tur att hon klarade sig oskadd i alla fall... men vi lämnar naturligtvis genast in en anmälan för mord. Oroa dig inte. Du skall nog slippa kräket snart skall du se." 

Sex falska anklagelser, en pappa vann vårdnaden i hovrätten, en tog livet av sig, tre försvann för gott och en fick umgänge efter fyra års kamp.


Jag har läst den pensionerade barnpsykiatrikern Gunnar Hösts inlägg i DN. Han studerade ingående sex fall angående anmälan om sexövergrepp mot pappor. Det första mönstret han såg var att dessa anmälningar kom in före en huvudförhandling om vårdnad och boende. (som i mitt fall).

Han skriver vidare: "Det är ett faktum att falska incestanklagelser förekommer som vapen i vårdnadsstrider. Beskyllningar om övergrepp accepteras okritiskt av socialtjänst/barnpsykiatri/ som tenderar att åta sig polisens/åklagarens roller som utredare i brottmål." (som i mitt fall). Nu har ju Bodstöm och gänget dessutom samlat hela rövarpacket i samma hus. Barnhus kallar dom det.....Barnhus??!! Undrar om Gestapo kallade sina förhörslokaler för Judehus? 

Det är inte bara fäderna som far illa. Barnens kontakt med fäderna stoppas helt eller inskränks ofta under mycket lång tid. De myndigheter som ska se till barnets bästa visar en suverän nonchalans gentemot tidsfaktorn (Som i mitt fall) 

Två av de sex granskade fallen gick till åtal med fällande dom i tingsrätt och friande i hovrätt - i det ena byggde åklagaren sin talan på moderns förfalskade dagbok....öööh?


hangingI ett av de sex fallen fick fadern vårdnaden. I ett annat har barnet förlorat sin far som inte orkade leva längre. Tre av de fäderna har helt förlorat kontakten med sina barn. Den sjätte fadern har efter en fyraårig process uppnått normalt umgänge.  Vuxna kan uttrycka hur de har blivit kränkta, även om det måste ske på en blogg. Barn kommer inte till orda alls. De får/har inte möjlighet att uttrycka hur det är att växa upp med en mor som lever i en hårdnackad, vid den egna livsbasen fastklamrande villfarelse. Den lojalitet som barnet känner deformeras till underkastelse.

"Min dotter vill inte träffa sin pappa"


Detta påstående ingår också i det senaste paketet med anklagelser. Hon är så olycklig över att behöva besöka mig att hon gråter och vädjar till mamma och mormor att få slippa. Konstigt nog vittnar min sons mor och styvpappa att då vi kommer för att hämta honom en halvtimme efter min hämtning av min dotter om en flicka som är jätteglad, pigg och inte alls ser ut att må dåligt Tvärtom. Ännu lustigare är att minst sex vittnen till vittnar om hur bra dottern verkar må hos mig, och hur olycklig hon är över att behöva åka hem efter två dagars umgänge.
Fast att tala med en enda av dessa personer under er utredning har tydligen aldrig fallit er in. Att det står i socialtjänstlagen att ni är skyldig att gör det, vad spelar det för roll? Lagarna är ju inte bättre än den tjänsteman som tolkar dom.  

socMen jag skall ju inte vara orättvis. Mig vill ni ju prata med i alla fall. Den 6 Augusti efter er "utredning" pågått tre månader och tre veckor och det återstår en vecka på er 4 månader stipulerade utredningstid....Fast den olägenheten är ju svår att slippa å andra sidan och ändå bara en formalitet eller hur? Frågan är vad fan vi ska tala om? Ni får ju inte tala med mig om någonting, enligt er älskade sekretesslag. Inte ens om den anmälan jag skickade in en vecka före jag blev anklagad ens har kommit in? På vilket sätt skulle tredje person kunna lida men genom att ni upplyser mig om min egen anmälan kommit er till godo? Fast den frågan får ni ju så klart inte svara på...jag är ju inte vårdnadshavare.

Sedan den dag då det går åt helvete med mitt vackra barn som för så många andra, då är det ju inte erat fel...eller hur. Det är det ju aldrig.  Då är det den där jävla "ingen" som varit framme igen.....



Kommentarer

  • Lilla My säger:

    Ja du!



    De vill inte skicka sin personal på denna kurs.

    Eftersom det går emot deras uppfattning om hur det fungerar.



    Det är konstigt att de inte lär sig medmänsklighet på socialhögskolan.

    På 4 år borde det finnas tid till det, tycker jag.



    Trodde att de som arbetar på socialförvaltningen

    (ni som är bra ska inte ta åt er, vet att ni finns) gjorde det för att de ville hjälpa alla människor, inte bara mammorna.



    Att komma in på socialhögskolan och liknande kurser borde även innebära att det ska göras ett test utifrån personlig kompetens, lämplighet mm.

    Psykologikursen i utbildningen borde förlängas.



    Så kanske det i slutändan, endast är de som är lämpliga som arbetar på dessa ställen.



    Gör om alla riktlinjer och regler på socialkontoren, så alla har en mall att följa.



    På så sätt kanske alla får samma hjälp/behandling av dem som ska göra utredningarna.



    Att endast göra ensidiga utredningar till fördel för den ena föräldern(oftast mamman), borde vara ett lagbrott och ge fängelse.

    2009-07-13 | 09:31:53
  • liten pa jorden,men STOR i orden säger:

    Har du sett detta:

    http://www.aftonbladet.se/debatt/article5503695.ab



    Läste det och tänkte att hon måste väl nästan mena dig?



    MvH

    2009-07-13 | 10:33:46
    Bloggadress: http://www.metrobloggen.se/jesmol
  • Anonym säger:

    "Moa Karlsson". Det är väl samma förvirrade figur som sagt upp sin "prenumenation" på gratistidningen Villaliv i protest mot att Ingrid Carlqvist enligt Moa är pedofilvän.



    Man får väl mejla och fråga: [email protected]

    2009-07-13 | 10:49:38
  • Ramona Fransson säger:

    Det borde bli lag på att "SAMTLIGA" socialnämnder går efter samma mall och den mallen borde tas fram av orättvist och oskyldigt anklagade föräldrar.



    Herregud vilken jävla tombola Sveriges rättssystem är. Och när det inte längre finns förtroende för det enda som ska ge oss rättvisa hur ska vi då gå tillväga?

    2009-07-13 | 10:52:31
    Bloggadress: http://www.ramona-fransson.blogspot.com
  • Lilla My säger:

    Vem är denna Moa Karlsson?



    Är det hennes riktiga namn?

    Får man skriva under pseudonym på Aftonbladet?



    Jag kan tänka mig att det är samma Moa som mailat Villaliv om Ingrid C.



    Hur långt är de beredda att gå för att få folk att sluta skriva om orättvisor?



    Hemska människor finns det överallt, men nu går det för långt.

    2009-07-13 | 11:02:16
  • profanum_vulgus säger:

    http://www.aftonbladet.se/debatt/article5503695.ab



    Handlar nog om dig, kanske också samma person som kallat sig Moa hos Carlqvist.

    2009-07-13 | 11:10:34
  • Daddy säger:

    Ja, det är mig hon skriver om. Om inte annat så framgår det ju av den enda kommentaren.



    Undrar var rätten till intigritet var när nämnde Moa Karlsson inte bara skrev mail till tidningen villalivs VD och baktalade Ingrid Carlqvist som chefredaktör enbart för att hon inte gillar vad hom skriver på sin privata blogg.



    Men hon stoppade inte där. Hon mailade även till Villalivs annonsörer med förvirrade påståenden att chefsredaktören på tidningen villaliv ägnade sig åt att försvara pedofiler på internet.....apropå intigritet.



    Men man får väl tacka för reklamen trots allt. Nu har man ju dessutom ett namn på en av alla dessa helgalna knickedicker, som går genom världen och blundar med ena ögat. Vad gäller Ranias rätt till intigritet, så anser jag att hennes lagliga rätt till att bli informerad (barnkonventionen) väger tyngre.

    2009-07-13 | 11:13:20
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • Anonym säger:

    Undrar om det är någon idé att kommentera på artikeln. AB lär ju sålla i sina kommentatorsfält i Nordkoreansk stil.

    2009-07-13 | 11:17:51
  • PAPI säger:

    Många socialkontor gör sina utredningar enligt en mall som heter Barnens Behov I Centrum (BBIC). Tanken är att man inte skall missa något och alltid ha barnets behov i just centrum. Mallen är framtagen efter en Brittisk förlaga.



    Där ingår flera samtal med båda föräldrarna efter vissa teman och även personer i omgivningen. Det finns viss kritik mot mallen men jag tror det är bättre att alla socialkontor följer en mall som då kan anpassas efter kritisk granskning än att de bara agerar efter eget bevåg utan möjlighet att påverka alls.



    Daddy: Kanske du kan kräva att detta görs även i ditt fall?



    2009-07-13 | 11:18:48
  • Daddy säger:

    Jag har inte mer rätt att kräva det än du eller någon annan. Den enda som kan möjligen kan kräva något av socialtjänsten är ju vårdnadshavaren, och hon lär ju inte kräva någon rättvis utredning.

    Det ligger inte direkt i hennes intresse.



    Vi är ju lika mycket icke vårdnadshavare till Rania både du och jag Papi. Att hon råkar vara min dotter betyder ingenting rent juridiskt, annat än att underhållschecken skall jag betala och inte du...



    Men när jag försöker tala med dom, eller begära ett enskilt samtal, så har jag inte någon större framgång än vem som helst.



    Det är ju familjerättens egen utredning som ligger till grund för det beslutet. Därför blir det ju en aning komiskt, då samme utredare som såg till att jag förlorade vårdnaden några månader efter frågar mig i telefon då jag blir besvärlig, "Men varför förlorade du vårdnaden då om du nu är en lämplig förälder?". Jag vet inte ens om ordet stum räcker för att beskriva min reaktion då...



    Det står ju dessutom i puckots utredning att "visserligen bedöms båda föräldrarna vara lämpliga MEN....osv".



    Denna barn och vuxen misshandlande, hemliga, orörbara, inkompetenta, samhällsförstörande, brottsliga, oklandringsbara, grundlagsvidriga myndighet måste reformeras från grunden. Och det är bråttom. Det har inte gjorts sedan Adolf Hitler tog makten och införde världens första "Jugendamt". (barn utrednings myndighet). Den heter fortfarande så i Tyskland.

    2009-07-13 | 11:36:38
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • Anonym säger:

    Vad var det jag sa! Debattredaktören vädjar om att: "Men, snälla, undvik att ta upp detaljer om enskilda fall. Det är det allmänna problemet vi vill diskutera här"



    Detta säger alltså politruken på AB under en artikel som i allra högsta grad tar upp detaljer om ett enskilt fall (Daddys).



    2009-07-13 | 11:55:47
  • valens säger:

    Déjà vu

    Dottern "gråter och vädjar till mamma och mormor att få slippa träffa pappan"

    Med all sannolikhet ingår i den mall som heter Barnens Behov I Centrum...

    2009-07-13 | 12:15:01
    Bloggadress: http://visa.respEQt.nu
  • PAPI säger:

    DADDY!



    Jo jag har förstått att jag har tur som har en social/familjerätt som faktiskt lyssnar på mig även om de inte alltid håller med. Sen är det ändå fruktansvärt frustrerande att mamman kör sitt umgängessabotage ostört och det enda man får höra att "om hon inte vill samarbeta så kan vi inget göra".



    För mig låter det otroligt att dom nekar dig enskilt samtal! Att hålla en dialog med båda föräldrarna måste väl ändå vara ett av de viktigaste verktygen för barnets bästa som socialen har? Sen må dom tycka vad dom vill om dig som person (även om dom inte borde göra det). Jag hoppas verkligen att uppdrag granskning eller nån tidning går in och drar ner brallorna på dom rejält!



    Jag förstår att du är förtvivlad och fruktansvärt frustrerad, men vill igen påpeka att min personliga åsikt är; För att bli seriöst bemött och lyssnad på så måste man i alla lägen vara lugn, hålla sig till fakta och undvika kritik (låt fakta tala för sig själv). Om man inte är en "förtvivlad" mamma för då kan man säga nästan vad som helst.



    Om du blir kritiserad tänk efter, ta till dig om den är berättigad, bemöt (helst med fakta) om den inte är det. Sen har du flera gånger blivit påhoppad med hemska anklagelser och liknade av en del svin, ta bort dom, ignorera idioterna eller bemöt dem med allmänna kommentarer. Att gå i diskussion med dessa är bara att kasta med på brasan och hjälper varken ditt barn eller dig. Att göra jämförelser med nazister och liknade gagnar knappast heller din sak.



    Till sist, jag har lyssnad på några av dina inspelade samtal och tycker att du där uppträder mycket bra! Fortsätt med det även om dom inte lyssnar på vad du säger.



    Lycka Till!!!



    PAPI

    2009-07-13 | 12:20:39
  • PAPI säger:

    Valens: Tyvärr så går allt att vinkla om man bara vill :(



    Men om man säger så här; Ett av barnens allra vikigaste behov är en bra och nära kontakt med BÅDA sina föräldrar. Då borde också ett av socialens vikigaste uppgifter vara att se till att så sker även om den ena föräldern gör allt för att hindra detta.



    Om en 4 åring inte vill träffa den andra föräldern så är något väldigt, väldigt fel. Då barn är oerhört lojala mot sina föräldrar så skulle jag påstå att problemet i de allra flesta fall ligger hos den förälder som har barnet när den säger detta.



    I ovanstående så vet vi inte ens om barnet har sagt så själv, men detta har inte så stor betydelse då en 4 åring är lätt att påverka.

    2009-07-13 | 12:31:11
  • Daddy säger:

    Det är faktiskt inte sant att jag har kallat socialtjänsten för nazister. Om det är mitt inlägg ovan du syftar till redogör jag enbart på de uppgifter som framkommer i den tyska dokumentärfilmen om "Jugendamt" som den tyska socialtjänsten genom sin armé av advokater lyckades förbjuda alla TV stationer i hela Europa att visa.



    Fast Daddys är ju ingen TV station så jag kommer att ha premiär för filmen snart på min blogg. Om inte den dokumentären ger de allra flesta människor skrämselhicka så är vi förlorade.



    Har du lyssnat på ljudfilen där jag talar med Lotta Anberg på Kungsbacka Familj & Ungdom? Hur hon sitter och ljuger mig rätt i ansiktet. Där framkommer det att jag inte är otrevlig då jag talar med dom, bara besvärlig. Dom skiter fullständigt i om folk är otrevliga och skriker och beter sig. Då blir dom ju bara glada för då får dom ju mer ammunition att använda. Eller om man går dit och gör det så ringer dom ju bara polisen som kommer och hämtar dig. Dagen efter har du en hel bunt nya anklagelser på dig. Fråga Conny Olausson...eller förresten det går ju inte. Han tog ju livet av sig efter att inte ha fått se sina barn på 6 år. Barnen som avgudade sin far fick inte ens gå på begravningen.



    Men när folk är lugna men ställer besvärliga frågor då blir det därmot jobbigt.

    Lyssna på Lotta Anberg då jag till slut ställer den omöjliga frågan och hon inte längre kan gömma sig bakom sekretessen...då kommer det bara "Jag förstår hur du tänker". Men svar? Inte nåt.



    Jag kan anmäla dom till länsstyrelsen. Den myndighet som för syns skulle utövar granskning av socialtjänsten. Då tar det 6 månader att utreda, sedan lägger dom ner ärendet då dom inte har hittat några fel. Eller i bästa fall så riktar dom kritik mot socialtjänsten. Jag kan riktigt se hur dom hukar under sina sammanträdesbord av rädsla för detta....not. Dom behöver inte ens följa länsstyrelsens rekommendation. Visst känns det tryggt?

    2009-07-13 | 13:08:21
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • PAPI säger:

    Jag menar inte att du kallar socialtjänsten för nazister, utan bara att jag tror att du genom att använda detta ord gör att ditt budskap inte tas emot lika seriöst av de som läser din blogg. Därmed så menar jag ju inte att du skall vända andra kinden till utan tvärt om så tycker jag det är bra att då står upp för ditt barns rättigheter och vågar ta striden.



    Daddy, som jag sa tidigare, när du pratar i telefonen så uppträder du otroligt bra, vet inte själv om jag skulle klara av att vara så lugn med all skit du får ta emot. Sen tycker jag att Lotta borde vara mer flexibel då du faktiskt är barnets pappa istället för att gömma sig bakom en massa regler. Att dessutom påstå att man kan göra en ordentlig utredning utan att ha en riktig dialog med båda föräldrarna (ett samtal i sista minuten räknas inte som ordentligt) är otroligt.



    Själv så anser jag att det bara skall gå att förlora vårdnaden om man är bevisad olämplig som förälder, aldrig annars. Det bästa för barnet måste ju alltid vara att det finns mer än en person som har insyn.



    Att det är meningslöst att anmäla socialen känns inte tryggt, socialen borde ha en övervakande myndighet som kan tilldöma sanktioner.



    2009-07-13 | 13:41:07
  • JJ säger:

    Sådana där lögner får man ordning på nu när "Trovärdighetsmodellen Bratts tratt" har lanserats.



    http://www.yakida.se/berageri.html

    2009-07-13 | 14:49:09
    Bloggadress: http://www.yakida.se/berageri.html
  • Leroy säger:

    Pappi, håller med dig i din avslutning:



    "Själv så anser jag att det bara skall gå att förlora vårdnaden om man är bevisad olämplig som förälder, aldrig annars. Det bästa för barnet måste ju alltid vara att det finns mer än en person som har insyn.



    Att det är meningslöst att anmäla socialen känns inte tryggt, socialen borde ha en övervakande myndighet som kan tilldöma sanktioner."



    Det skall så klart inte löna sig att bara påstå.



    Utredningar skall göras omgående och objektivt kring vilja, lämplighet och förmåga. Den skall utredas och kunna få bli utredd.



    I DN skriver I Thalén och Långberg då dom företräder Stiftelsen Allmänna Barnhusen att Regireingen omgående behöver se över lagstiftningen för att tillse att FN-Deklarationen följs : http://www.dn.se/opinion/debatt/4-276-forfoljda-barn-behover-regeringens-hjalp-1.910003



    gällande de påstått utsatt 4.276 barnen där det handlar om skyddad identitet.



    Ja men de ca 430.000 andra barnen och de 860.000 föräldrarna då. Enligt artikeln i Aftonbladet. 2004

    Där SCB anger dessa siffror. :

    http://www.aftonbladet.se/wendela/article238175.ab



    Man borde nog också fundera på om det förekommer någon typ av otillbörlig påverkan som DN skrev om 2006 som kan leda till detta :



    http://www.dn.se/insidan/barn-kan-fas-att-hata-sin -pappa-1.160748



    Konstigt att samhället inte gör något för att ändra balansen och att Pappor får vara mer engagerade och närvarande för något fel mattematiskt verkar det ju ha blivit.



    Tänk vad samhällsekonomiskt man kunde spara om man såg till hela problemet med en gång i stället för att se delar av problemet.



    Leroy



    2009-07-13 | 15:06:15
  • Rospiggen säger:

    Ska det behövas en tvådagarskurs i rättssäkerhet? Ska det inte ingå i socionomutbildningen? Rätta mig om jag har fel men det där låter märkligt.



    Sen i ditt fall. Jag tycker det får räcka nu! Och definitivt är det Ranias rättigheter enl. alla konventioner som är viktigare än om du lägger ut saker på din blogg. Du lägger ju ut det på bloggen just FÖR att hon har rättigheter som ingen tar hänsyn till. Som du skrev i ditt förra inlägg; för att någon ska läsa det överhuvudtaget så måste det ut här.

    2009-07-13 | 16:48:06
    Bloggadress: http://www.metrobloggen.se/piggen
  • Leroy säger:

    Sissta länken blev halv men tar upp frågan om Alinering. :



    http://www.dn.se/insidan/barn-kan-fas-att-hata-sin -pappa-1.160748



    Hoppas länken blev rätt.



    Tråkigt att man inte ser det objektivt ur ett rättssäkert perspektiv och att sådant kan löna sig och föräldrar främjas från barnen.



    Tråkigt att man inte ser att du pratar om barnens rätt.



    Tråkigt att man skall agera först efter 3 månader och 3 veckor om man har 4månader på sig att skyndsamt utreda.



    Då kan man behöva utbildning. Räffs och rättar ting.



    Klart att du blir arg och förbannad över de övergrepp som sker.



    Spiggen det borde väl ingå i grundläggande utbildningen. Men det handlar om myndighetsövergripande utredningar och myndigheterna mmåste agera då någon påstår.



    Ju mer häpnandsväckande man tycks påstå desto ängre bort tycks den andres åsikt hamna i stället för att man väljer att säga stopp på en gång och att man får klart för sig att det handlar om sammarbete.



    Leroy



    Leroy

    2009-07-13 | 19:15:37
  • Leroy säger:

    Usch Daddy! : när man läser de som bloggar om Moa Karlsson´s inlägg så blir man ju mörkrädd och de kommentarer som försekommer på deras bloggar.



    Hittade den här i högerspalten, Se bara på kommentarerna, och svaren som ges av Bloggägaren. Inte undra på att aftonbladet fråntar sig allt ansvar för andras bloggar. :



    http://blogg.aftonbladet.se/bjurkvist/2009/07/botfall-foraldrar-som-lagger-ut-sina-barns-personuppgifter-pa-natet-k-a



    Varför inte sätta sig i den helikopter tur du erbjuder.



    Han borde verkligen vara beredd att lyssna inte kritisera.



    Du borde härigenom få rätt till ett rejält utrymma där du förklarar hur allt började fram till där man är nu. Inblandade granskade och det klart framgår vem som bidragit till att saker blivit offentlig handling.



    Leroy



    Leroy

    2009-07-13 | 20:33:04
  • Leroy säger:

    JAg ser inte annat än hat och ifrågasättande påståenden, ingen vilja att resonera om skillnad mellan att ge och ta.



    Man väljer att hoppa på i stället för att föra dialog.



    Turligt nog finns det många som följer med diskussionerna idag.



    Tar tag i helheter och sen kan de som vill diskutera detaljer få säga det dom vill.



    Inte påstå sig sitta på sanningen. För att dom själva varit utsatt en gång i tiden.



    Vi lever här och nu och vi värnar om våra barn som skall leva här i morgon.



    Jag tror dom inte satt sig in i barnens situation utan hindras av sitt eget hat och sin egen smärta inte kärlek.



    Man blir lite rädd för att kanske inte alla sett hur saker ser ut i sin nakenhet.



    LEroy

    2009-07-13 | 20:41:55
  • Daddy säger:

    Jag har kommenterat både på Aftonbladet och på ovannämnde vite riddares blogg.



    Skriver min kommentar även här utifall den skulle råka försvinna:



    Så om jag förstår dig rätt så skall jag bötfällas. Efter att mamman begått egenmäktighet med barn (bevisat) , förtalat mig offentligt (bevisat) och till potentiella arbetsgivare. Anmält mig falskt för brott (bevisat). Efter att hon sabotarat umgänget mellan mig och min dotter (bevisat), vägrat följa barnkonventionen genom att ta hänsyn till barnets vilja (bevisat). Efter att socialtjänsten ignorerat min och 4 andra anmälningar om oro (bl a från flickans dagis), men genast agerat på endast ännu ett ostyrkt påstående på mamman och tagit ifrån oss all umgängesrätt i 134 dagar denna gång. Detta trots att hon stått och vrålat mig i ansiktet mitt framför barnet och skrämt henne till tårar (bevisat). Efter att ha vägrat att ta emot saker som jag köpt till min dotter och som hon ville ha på sitt rum (bevisat). Efter att polisens förhörsledare begått grova lagbrott mot mitt 4 åriga barn och sedan "råkat" tappa bort de bevis jag genom mitt ombud lämnat in. Efter att Åklagaren genomfört två regelvidriga förhör med min dotter, utan att ens ta del av mina bevis. Efter att förhörsledaren tvingat mitt barn att rita könsorgan och ställt ledande frågor till en flicka som förtvivlat försöker förklara att pappa är snäll och att hon vill vara mer hos mig.



    Efter att jag utan grund blivit av med vårdnadsrätten och därmed inte får någon förklaring till varför beslut fattas med hänvisning till sekretessen...Efter att mamman till mitt andra barn gått ut offentligt och sagt att båda mina barn älskar mig över allt annat. Jag hade kunnat fortsätta...



    Efter allt detta anser du alltså att jag borde bötfällas?

    Har du överhuvudtaget ett enda uns av skam i kroppen?

    2009-07-13 | 20:47:22
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • Roback säger:

    Så där ja. Nu fick inte dina två inlägg på AB vara kvar. Inte oväntat, tyvärr, med tanke på AB:s inställning i de här frågorna.



    De låter en anonym figur angripa dig och sen styr de debatten som de vill i gammal god sovjetisk anda. Kommer du få möjlighet till genmäle, nej skulle inte tro det. AB är en alltmer stinkande tidning. Jag är jävligt nöjd med att inte ha köpt ett enda tryckt ex av den sen i februari då deras servila hemma hos reportage hos Margareta Eurenius förpestade flera minuter av mitt liv.



    Nu återstår att se hur bloggmonomanen Bjurkvist agerar på ditt inlägg. Watch out, den mannen har fått pedofiler på hjärnan.

    2009-07-13 | 21:12:55
  • Leroy säger:

    Det tråkiga är att andra utsatta människor verkar samlas där och de väljer att hoppa på gång efter gång i stället för att tillse att vi får bättre utredningar som fungerar efektivare och att FN-Deklarationen följs. ATt barn blir det centrala och att de inte längre hamnar i kläm.



    Jag kan inte se någonstanns att Daddy försvarar en förövare eller uttrycker någanstanns att det är och med övergrepp av något slag.



    De borde snarare ägna sig åt att granska pornografiska sidor eller sidor för unga och barn chattar.



    Verktyget som dom erbjuder för att förhindra att barn utsätts är hedervärt men sättet och diskussionerna är vedervärdiga att se.



    Var finns humanismen och kärleken. Det verkar vara så mycket hat.



    Så synd att de väljer att sabba många utvecklande diskussioner eller ifrågasätta sunda frågeställningar.



    Varför anser man sig ha patent på sanningen?



    Kan man visa att man själv gör fel/resonerar fel ibland?



    Leroy



    Leroy

    2009-07-13 | 21:20:39
  • Leroy säger:

    Sparat publiceringen av frågan och ställningstagandet så klart.



    Väntar på ett uttömande svar och förklaring av åsikt och ställningstagande.



    På de övergrepp som Barnet och Du utsätts för.



    Förklaring på om en utredning och anmälan gör att saker blir offentliga.



    Leroy

    2009-07-13 | 21:29:13
  • Leroy säger:

    Även sparat din frågeställning till Redaktören om utrymme för genmäle.



    Behöver du et så har jag. Även om dina första två svar snabbt togs bort.



    Leroy

    2009-07-13 | 22:04:38
  • L.P säger:

    Den där kursen kanske föräldrar skulle ha nytta av,då de i flera fall är tvingade till att ta strid i våra domstolar!



    Kanske skulle det löna sig?



    Och att känna till sitt barns juridiska rätt är ju bara av godo för barnet och föräldern!



    Mvh L.P



    www.pappa-barn.se



    2009-07-13 | 22:58:25
  • Anonym säger:

    Daddy, ett litet tips inför din kommande mejlutväxling med Hjalmarsson. Lita inte på journalister, speciellt inte Aftonbladets. Men det visste du nog redan alltför väl. Hon vill nog bara bli av med dig.



    Det är helt obegripligt att AB inte fattat att "Moa" har en agenda med sin artikel och att den faktiskt handlar om ett specifikt fall, eller också fattar de det ...

    2009-07-13 | 22:59:07
  • L.P säger:

    Glöm min tanke,det är kostsamt som ***...........

    2009-07-13 | 23:01:48
  • Leroy säger:

    Kjell åkes svar har just kommit på hans blogg på a- bladet. .:

    " Kjell-Åke Bjurkvist 13 juli 2009, kl 23:14Varför tror du att artikeln handlar om dig?

    Problemet är att långt fler gör som du och jag behöver inte känna skam för att jag är med att lyfta fram problemet, det är inte dig det handlar om enbart.



    Du borde anmäla myndigheterna i stället för att hänga ut ditt barns personnummer på nätet, vilka kan missbruka det tror du?



    Gör som med din blogg begrav dina patetiska kommentarer oxå :("



    Skrämmande!



    Var finns förståelsen eller den ev. empatin en utsatt person borde fattat.



    Som givit sig in i debatten om utsatta barn.



    Leroy

    2009-07-13 | 23:19:04
  • Leroy säger:

    Kola bara de som länkas till eller komenterar.



    Varför skall Saningen inte få vara öppen för alla?



    Varför skall bara svaga och utsatta få påstå?



    Lännkar o dyl till de som påstås ligga bakom påhopp lite här och där verkar flyta upp till ytan.



    Så lågt och så sjukt.



    Varför?



    Leroy

    2009-07-13 | 23:25:13
  • Leroy säger:

    Ulrika och John på Kjell Åkes blogg 23.52:

    "



    -ulrika

    min blogg http://ulrikasplats.blogspot.com 13 juli 2009, kl 23:35Jag har aldrig hört någon komma med en förklaring till hur detta skulle gynna situationen. Och 2 fel gör det inte rätt!

    Ulrika

    Anmäl !



    - Johan 13 juli 2009, kl 23:43Ulrika det heter "två fel gör inte ett rätt".



    Kjell Åke, antingen spelar du dum eller också är du det på riktigt. "Moas" artikel handlar om ett specifikt fall, Daddys, som för alla inblandade är lätt att identifiera. Du tillhör iofs. inte begåvningsreserven på det här jordklotet men jag är rätt säker på att Du, "Moa", Sanna Ax, Marina Engan, Vargen och allt vad ni heter följer Daddys blogg noga.



    Och Du Kjelle, man kan inte "missbruka" personnummer. Det enda som går att få fram är var folk bor, vad de tjänar, vem de ev. är gifta med, dvs. offentliga handlingar.



    Jag vet att du har fått pedofier på hjärnan, det är ju det enda din monomana blogg handlar om, men inte ens du inbillar dig att de svinen sitter och samlar personnummer innan de begår sina brott.



    Anmäl !



    - Johan 13 juli 2009, kl 23:43Ulrika det heter "två fel gör inte ett rätt".



    Kjell Åke, antingen spelar du dum eller också är du det på riktigt. "Moas" artikel handlar om ett specifikt fall, Daddys, som för alla inblandade är lätt att identifiera. Du tillhör iofs. inte begåvningsreserven på det här jordklotet men jag är rätt säker på att Du, "Moa", Sanna Ax, Marina Engan, Vargen och allt vad ni heter följer Daddys blogg noga.



    Och Du Kjelle, man kan inte "missbruka" personnummer. Det enda som går att få fram är var folk bor, vad de tjänar, vem de ev. är gifta med, dvs. offentliga handlingar.



    Jag vet att du har fått pedofier på hjärnan, det är ju det enda din monomana blogg handlar om, men inte ens du inbillar dig att de svinen sitter och samlar personnummer innan de begår sina brott"



    Leroy

    2009-07-13 | 23:57:29
  • Leroy säger:

    Om man själv varit utsatt skall man använda sådant här språk som Kejll Åke väljer då mot de utsatta eller de som försvarar de utsatta?



    :

    "Din lilla besserwisser där och naiv är du dessutom..!!

    Vilka tror du söker upp barn som lever i sådan utsatt situation som "daddy" lyckats skapa, vilka tror du?



    Nä du lille johan läs rubriken en gång till och vilken pappa handlar det då om?

    Barnet hängs ut – av pappan Vilken pappa hur många och ta ställning för om det är pk att hänga ut sitt barn på det viset, tycker du det. SKA vi även hänga ut vuxna idioter som utnyttjar sina barn för att vinna striden över vem som har rätt att hävda sin rätt före barnen.



    Lilla johan väx upp !!!

    Anmäl ! Kjell-Åke Bjurkvist 14 juli 2009, kl 00:06visst är jag en idiot det har jag papper på, vilka papper har du?

    Anmäl ! "



    Skall man öppet visa sig ha alierade eller länkar till sånna eller sånt han säger sig arbeta och försöka skydda barn mot och agerar som han gör då börjar man faktiskt fundera på hur det är ställt.



    Om man inte bör tänka om.



    Man kan sälja ut sin egen hemsida och själ till organsiationer som hänger ut människor? Vad hette nu sidan som hänger ut folk och man kan hota med?



    Att hota med att de blir uthängda?



    Nej någon jäkla sanning borde media söka efter och faktiskt kunna räkna ut och se själva.



    Läsa mellan raderna från de som trodde dom ägde nätet för de var så smarta.



    Nej ÄRLIGHET och en vilja att rättvisa får skipas inte genom hot utan en utsträckt hand.



    För mig räcker det med att se föraktet för drabbade föräldrar som man visar på dessa sidor det är skrämmande.



    Men vad har vi och dom att förlora.



    Jag kommer att förhandla om framtiden i morgon.



    Vad har du gjort Kjell Å? Vem har du angripit eller skyddat vem hjälpte dig?



    Hoppas du verkligen menar att du värnar om barnen och att allt skall gå rätt till.



    Annars hoppas jag du fattar att sanningen hinner ikapp förr eller senare.



    Vem är det du försvarar?



    Leroy

    2009-07-14 | 00:21:49
  • Leroy säger:

    Tänkte nästan ett tag skriva en kommentar hos Kjell Å efter senaste inläggen.: " .

    -Kjell-Åke Bjurkvist 14 juli 2009, kl 00:30Anser du att det är ok att hänga ut sitt barn på nätet för att hävda sin rätt? daddy borde lägga allt krut på hur myndigheterna agerat anmäla till länsrätt överklaga och driva frågan ur ett barns mänskliga rättigheter och inte enbart hävda kvinnan som boven, den som vet sanningen är barnet, tids nog får vi den sanna historien.

    Om jag vore pappa i en sådan situation hade jag väntat ut situationen, ty vet jag att jag är ren och att barnet saknar mig då kan jag vänta.

    Ställ dig sen frågan hur kommer det sig att människor ingår relationer och skaffar barn utan att känna varandra, eller lära känna varandra?



    Nä se till hur vissa gör allt för att dölja sanningen, den som gapar mest har ofta mest att dölja, sen finns det människor som utnyttjar situationer ja! Men hur ska soc agera när det blir ett krig mellan vuxna om deras barn, vilken kunskap i den frågan kan du förmedla?



    Det betyder något för någon för det gapet och skriket vi tagit del av allt sedan föräldrabalkens förändring 1998 är barnfientligt..

    Anmäl !



    - Vingelpingla 56 år från Stockholm 14 juli 2009, kl 00:21Vill man diskutera internetgränser eller barnfotomodeller så torde frågan väckas ur ett större perspektiv.

    Anmäl !



    - Kjell-Åke Bjurkvist 14 juli 2009, kl 00:31Vilket perspektiv?Men då blir man väl uthängd och det barn man försöker skydda."



    Slut citat.



    Just därför för det verkar vara skumma människor som inte drar sig för att påstå och hänga ut i stället för att föra dialog.



    Avsaknad av empatisk förmåga mm.



    Man blir mörkrädd för att det finns sådana personer som agerar så här tur att lagstiftningen om nätetikette, moral och etik förändras.



    Leroy

    2009-07-14 | 00:38:50
  • Leroy säger:

    Göte har vaknat på Kjell åkes blogg och han har släppt igenom kommentaren så han verkar oxå vaken. .



    :



    "

    -Göte Eriksson 14 juli 2009, kl 00:42Man lägger inte ut namn, bild och personnummer på barn på internet. Så är det bara. Man lämnar heller inte ut uppgifter om var barnet bor eller går på förskola. Är man en förälder som älskar och bryr sig om sitt barn så gör man absolut inte det hur arg och upprörd man än är. När det dessutom handlar om en vårdnadstvist och anmälningar om sexuella övergrepp är det ännu mer förkastligt att göra något sånt. Barn ska inte behöva lida för det vuxna gör. Barn ska inte behöva lida för att de vågar berätta om sexuella övergrepp som sedan blir polisanmälda. Vad kommer barnet säga när denne växer upp? Att få se hur pappan hanterade det hela kommer knappast gynna honom i deras framtida relation. Den är körd i botten och kommer aldrig bli bra efter det han gjort. Han kämpar för sitt barn säger han men det är struntprat. Han kämpar för sin egen upprättelse och gör det på bekostnad av sitt barns integritet. Han borde skämmas och det borde alla föräldrar som behandlar sina barn så här illa."



    Det är götes ord men har han inte fått en chans att kram sitt eget barn? Har Göte insikt i hur det gått ttill?



    Det är så djäkla lätt att påstå fast man inte varit där själv. Men tänk dig att du inte gjort fel och ditt barn tas ifrån dig antingen av dit X eller en mmyndighet.



    FAttar inte att många som skriver inte kan sätta sig in i en annan persons längtan efter att få ge. Ni försvarar den som tar.



    LEroy

    2009-07-14 | 00:51:06
  • Daddy säger:

    Det är tur att man har utvecklat ett rätt tjockt skinn under sin levnad. Det är tur också att jag har ett barn till som just nu ligger här och sover brevid mig. Annars hade inte tagit mig igenom det här. Men jag har gjort det med min kärlek intakt. Smärtan från såna rent djävulskt elaka kommentarer går rätt in hjärtat, men väl där inne kan den inte knäcka mig. För det finns ingenting därinne den kan skada. Det är rent. Jag är oskyldig. Det vet jag och det vet både socialtjänst och polisen. Framförallt vet Rania det. Hon älskar mig gränslöst mycket och har alltid gjort. Det gör även min son.



    Författare till dess sårande och hatfyllda kommentarer har mycket ondare i sina hjärtan än jag. För därinne är det inte rent. Långt ifrån. Om så vore skulle man inte skriva sån skit.



    Om jag hade varit en vekare och svagare person skulle sådana ord kunna döda. Jag önskar att dessa "barnälskare" kunde förstå det. Är det rätt mot ett barn att döda dess pappa som dom älskar och behöver?



    Jag visste vad som väntade den dag jag gick ut offentligt. Så jag skall inte gnälla. Det är bra att dessa mörkrets varelser nu tvingas ut i ljuset så dom syns. Om Sverige vore allvarligt intresserade av att skydda barn så borde dom börja sin jakt på barnförstörare bland dessa s k beskyddare istället för att jaga älskande fäder.

    2009-07-14 | 01:12:04
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • L.P säger:

    Daddy:



    Vi har nog bara sett en liten del av alla dessa självutnämnda barnbeskyddare,det finns de som är än värre,som till och med jobbar som kontaktpersoner åt sociala...



    Citat:



    Om jag vore pappa i en sådan situation hade jag väntat ut situationen, ty vet jag att jag är ren och att barnet saknar mig då kan jag vänta.



    Citat slut:



    Ett barn kan ALDRIG vänta,barndomen,dess utveckling rinner likt sanden genom fingrarna,år för år,och så kommer dagen när barnet nått vuxen ålder,då är det försent att ge barnet den kärleksfulla närhet,det har saknat under sin barndom.



    Vänta inte,agera istället,i barnet bästa!



    Sen hur man agerar,det får man bestämma efter hur situationen ser ut!



    //L.P



    www.pappa-barn.se

    2009-07-14 | 03:15:56
  • Anders säger:

    Har varit i en liknande sist som du så jag förstår delvis din situation, efter två domstolsförhandlingar, där jag fått rätt till umgänge i båda, trots beskyllningar om både det ena och det andra, träffar jag tyvärr inte min dotter på närmare 13 år. Jag får väl erkänna även för mig själv att jag inte längre orkade med alla förhandlingar och förlikningar



    Jag tycker du gör helt rätt i att försvara dig och kämpa för din dotter via bloggen, men håller med Nils(inlägg i juni). Där jag tycker du gör fel i att lämna ut personuppgifter och bilder på din dotter. Det är ju inte hennes fel att du inte får upprättelse, och hon borde därför endast finnas med som en anonym person i dina inlägg. Nu har jag faktiskt inte hunnit läsa igenom alla inlägg eller hört några ljudfiler, kom förbi via gårdagens artikel i Aftonbladet.



    Jag lever själv fortfarande i tron att de flesta mammor agerar utifrån vad som de tycker är bäst för barnet, och hoppas såklart att även din fd fru gör detta, men det är ju också därför extra viktigt att utomstående, såsom socialen, polis och domstolar agerer opartiskt i alla lägen och ser till BARNETS BÄSTA, för vad du och din fd tycker är barnets bästa utifrån Era olika infallsvinklar, behöver ju inte alls vara det, sen borde det per automatik vara att man utgår ifrån att delad vårdnad och umgänge är den bas man utgår ifrån, men tyvärr är den bild från rättsalen så väldigt talande. Det är generellt sätt så att pappan måste visa sig duglig för att få några som helst rättigheter, minsta lilla och mamman anses som den mest lämpliga(oavsett dennes fel och brister)

    2009-07-14 | 10:57:25
  • Neo säger:

    Tyvärr är det så i verkligheten att inte ens "det minsta lilla" behövs då mammans ord ej ifrågasätts av någon mer än pappan. Desto mer duglig och samarbetsvillig (foga sig i familjerätten inför mammans vilja), desto mer umgängestid försvinner för barnet och dess far.



    Inga spekulationer - jag vet tyvärr alltför väl...

    2009-07-14 | 21:41:54
  • Leroy säger:

    Hej igen Daddy!



    Jag såg att du var uppe sent i går kväll och jag hoppas verkligen att du mår hyffsat trotts allt.



    Det finns så mycket hat i stället för kärlek. Så många som trampat på dig, påstått och förnedrat dig och ditt barn.



    Att även många som säger sig kämpa för utsatta inte agerar annnorlunda eller har insikten. Alierar sig med tvivel aktiga aktörer på nätet gör att man funderar varför inte det händer något.



    FÖR FAN. Klockan är ju en minut i Tolv.



    Var är de som skall granska sanningen inte ta in sådana artiklar på tidningar och TV.



    När skall deras samveten göra skillnad mellan då och nu.



    Hör av dig om du behöver snacka.



    LEroy

    2009-07-14 | 22:23:20
  • Fia säger:

    Dadddy, det gör mig ont att se hur många okänsliga människor det finns. Men kom ihåg att vi är många som tror på dig också. Håller alla tummar för dig och Rania - att ni snart får ses igen och vara tillsammans. Stor varm cyberkram till er båda.

    2009-07-15 | 00:09:37
  • Anders säger:

    Glömde att önska din dotter lycka till i sin rätt till umgänge med sina föräldrar(och mor/far föräldrar), i vilken art detta nu än månne bli, och hoppas samtidigt att du finner styrka, att orka slåss för hennes rättigheter



    // Anders

    2009-07-15 | 07:29:32
  • PAPI säger:

    Gjorde en sökning på "Rättssäkra barnavårdsutredningar" och hittade en massa högskoleuppsatser om BBIC kan det finnas en tanke bakom detta (BBIC)?

    2009-07-15 | 22:37:30
  • Mikael Karlsson säger:

    Papi: BBIC är ett utredningsverktyg för socialhandläggare. BBIC står för Barns Behov I Centrum. Om en handläggare arbetar ut ifrån BBIC och har grundutbildningen i denna utredningsform görs utredningarna mycket bra. Jag har själv erfarenhet inom denna form av utredningsmetod.

    2009-07-15 | 23:20:56
    Bloggadress: http://www.vardnads-umgangeslagar.se
  • Daddy säger:

    Mikael Karlsson dyker ständigt uppsom en gubbe i lådan till socisaltjänstens försvar som den neutrale barnförspråkare han utsett sig till. Jag hör samma jargong om barnens bästa från denne barnens förkämpe som från kvinnorna på socialtjänsten som har gjort mitt barn så fruktansvärt illa.



    Jag hör dig också ideligen säga att du skall lämna min blogg p g a allt dumt du anser att jag skriver och efter vad du skrev om mig sist hoppades jag innerligt att du äntligen skulle göra allvar av ditt hot, men icke.



    Om du som fäljt min blogg så länge fortfarande inte kan ta aställning till om jag har begått otukt med mitt barn eller inte, så vill jag inte ha dig här.



    Jag hoppas du får smaka på din egen medicin någon gång. Du kommer inte att gilla den, det törs jag sätta mitt liv på. Du saknar all empati och lider dessutom av en hybris som är svårslagen.



    Den här bloggen är inte för dig Mikael. Här talar vi klarspråk och har för länge sedan insett spelet för gallerierna. Surfa vidare till familjeliv istället. Tror du skulle trivas bättre där.



    I all välmening



    2009-07-16 | 02:19:20
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • Mikael Karlsson säger:

    Jasså det säger du. Trevlig inställning.

    2009-07-16 | 10:35:12
    Bloggadress: http://www.vardnads-umgangeslagar.se
  • Mikael Karlsson säger:

    En sak till Jocke, Har du sett mig försvara Soc eller annan instans i ditt fall? Tror inte det. Sen att jag inte sitter och tar parti eller sitter och skriver "anti feministisk" proppaganda gör mig knappast till att jag inte har åsikter. Dock väljer jag att inte skriva mina åsikter. Dem håller jag för mig själv och lägger fram dem där jag anser att det är av vikt och i situationer där de gör nytta. Jag har också hjälpt åtskilliga i sina felbhandlingar av socialtjänsten och detta med framgång.



    Jag har också suttit likt dig och känt mig sviken av systemet jag har också skrikit mig hes på nätet men det gör föga nytta. Allmänt folk som läser din blogg ser dig mest som en arg liten gubbe som inte vet var du ska vända dig eller hur du ska tackla ditt fall. Men jag låter det vara upp till dig. Jag kan bara rycka på axlarna och skaka på huvudet och din egen dumhet att sitta och fräsa åt dem som inte direkt är enad med dig till hundra procent. tyder mest på att du endast är ute efter sympati.

    2009-07-16 | 11:18:58
    Bloggadress: http://www.vardnads-umgangeslagar.se
  • Helsingborg42 säger:

    BBiC var tänkt som ett verktyg att säkerställa utredningarnas kvalitet och barnens rätt.

    Den (BBiC) består av ett stort antal frågor som ST skall ställa till den som frågas ut och sen skall ST kryssa i och ge poäng utifrån det svar som bäst passar på dem alternativ som finns i BBiC.



    T.ex. kan ett bötes eller fängelsestraff som är mer än 10 år gammalt ge negativa konsekvenser i en BBiC-utredning. Resultatet av en BBiC-utredning består av en massa svar som har bedömts av en ST.

    Så BBiC är inget underverk som garanterar något alls, det är ett system som ställer krav på handläggarens kundskap och utbildning.

    BBiC är infört stegvist och jag personligen undrar om alla ST har fått instruktion och utbildning i hur BBiC används typ ett kvällskurs eller 2???



    Följer din blogg, Joakim, det är ett viktigt arbete som du och många fler gör.

    Allt för många barn förlorar kontakten med sina pappor på grund av skrämmande dåliga utredningar och inkompetenta handläggare...

    Så kämpa på, din dotter kan inte få ett bättre bevis på din kärlek.



    Hoppas du orkar hela vägen fram



    H42



    2009-07-16 | 12:35:04
    Bloggadress: http://www.foraldra-jouren.se
  • Mikael Karlsson säger:

    Nej HB42 alla sochandläggare eller socialkontor är inte utrustade med BBIC ännu. Jag skulle själv på en vidareutbildning i BBIC "SOM INTE ÄR NÅGRA KVÄLLSKURSER" men fick tacka nej på grund av kostnaden. Jag var inte för så längesedan föremål för BBIC och där fanns inget poängsystem och jag har inte heller läst om poängsystemet i grundutbildningen, men vad vet jag BBIC kanske används olika i olika kommuner.



    Vill också tillägga att i normalfallet så brukar inte brott som begåtts för 10-årsedan inverka på utredningar. Dock beror det ju på vad för slags brott det är.

    2009-07-16 | 13:22:25
    Bloggadress: http://www.vardnads-umgangeslagar.se
  • Helsingborg42 säger:

    Mikael, du vet precis lika bra som jag att när socialen har bestämt sig då är där ingenting som är normalt...och att falska beskyllningar flyger genom luften och ofta antas vara riktiga även när man kan motbevisa dem.



    BBiC finns inte i alla kommuner därför man får betala för en licens som är ganska dyr.

    Och BBiC är enbart ett hjälpmedel för socialen.

    Fortfarande är det handläggaren som skall ta ett beslut, som skall göra en värdering och jag KAN INTE förstå hur du kan kritisera Joakim för den kamp han för.

    När vi ser den barnmisshandel hans dotter utsätts för då borde väl alla normalt funtade personer reagera och ta avstånd från det "pappamord" som utförs mot "R".



    Jag hoppas att regeringen på sikt inför legitimering av personal som skall jobba med utsatta barn, att man inför kontroll av verksamheten enligt samma model som sjukvården har och blir av med alla handläggare som inte förmår att gör utredningar könsneutrala enbart fokuserat på barnet.

    Jag är övertygat om att en neutral utredning skulle innebära att Joakim skulle få EV, därför det jag har läst ocgh tagit del av, där framstår Jocke som den bäst lämpade förälder.



    bara att beklaga att Jocke skall utsättas för denna hetsjakt från dem som inte anser barn behöver båda förälder....dem lär säkert känna sig hotade nu, därför Jocke för fram problemet alldeles lysande och får god hjälp av flera andra populära bloggare som t.ex. Ingrid.



    Så kämpa på Jocke, det du gör är lysande bra

    2009-07-16 | 16:20:52
    Bloggadress: http://www.foraldra-jouren.se
  • Fia säger:

    Mikael, jag ingår i den grupp du kallar "allmänt folk" och betraktar inte alls Daddy som "en arg liten gubbe". Du verkar sitta på en riktigt höööög häst för vad gör du här mer än att knäppa folk på näsan med att du vet det mesta om allt möjligt?

    Om du inte vill bidra med några som helst åsikter (vilket du faktiskt ändå gör) - vad gör du då här?



    Du säger att du "vet" hur det fungerar inom soc och du "vet" också hur det är att känna sig sviken av systemet. Du har också "faktiskt" hjälpt till vid felbehandlingar. Nå, uppenbarligen vet du inte allt om det och här är du då inte mycket till hjälp för någon.



    Tycker att det är skrämmande om människor som du jobbar med sådana här frågor när du uppenbarligen saknar känsla för den nattsvarta förtvivlan en människa känner om deras barn tas ifrån dem. En sådan människa kallar man inte för "en arg liten gubbe".



    Du petar i ett öppet och mycket smärtsamt sår - vilken reaktion tror du att du ska få då? Tror du att en människa som genomlider det här är rätt person för att sitta och resonera med som om det vore ett intressant forskningsprojekt? En vidareutveckling för dig inom ditt yrke?

    Kyligt.

    2009-07-16 | 17:11:37
  • Mikael Karlsson säger:

    H42: Vem utfärdar den Licensen??? Sen har vi "flera med mig" sett en stor förändring över hela landet i hur soc agerar. Jag säger inte att man agerat rätt utifrån vad Jocke skrivit men jag säger inte heller att inte utredningar skall göras. Jag vet också folk som inte nöjjer sig med tex. VV utan måste gå vidare och slåss mot X för att man bara måste ha en fight. "Inte sagt att det är Jocke".



    Fia: Så du menar att eftersom jag inte säger emot eller säger för så petar jag i onda sår. Så jag måste sitta och ta ställning i en massa saker som skrivs? Jag har valt att stå neutral och detta har retat upp Jocke. So be it.

    2009-07-16 | 18:21:40
    Bloggadress: http://www.vardnads-umgangeslagar.se
  • Mats Jakobsson säger:

    Vi är säkert många som följer din blogg och förundras men hoppas du håller ut. Du skriver mycket utifrån ditt eget fall men delar med dig av erfarenheter oskälviskt. En tillgång för andra också..



    Fattar inte att en så här samvetslös misshandel av ett barn kan pågå så här länge. Dock känner man att inget är förvånande längre från myndigheters kamp om att alltid få rätt. Verkar nästan som "jante lagen" står över alla andra lagar och värderingar i detta landet.



    Stå på dig "daddy" och håll på det du tror på.. Låt dig inte tryckas ner av "jante lagens" påhejjare...

    2009-07-16 | 18:24:48
    Bloggadress: http://www.foraldra-jouren.se
  • Helsingborg42 säger:

    Micke,

    BBiC är ett system som kommunen köper in av ett företag. Detta företag utger en använderlicens till den kommun som är i fråga.

    Helt ärligt har jag inte kollat mer i detta, så jag vet inte om man skall betala per år, per person eller hur det fungerar. Men där är en kostnad, en ganska väsentlig sådan.

    Och ja, klart socialen har ändrat på hur man agerar, man skall ju utgå ifrån gällande lagstiftning och jag hoppas inte du missade lagändringen 2006??? Så stora försämringar ger självklar en effekt och snart kommer du se det i statistikerna (du vet: SCB....)



    F.ö. väljer jag inte att kommentera dina inlägg.....har inget vettigt att tillföra som kan stötta Jocke...

    2009-07-16 | 18:44:37
    Bloggadress: http://www.foraldra-jouren.se
  • Mikael Karlsson säger:

    Socialstyrelsen tillhandahåller BBIC.

    2009-07-16 | 18:58:16
    Bloggadress: http://www.vardnads-umgangeslagar.se
  • Mats Jakobsson säger:

    Hej igen

    Om jag förstått det rätt så försöker Socialstyrelsen licensiera till Sveriges kommuner just BBIC.. Men inget tvång att det skall användas. Att dett innebär betydande kostnader för komuner stämmer.. Det kostar en slant bara själva utbildningen.. Det framgår också att dom som skall vara med på utbildningen BÖR ha tagit del av grundhandboekn BBIC men efter som det står bör så kanske man ska tolka detta som inget krav.. Bör är ju inte det samma som skall!!!



    Men går det att få Socialstyrelsen att dra tillbaka rätten till licens när en komun inte klarar av BBIC på ett bra och säkert sätt?

    2009-07-16 | 19:35:54
    Bloggadress: http://www.foraldra-jouren.se
  • Mikael Karlsson säger:

    Hej Mats. Nej jag tror inte att man kan dra tillbaka någon licens. Lisensen ligger i materialet inte hos handläggarna. Det finns till exempel inget som heter licensierad BBIC handläggare.

    2009-07-16 | 20:18:57
    Bloggadress: http://www.vardnads-umgangeslagar.se
  • Leroy säger:

    Tror att Vibeke Bing med sina familjecentraler är att föredra. Det handlar så klart om samarbete mellan Kommuner, landsting och familjerådgivare utifrån länsstyrelsers direktiv och att inte man fastnar i dy med ombud och juristers glada tillrop där dom får an chans att tjäna pengar på att man inte kan tala med varandra.



    ATt sen en del kommuner inte skyndsamt ger alla parter stöd och samtal sker är inget annat än skandal.



    Jag hoppas verkligen att inte påståenden återigen skall bidra till att barn hamnar i kläm.



    Bra att du öppet lyfft det som är offentligt och att man måste svara ärligt på de frågor du faktiskt ställer.



    Kanske se över ett och annat agerande.



    Tror nog man mest måste se över sina agernaden inte ditt Daddy.



    Ta med dig ett ombud 6é så at det går rätt till.



    Leroy

    2009-07-16 | 23:23:50
  • Anders säger:

    Mikael: Det är verkligen skrämmande om du jobbar med utrednignar av detta eller andra slag, för mer skum och slingrande person har jag nog aldrig hört, och jo jag har hört en hel del eftersom jag jobbar emot/med just personer som bedriver utredningar..... och något måste ju ha rivit upp såren som infekteras, för personligen har jag ingen inställning till huruvida Joakim har helt rätt eller fel eftersom jag omöjligt kan veta VEM han är via en blogg. Däremot står jag helt bakom att han fortsätter kämpa för sin dotters rätt till båda sina föräldrar... inte för hans skull utan för dotterns skull

    2009-07-17 | 16:00:02
    Bloggadress: http://blogg.aftonbladet.se/aceeo
  • Mikael Karlsson säger:

    Anders: Jag är inte yrkesmässig inom utredningar eller dylikt. På vilket sätt anser du att jag slingrar mig? Visst anser jag att Jocke ska kämpa för sin dotter. Jag har själv suttit och kämpat emot sochandläggare. Vad jag säger är samma som du, Jag kan inte säga ja eller nej när det gäller jocke. Jag må vara skum.. det får du gärna tycka. Men när jag från början sa att jag inte kan ta ställning, så blev Jocke förbannad och det får han bli. Jag driver dock en sida och repressenterar en förening som stödjer föräldrar i tvist. Dock könsneutralt. Att kämpa könsneutralt är mycket ovanligt i bland de föreningarna som finns i dag. Dock har jag "Vi" barnperspektivet som grund och ser vi en förälder som vi anser är ute och reser så säger vi det. Jag har tröttnat på det som jag kallar forumsyndromen där alla skall sitta och hålla med varandra bara för att man skriver på samma ställe. Det är väl det som gör mig skum kan jag tänka.

    2009-07-18 | 13:58:49
    Bloggadress: http://www.vardnads-umgangeslagar.se

Kommentera inlägget här: