daddys

Beware the fury of a patient man

Daddy: Förundersökningen nedlagd

Kategori: Jämställdhet

Love

Idag kl 14.30 fick jag beskedet av åklagaren då jag ringde för att fråga ett och annat. Då blev jag paff, och när jag blir paff blir jag tyst, så jag tackade mest för beskedet och lade på. Sen satt jag en stund och fånstirrade på telefonen, medan insikten sakta sjönk in.  Egentligen har jag ju vetat att det ju är det enda logiska beslutet, men samtidigt har jag sett så många andra fall som trotsar all logik, så att man känt sig trygg är nog att säga för mycket.


Dom exakta formuleringarna kan vänta, och för er som inte riktigt hajade den lite ironiska i inlednings stycket så skall jag stava det för er...FY FAN VAD GLAD JAG ÄR!!
Detta är en seger för sanningen, för heder och för ärlighet även om den satt jävligt långt inne.

Slipper spana


Nu slipper jag i alla fall den pressen. Den att vakna upp varje dagoch undra om det skall bli den sista i frihet på länge. Jag slipper få upp hjärtat i halsen, och titta ut genom fönstret när jag hör en bil komma körande. I snart 4 månader har jag levt med den oron, samtidigt som jag i åratal levt med en annan oro och en sorg för stor för en människa att bära. Mitt barn och jag får inte träffas. Inte tala med varann. Jag vet inte var hon finns, hur hon mår, vad hon tänker.

145 dagar i sträck nu. Så länge har dom aldrig hållit oss separerade förr. Snart  5 månader. I mitt liv är detta en evighet, i en fyaårings så är det eon. Är det möjligt för en icke drabbad förälder att ens ta in? Kanske om ni blundar och tänker på er lilla Kalle, Lotta, Mia eller Thomas, och smakar på orden igen,  5 månader....Nu anser åklagaren att det inte finns någon bevisning och inte heller att en fortsatt utredning kommer att avhjälpa det faktumet. Det kommer väl inte att fria mig i Jarri & Co:s ögon, men med dom ögonen har man ju ett väldigt smalt synfält. Sedan får man kunna hur mycket barnpsykologi som helst. Skulle inte förvåna mig om Jarri är just barnpsykolog på BUP. Det är ungefär så dom resonerar tycks det.

Nu återstår socialtjänsten. Men dom anser ju inte att det är skadligt att skilja barn och föräldrar, snarare tvärtom. Annars skulle dom väl inte göra det med en sån glöd och iver. På Kungsbackas familj & individomsorg är det något som är ruttet utav bara helvete. Någonting dom styrande genast borde ta och styra upp, innan varenda kommuninvånare får gå med klädnypor på snoken. Vore väl en fin bild på turistbroschyren? 


justice

Dags för sanningen nu!!


Jag talar om sanningen. Inte ens ber jag om rättvisa, bara om att dom vore åtminstone lite intresserade av mina bevis för alla hennes och mormors lögner som jag gång på gång velat erbjuda dom att ta del av. Att dom tar av sig skygglapparna och faktiskt gör sitt jobb nu. Tänk vilken dröm det vore om dom gjorde det skyndsamt också, så jag och min dotter kunde få återupprätta vår relation, innan vårdnadsmålet kommer upp i tingsrätten. Denna gång vill jag inte ha en dom som placerar vårt barn i de enväldiga händerna på en förälder som inte vill förstå hur viktig den andra är. En dom som dessutom belönar själva anledningen till min och mitt barns ofrivilliga separation. Lögner, bedrägeri och umgängessabotage. 

För många av er kanske det skulle kännas som rättvisa, för mig skulle det bli den lyckligaste i mitt liv, inget snack om det. Jag skulle hålla om min unge i vetskap om att det är mitt eget hjärta jag håller i. Här har ni i alla fall en förälder som aldrig kommer att glömma det igen...någonsin...om jag nu någonsin gjort det. 

Men rättvisa är något annat


För att sann rättvisa skulle skipas dock skulle jag få ersättning för alla enorma kostnader i både pengar och psykiskt lidande och stress  som detta har fört med sig för mig och vår dotter.  Vilka behov av professionell hjälp detta kan ha skapat. De tjänstemän som genom nonchalans, inobjektivitet och fördomar har skadat vårt barn, så helt i onödan. För att inte tala krossandet av  mammas och pappas framtida chanser till försoning borde alla granskas för inkompetens och grovt tjänstefel...åtminstone. Bevis saknas sannerligen inte. 

sad

Kan vi börja tänka på barnets bästa nu?


Och möjligen skifta från mammaperspektivet till barnperspektivet i det här fallet? Jag tycker det är på tiden efter över tre år. Jag vet hur övertygande hon kan vara, men till slut borde det ju gå upp för även de mest rödstrumpade socialsekreterare att vi har genom hela denna process haft en förälder samt hennes mor som ljuger och en som har talat sanning. En sanning som i era ögon varit värd mindre än en tysk marksedel på trettiotalet, men som hela tiden legat öppen för er insyn och er vilja att ta del av den, något ni inte har velat göra, och en helt unik fantastisk liten flicka har fått betala priset.

Men låt oss inrikta oss på barnets bästa nu och inget annat. Trots allt som har hänt och allt djävelskap jag tvingats gå igenom så är försoning vad jag önskar mest. Att vi kan komma till försoning för vårt barns skull. Jag vill att det borde poängteras tydligt och högt från både vår domstol och vår socialtjänst att här i Sverige ser vi allvarligt på falska anklagelser. Här ser vi allvarligt på när en förälder bedrägligt försöker eliminera den andre av skäl som enbart kan vara psykiska, eftersom det ju inte finns några andra i vårt fall. Det behöver man ju inte vara speciellt bevandrad i psykologi för att förstå. Just sådana tecken som socialtjänsten skall ge särskild akt på. Att socialtjänsten åtminstone vore villiga att utreda den möjligheten så hade man gjort  vår dotter en stor tjänst. Och på sikt även hennes mor. Om hon klarar att sluta vara rädd. Inte för mig men för att förlora dottern och hennes kärlek. Jag tror att det är där skon klämmer. 

försoningJag hoppas att hon en dag snart förstår att ju mer man försöker hålla fast kärleken, desto värre kommer den att kämpa för att komma loss, för annars dör den under en sådan behandling. Att hon kommer att förstå att ju mer hon ser och respekterar vårt barns önskningar att få vara med sin pappa desto mer kommer vår dotter att älska henne för det, inte mindre!
Tänk om vårt barn kunde få en mamma som har förstått att ingen i världen kan ersätta henne. Inte heller jag, oavsett hur än populär jag blir. Som kan slappna av i förvissningen om att även om vi ser på föräldraskap från två håll ibland så är det en tillgång inte ett hot., En mamma som kan lita på att jag skyddar min dotter med mitt liv, lär henne respekt, inte minst till sig själv. Lär henne om kärlek. Den allra viktigaste. Den som sitter under ytan. Den som fyller hålet inuti och gör oss starka. 

För modern till mitt barn är alltid välkommet här hos oss. Vi klarar att se bortom ogrundade rädslor, och vi klarar att förlåta. Men nu är jag som sagt i min värld av visioner.

Jag vet att vägen framåt inte blir lätt och att den innehåller ett hav av minor att råka kliva på. Tänk om vi redan från början hade fått den hjälp som behövdes.

För dom pengar denna process har kostat endast skattebetalarna i onödan hade vi kunnat skicka minst 200 verkligt behövande och fattiga barn till Disneyworld en vecka med allt betalt. Hade inte det varit roligare och mer meningsfullt? Vad har vi fått för våra skattepengar istället. En knäckt pappa, en dotter som redan vid fyra års ålder har behövt konfronteras med livets vidrigheter, och som tagit stor skada av detta, en mamma som har uppmuntrats att begå olagliga handlingar och som nu ser sig som barnets totala envåldshärskare. Jättefin investering...verkligen.

Allison Krauss sjunger om sin pappa. 



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,


Kommentarer

  • Anders säger:

    Kudos Jocke, verkar hoppfullt !

    2009-07-24 | 06:32:13
  • Zac säger:

    Grattis! Hoppas också nedläggningen var ett startskott för att dels se över det interna arbetet, men också att se över varför det har gått så fel.



    Håller tummarna för att vägen framåt blir lite mindre snårig för er nu. Avsnittet om dina visioner är nog det vackraste och hoppfullaste jag läst på ett bra tag!



    //Zac

    2009-07-24 | 07:09:15
    Bloggadress: http://www.wiktzac.com
  • Bitten säger:

    GRATTIS!! Det var verkligen skönt!! Hoppas för Ranias skull, att saker nu tar en helt ny vändning!!!!

    2009-07-24 | 07:24:27
  • maukonen säger:

    Äntligen !



    Grattis !!!



    Undrar just vilket av de sk. bevisen eller om det var alltihop som till slut övertygade åklagarsidan att detta inte är ett brott ?



    Hur vore det om åklagarsidan kunde se över denna polis och den "ömmande & oroliga" mormodern ?

    Deras inblandning och hantering av Rania är helt sjukt och definitiv barnmisshandel på hög och brutal nivå. Får man hoppas att om detta anmäls det inte läggs ned, det finns ju bevis.....



    Du är en otroligt stark och fin människa Joakim!

    Det du skriver att Ranias mamma är välkommen är bevis på vilken man och hur stort ditt hjärta är !

    Att mota bort bitterhet och sorg för att se till barnets bästa är en egenskap som inte alla vuxna och inte alla föräldrar besitter.



    Nu är det nya tag och jag hoppas att din advokat och du är beredda att ta er an Socialtjänsten.



    Grattis till den första delsegern i Ranias kamp för sin rätt till sina föräldrar !

    2009-07-24 | 07:32:56
    Bloggadress: http://maukonen.wordpress.com
  • Ann Helena Rudberg säger:

    Grattis!



    Nu har du kommit lika långt som min släkting, som blev friad för ett drygt ett år sedan. Han har fortfarande inte fått träffa sina barn. De hålls borta från honom av socialen, som är helt på mammans sida. Jag hoppas att du har bättre tur!



    Grattis och kram



    2009-07-24 | 08:08:13
  • MoaLinn säger:



    Puh!



    Kan man väl säga med dig. Jag hoppas verkligen att det inte urartar till en pseudonedläggning... Och jag hoppas att de inte går omkring med tanken "Jaja, det här är bara i brist på bevis, men vi ska nog sätta åt den djäveln till slut".



    Jo, hos oss så har det lagts ner ett flertal gånger också, men sen hittar nån psykolog på nåt barnhus någon ny liten tråd att dra i och så kör det igång igen. Det är som om man aldrig kan pusta ut ordentligt.



    Och att hoppas på att de inser något och börjar fundera på sina rutiner, som Zac skriver, det är att låta sommarmolnen passera på stranden. Drömmeri mao. Tyvärr. De enda rutiner de kommer att fundera över är de som brustit i och med din rättframma attityd och dina krav på att få ut dina rättigheter.



    Ledsen att låta så pessemistisk, Daddy. Jag önskar verkligen att det bästa kommer att komma för både dig och Rania, och också jag hoppas på försoning. Men jag vet också att en mamma måste göra bort sig så 7 in i helsike innan alla myndigheter slutar dansa efter hennes impulser och rädslor.



    Men just nu : ett ljudligt "Puh" och jag är så innerligt glad över den här "segern" för din del. Nu hoppas jag bara att du snart ska få återse din dotter under normalt umgänge igen!



    / MoaLinn

    2009-07-24 | 08:09:13
  • Zac säger:

    Förresten så är Allison Krauss en överjordisk uppenbarelse! Det hon gjort tillsammans med Robert Plant är bland det vackraste som... tja, låt mig säga att himlen öppnar sig och änglarna lyssnar tårögt förundrat... ;o)



    //Zac

    2009-07-24 | 08:23:55
    Bloggadress: http://www.wiktzac.com
  • jakobsson/anette jacobsson säger:

    Grattis! Jätte skönt att åklagaren beslutat om att lägga ned åtalet.

    Att det inte innebära att socialtjänsten också lägger ner det vet vi genom hundratals andra fall där man helt nonchalerat åklagare och domstol som i pappa C:s fall, men det är ändå en bit på vägen.

    Jag är helt övertygad att du delvis har ditt modiga beslut om process i offentlighet att tacka för detta.

    Vi skall inte heller glömma att även om Rania är räddad så "arbetar" Maria Brage och de andra på Barnhuset i Göteborg vidare med nya små ungar som kanske inte har lika starka föräldrar.



    2009-07-24 | 08:25:39
  • Medborgare X säger:

    Stort grattis Daddy!



    Ett steg på vägen. Hoppas även Soc blir lite ödmjukare inställda i framtiden.

    2009-07-24 | 08:36:25
    Bloggadress: http://medborgarperspektiv.blogspot.com
  • PAPI säger:

    Grattis,



    Jag förstår hur jävla skönt det måste kännas nu kan du mobilisera all energi för din dotters RÄTT att träffa sin pappa!



    Om du skickar in dina bevis till Socialen så tror jag att dom måste ta med dom i utredningen vara sig dom vill eller inte. T.ex. en avskrift av samtalet dagen innan julresan visar tydligt vem som vill och inte vill samarbeta och även om Socialen skiter i det så ser det nog konstigt ut om dom fått klara bevis och sedan struntar totalt i det?



    Försök också få dom utbytta om dom inte lyssnar på dig också vilket är deras förbannade skyldighet!



    2009-07-24 | 08:36:33
  • Zac säger:

    Jag var tvungen att <a href="http://www.wiktzac.com/2009/07/grattis-daddy.html">blogga om detta!</a> :o)



    Grattis igen!



    //Zac

    2009-07-24 | 08:46:49
    Bloggadress: http://www.wiktzac.com
  • S säger:

    Ja vad ska man säga? GRATTIS naturligtvis!!! Rättvisan har segrat!!! Nu är det bara att hoppas att soc ser sanningen också och att du och Rania återförenas fortast möjligt! Ps. Skulle vara kul att höra inlägg från alla skeptiker nu. De som "minsann visste att du var en pedofil" och allt vad det var. Men jag kan tänka mig att de ser det som att du inte är oskyldig utan bara att det inte fanns tillräckligt med bevis för att sätta dit dig. I mina ögon är du oskyldig och jag har aldrig trott att du varit skyldig heller. Åter igen: STORT GRATTIS!!!

    2009-07-24 | 09:01:21
  • Anonym säger:

    Som jag nämnde tidigare, i inledningen, när jag började skriva här hos dig. Så har jag aldrig trott att du varit skyldig till sexuella övergrepp på din dotter. Har du läst in något annat är det beklagligt!



    Skönt för er båda att den utredningen är nedlagd och att du nu kan ägna din tid att få umgänget att fungera.



    Jerri

    2009-07-24 | 09:33:17
  • Tommy Jonsson säger:

    Ett jättegrattis till Rania och Daddy och jag tror att dn bästa present Cissi och du kan ge Rania är att ni träffas alla tre och visar Rania hur mycket ni båda älskar henne och hur tacksamma ni är för att ha gett varandra denna underbara Rania.

    2009-07-24 | 09:44:48
  • Lilla My säger:

    Grattis!!



    En sten föll från mitt hjärta när jag jag läste att utredningen var nedlagd. : )



    Hoppas Ranisas mamma kan lägga sitt ego åt sidan och börja sammarbeta för Ranisas skull.

    Rania kommer behöva mycket stöd från er för att komma hel ur detta.



    Problemet med sådana mammor är att de inte kan backa, då erkänner de att de ljög om övergrepp, sin rädsla för dig mm.



    Hoppas att det inte är fallet med Ranias mamma.

    Hoppas att soc släpper sit grepp om henne och Rania, de har ännu svårare att erkänna sina felbedömningar.



    Grattis igen...

    2009-07-24 | 09:59:16
  • Monica Antonsson säger:

    Grattis Jocke!

    Stort, stort GRATTIS!

    Om socialen inte tar sitt förnuft till fånga nu måste vi se till att de gör det.

    De är inte en stat i staten utan en förvaltning till för sina medborgare.

    Ge dig inte!

    Kram

    Monica

    2009-07-24 | 10:31:59
  • valens säger:

    Grattis Jocke!

    Trots att...

    Det är ingenting att gratulera för, det bara att konstatera, anser jag.

    Det bara att bläddra Förundersökningskungörelsen... då förtår man vad jag menar.



    Jo Monica, socialen är stat i staten, ingen förvaltning till för sina medborgare i alldeles för många fall, tyvärr.

    Som många vet, jag är en av den tydligaste exempel i saken...



    Jocke, jag säger lycka till...

    2009-07-24 | 11:29:48
    Bloggadress: http://visa.respEQt.nu
  • susanna svensson säger:

    Grattid Daddy hoppas umgänget snart kommer igång igen.

    2009-07-24 | 11:51:02
  • Daddy säger:

    Tack kompisar och övriga (icke ännu) vänner. Ni är klippor. Vet inte om jag hade klarat det så här långt en gång om jag inte haft bloggen där jag kunnat ösa ur mig min vrede och min sorg och där jag fått chansen att höras och fått så mycket stöd och kärlek tillbaks. Vilket fantastiskt terapiredskap den har varit, och är fortfarande.



    Zac skriver ett inlägg om mig idag. http://www.wiktzac.com/



    Där skriver han bla: Från Daddys inlägg, orden från en stor människa som kanske t o m vuxit ännu mer under dessa prövningar.



    Ja det har jag. Utveckling sker då vi tvingas fejsa våra värsta rädslor. Klarar att stirra dom rätt i ansiktet utan att vika ner oss. Vet inte mycket annat än ren kärlek som kan pusha oss över dom gränserna. Vet inget annat heller som kan göra så jävla ont.



    Nu har jag lagt till nedläggningsbeslutet överst i listan på nedladdningsbara dokument. Det är åklagarens avlutande mening som jag tror min advokat menar när han säger: "Åklagarens motivering är faktiskt oerhört stark till din fördel. Detta är faktiskt ovanligt."



    I slutet skriver åklagaren: "Ytterligare utredning kan inte antas förändra bevisläget på ett avgörande sätt"



    Jag tolkar det som ett rätt tydligt budskap till motpartens advokat och till socialkontoret i Kungsbacka som polisanmälde mig.



    Försök inte med något sånt här igen!



    Rättssystemet-1 rättsrötan-0

    2009-07-24 | 12:05:11
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • Lilla My säger:

    Som vanligt får jag inte upp dina dokument.



    Kan du maila mig Åklagaren lägger ner förundersökningen?



    Hoppas allt reder ut sig nu...

    2009-07-24 | 12:33:16
  • Anders säger:

    Hej och grattis till att förundersökningen lades ned!



    Något annat var rimligen ej att förvänta - men Sverige är inte något pålitligt rättssamhälle, så man kan aldrig helt säkert förutse något.



    Jag har nyss hittat hit och försöker skaffa mig en överblick över hur turerna har gått.



    Men när jag försöker läsa tingsrättsdomen, som du hänvisar till, så får jag svaret:



    "This file is password protected."



    ???



    2009-07-24 | 13:14:48
  • Bitten säger:

    Jag tyckte dom översta orden i fetstil MISSTANKE GÄLLER EJ var riktigt härliga att läsa!!



    2009-07-24 | 13:19:39
  • Funderare säger:

    Grattis och lycka till med resten. Äntligen någon som visade sig ha lite sunt förnuft och insåg det tokiga i anmälan. Hade de inte kommit fram till detta beslut så hade det säkerligen påverkat fler barn negativt. Om man nu inte ens ska få sova brevid sina barn, vansinne.



    Än en gång ett stort grattis. Äntligen en positiv nyhet i denna nattsvarta historia.

    2009-07-24 | 14:48:39
  • josefin säger:

    stort grattis till dig och till din dotter!

    lyckla till vidare och de va härligt att få höra lite glada nyheter!

    2009-07-24 | 15:50:20
    Bloggadress: http://emmajosefinwedin.blogg.se/
  • Robert säger:

    Grattis och lycka till! Nu blir väl ABskribenten Moa Karlsson glad och funderar också om.

    Robert

    2009-07-24 | 15:57:55
  • daddy säger:

    Angående filerna som är lösenordsskyddade så är det en miss som jag trodde jag hade fixat...

    Domen del 1 skall i all fall gå och tanka nu.

    Om ni blir frågade efter ett lösenord så skriv:

    qwerty123

    2009-07-24 | 17:20:22
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • Roback säger:

    Det gick som jag trodde. Bra. Dags att kalla in en medlare nu? En som tar båda föräldrarna (bildligt talat) lite lätt i örat och ser framåt. Hoppas på det.



    Försökte få tag på en sån öl som katten njuter av på bilden (för att fira) men inte fan hade de såna på systemet här i Halmstad inte. Blev istället en Budweiser vanlig som skall avnjutas innan solnedgången.



    Lycka till i fortsättningen!!

    2009-07-24 | 19:00:40
  • Fia säger:

    Äntligen lite glada nyheter - stort grattis till dig och Rania. Är så glad för er skull.

    Kram

    2009-07-24 | 19:04:00
  • Leroy säger:

    GRATTIS DADDY!



    Då skall väl Kommunen omgående kalla till samtal hos Familje rätten och diskutera hur umgänget skall komma igång och följa det som fastställdes i dommen. Du har väl fortfarande en tid för samtal där 6 Augusti? Då bör du bli bra bemött och man visar att man omgående agerar för att barnet skall få återförenas med sin far och sina sysskon.



    Hoppas att Ranjas mor nu verkligen tar den utsträckta handen innan allt kanske slår tillbaka ännu värre.



    Sanningen hinner alltid ikapp.



    Leroy

    2009-07-24 | 19:40:46
  • Göte Borgman säger:

    Jag har inte läst den här bloggen förut och har ingen som helst erfarenhet av vårdnadstvister. Däremot vet jag alldeles för mycket om rättsfall där en oskyldig person pekas ut som skyldig - och rättsväsendet tar anmälaren på allvar med långa rättsprocesser som följd. Det påminner såvitt jag förstår om den situation du har varit i.



    I mitt fall handlade det om sexuellt ofredande, och trots att anklagelsen var så uppenbart påhittad att till och med "offrets" systrar, farmor, kusiner och pappa ställde sig vid min sida, så valde mamman och "offret" att polisanmäla. Och åklagaren, känd i media i år på grund av ett annat uppmärksammat fall, väckte åtal.



    Nåväl, elva månader efter polisanmälan, kom den friande domen som tydliggjorde att de tre olika versioner som "offret" hade återgivit motsade varandra, och att de var för sig var osannolika. Och att en av versionerna (den första - anklagelsen kryddades och blev värre för varje förhör!) inte ens innehöll något som liknade ett sexuellt ofredande. Den friande domen överklagades inte. Anmälaren erkände sedan lögnen och bad om ursäkt. Jag bad denne att fara åt helvete, vilket kändes skönt. Nu är saken ur världen, även om mamman till "offret" bevisligen har spridit ut rykten även efter den friande domen. Hon har en anmälan om förtal att vänta. :)



    Friande domar (och nedlagda förundersökningar där det framgår att misstanke ej gäller) är en skön revansch. Det vet jag. Stå på dig, jag ska titta in här igen i framtiden för att läsa mer.

    2009-07-24 | 19:42:43
  • Shhiva säger:

    GRATTIS!!!



    Fy va härligt.. Hoppas allt annat går fort så ni kan återuppta umgänget nu.. så Rania får tillbaka sin pappa. :)



    Må Väl!!

    2009-07-24 | 20:16:02
    Bloggadress: http://shhiva.blogg.se/
  • Leroy säger:

    Daddy!



    Mitåt syftningsfel av mig igen skall så klart stå sitt sysskon och övriga i din släckt och dina vänner. Inte sina sysskon.



    Leroy

    2009-07-24 | 20:28:11
  • Rospiggen säger:

    Stort grattis, Jocke!! Förstår att det känns underbart härligt att ha vunnit den här delsegern och jag hoppas att det går vägen mot soc också även om en del här skriver att det inte alltid gör det men jag hoppas att din lupp som du satt i bloggen möjliggör det.



    Visionen du beskriver säger en hel del om dig som person, att du sätter åt sidan allt utom din omsorg och kärlek till Rania. Jag hoppas att dessa ord når fram till henne och hennes mamma och jag hoppas att den här delsegern får upp ögonen på soc så att du och Rania får ha den kontakt ni har rätt till. Om hennes mamma är med och själv får se hur hon har det hos dig kanske det gör att hennes rädsla försvinner så småningom?

    2009-07-24 | 20:54:58
    Bloggadress: http://www.metrobloggen.se/piggen
  • Assar säger:

    Härligt Jocke!

    2009-07-24 | 21:21:24
  • Mats Jakobsson säger:

    Ett litet steg i rätt riktning.. Hoppas du orkar alla stegen "daddy"

    Hoppas barnet orkar också...

    2009-07-24 | 21:30:23
    Bloggadress: http://www.foraldra-jouren.se
  • Pernilla säger:

    Ett stort grattis!!



    Nu kan du lägga energin på vad det egentligen handlar om...umgänget!



    Jag hoppas du snart få ha Rania hos dig. :)







    2009-07-24 | 21:41:33
  • MO säger:

    Vad härligt - GRATTIS! Du och din familj verkar vara bra människor som är beredda att förlåta Ranias mamma. Bara att hoppas att hon nu tar sitt förnuft till fånga.

    2009-07-24 | 21:50:36
  • Plastfarfar säger:

    Grattis!

    2009-07-24 | 22:06:58
    Bloggadress: http://elofmaria.blogspot.com
  • helsingborg42 säger:

    Grattis Daddy,



    skönt att se det går att få rätt ännu, det skall bli spännade att se hur socialen nu agerar....



    Jag högaktar dig för att du direkt vill gå vidare och försöka lösa det för din dotters bästa.

    Det kan absolut vara värt att försöka med en medlare.



    Hoppas du inte "släpper" dem som har gjort tjänstefel i detta, dem skulle aldrig få lov att handskas med barn igen.



    Grattis, mannen, njut av delsegern, hoppas snart du få hålla om din dotter igen

    2009-07-24 | 23:18:22
    Bloggadress: http://www.foraldra-jouren.se
  • Elisabeth Hermon säger:

    Grattis JR!

    Det är en viktig delseger och jag tror absolut att resten ordnar sig också. Jag beundrar dig så mycket och lilla Rania kommer att växa upp med vetskapen att hennes far har kämpat till sista droppen på ett hedervärt sätt för hennes skull såväl som sin egen. Det är starkt för en flicka att kunna identifiera sig med en sådan far.



    Du har som så många andra blivit oerhört misshandlad av det internationellt prisade svenska systemet vars förträfflighet våra politiker slagit sig för bröstet av stolthet över. Sanningen ser helt annorlunda ut men den har de lyckats tysta ner så länge.



    I krig utkämps många slag. En del förlorr man och andra vinner man och man kan bli rejält tilltufsad och skadad. Det viktiga är dock att man vinner kriget.



    Joakim du är inte ensam i kampen även om det känns så. Dock är du personligen en otroligt viktig förebild för så många människor men också för utvecklingen i det här landet.Med rådklokhet, envishet och tålamod (och änglavakt) kommer motståndarna att tvingas ge vika.

    2009-07-25 | 00:37:25
    Bloggadress: http://www.elisabethhermon.blogspot.com/
  • DrKejs säger:

    Härligt att läsa!



    Grattis till dig och din dotter, nu kan ni kanske komma vidare. Håller tummarna för er (och alla andra som befinner sig i samma situation)!

    2009-07-25 | 00:52:50
  • Sara A säger:

    Ett jättestort grattis till dig Daddy och hoppas att detta blir den första av en lång rad av enbart goda nyheter!

    2009-07-25 | 12:39:51
  • Mikael Karlsson säger:

    Grattis Jocke, Men andas inte ut ännu... Pusta inte ut förrens du har Rania i dina armar eller i din "vårdnad" hemma på umgänge eller om du kommer att slåss för mer... Du vet likt som jag att Soss inte släpper till i första taget oavsett vad Åklagaren sagt om själva anklagelserna. Men må de nu ha lite eftertanke och verkligen starta upp ett umgänge mellan "i detta fallet" pappa och barn.



    Det finns ju inte heller själ för Domstol att i detta skede begära övervakat umgänge längre.



    Cissi lär ju sura ett tag men man får ju hoppas att hon kan styra sina egna känslor och nu gå vidare och se till att Rania får tillgång till de viktiga i Ranias liv. Hoppas hon släpper den egoistiska och egocentriska synen på barnets behov av två päron.



    Men Än en gång Grattis Jocke.

    2009-07-25 | 20:11:01
    Bloggadress: http://www.vardnads-umgangeslagar.se
  • xxXXxx säger:

    Jag fick 2 svar nu när jag är hemma på Blixt visit. Ett från Länstyrelsen och ett från JO. JO har missuppfattat anmälan och trodde att jag begärde att de skulle framtvinga ett umgänge trotts att jag skrev att jag ville att de skulle "ta en översyn av utredningens tillvägagångssätt" Länsstyrelsen i Gbg sa att jag skulle skicka anmälan till Länsstyrelsen i Halland eftersom det var Kungsbackas kommun som så "sarkastiskt" proffsigt varit grundutredare i fallet trotts att Barnahuset i Gbg har varit de som jag angett som mål. Så jag vidarebefordrar anmälan till Hallands kommun då.

    2009-07-25 | 20:14:51
  • Mikael Karlsson säger:

    En sak till Jocke, Om Rania "vilket jag tror" varit trygg hos dig när hon varit hos dig på umgänge så behövs knappast en plan för att förena er två.. Nu pratar jag av egen erfarenhet. Ett barn som älskar sin pappa kommer inte att ha några problem att komma hem till pappa och umgås några nätter 1 eller 2 med omedelbar verkan, Det är bara Soc som använder sig av sin kontinuitets teori som de skolats av nån som inte kan eller vet barn. Så köp inte det snacket om det kommer upp i nån muntlig förberedelse.

    2009-07-25 | 20:21:46
    Bloggadress: http://www.vardnads-umgangeslagar.se
  • Farmor säger:

    Lilla gumman Rania! Idag var farmor, din kusin Emilia och din bror Robin nere vid bryggan och fiskade krabbor. Musslor hittade vi under bryggan och sen var det full fart på krabborna som nappade som bara den. Vi hade matsäck med oss så vi kunde stanna så länge vi hade lust och lust det hade vi. När vi hade fångat 12 krabbor var vi nöjda och då släppte vi ut dem på berget så de fick ha kapplöpning ut till havet igen. Gissa om de fick bråttom! Vi saknar dig jättemycket! Nästa sommar hoppas vi att du får vara med oss och bada och fiska och klättra i berget. Ditt rum sover Emilia i nu när hon är här och hon tittar på din fina prinsesstavla och frågar efter dig. Det är lite svårt att förklara varför du inte får vara här när vi alla andra är här och har roligt. Men ibland tar livet oväntade vändningar. Till slut blir det ändå bra, lita på det lilla hjärtat! Kram från farmor, Pappa, Robin och Emilia!

    2009-07-25 | 21:18:13
  • Mikael Karlsson säger:

    Till Ranias Farmor, Fint att du skriver ett "brev till Rania, Det sätter en klump i min hals eftersom jag själv hade en tid utan mitt barn, Inte för att jag nekats utan för att jag sprang in i väggen och fick fightas mot X när det gällde att försvåra umgänge mellan pappa och barn. Jag som pappa fick ta ett tufft beslut där jag blev tungen att neka umgänge på grund av Psykiska problem. Det tog ca 3 månader av våran tid och när jag åter fick träffa mitt barn "som mina föräldrar ordnat" så var det också vid havet "där jag var uppvuxen på somrarna" ute vid Onsala. Detta var första sommarn för min lilla på Onsala och jag lärde henne fiska tångkrabba och lät henne få känna på det "riktiga havet" ... Minnena kommer tillbaks och ögonen Tåras.



    Men En sak ska du och alla andra veta, Man kan säga sanningen till barn, Kanske utesluta anklagelserna som nu är nedlagda men man kan säga hur mamma och myndigheter agerar, Fast på ett sätt så barn förstår. Sanningen skall alltid frambringas och inte återhållas.



    Hoppas att nästa sommar innehåller lika många om inte fler krabbor åt både Robbin, Emilia och framförallt Rania. Pappa kan ju ligga bredvid och försöka han med.



    Jag och mitt X har efter 3,5 fyra år kommit fram till ett beslut om att jag ska ha mer tid med den lilla... När den lilla träffade oss båda utanför TR vid ett överlämnande efter umgänge med sin farmor och farfar... och vi berättade att vi kommit överrens "tillsammans" om mer tid med Pappa kom ett spontant uttalande från vår lilla "Där fick du" till mamman, Undrar vad mamma tänkte då... För jag har och kommer inte att tala illa om hennes mamma men jag säger sanningen och stöttar henne om jag anser att hennes mamma agerar fel, Vilket jag ofta tycker hon gör och inte behandlar vårat barn som just barn... och sådant stöd behöver ett barn.



    Ville bara Delge dig lite "Ranias Farmor"

    2009-07-25 | 21:38:01
    Bloggadress: http://www.vardnads-umgangeslagar.se
  • Anna säger:

    Hej Jocke,



    Laser detta och blir glad - kanske finns det rattvisa i varlden anda. Inte i hamn annu, det forstar jag, men det ar ju i alla fall ett steg i ratt riktning. Jag har last din blogg och kannt sadan sorg och forfaran, men hoppas pa ett lyckligt slut, framfor allt for lilla Rania som fortjanar sin pappa.



    Tanker pa dig och skickar bamsekramar!!



    Anna

    2009-07-25 | 22:36:48
    Bloggadress: http://storminawineglass.blogspot.com
  • linda säger:

    jag läser din blogg till och från om än anonymt tills nu, och kan bara säga grattis till ett steg närmare.



    2009-07-25 | 22:50:50
    Bloggadress: http://lilomeandmylife.blogg.se/
  • L.P säger:

    Joakim!



    Så glad jag blir över att läsa att ärendet äntligen läggs ner,för mig känns det som att det i ditt fall fått råda en viss rättssäkerhet,trots allt =)



    Men det har antagligen med din blogg att göra,men kanske tillskriver jag din blogg mer betydelse,än vad den i själva verket har,men vem vet?



    Kanske skyr tjänstemännen ljuskäglan du riktat mot dem?kanske dax för andra att ta efter dig nu?



    Starkt och bra jobbat,Joakim..stå på dig vad som än händer..som alltid har du mitt fulla stöd!



    Styrkeklapp på axeln från mig.



    Hälsningar L.P



    www.pappa-barn.se

    2009-07-26 | 06:20:14
  • Mikael Karlsson säger:

    NÄÄÄ, Jag tror knappast att Bloggen avgjort några beslut eller kan väl säga VET att inte bloggen abvgjort beslutet från Åklagarens sida att lägga ner förundersökningen. Det skulle vara som att säga att du inte vet "Fortfarande" om Jocke skulle vara skyldig eller inte.



    Åklagaren har läst igenom förundersöknings material och förhör. Där efter beslutar han om man skall fortsätta utredningen eller om han anser att utredningen är "trams" eller saknar bevisvärde för fortsatt förundersökning eller åtal. Att Jocke bestämt sig för att gå ut i bloggen med uppgifter kan "läs nu kan och inte kommer" ställa till det i en vårdnadstvist men det bör inte göra det "läs bör och inte kommer" då detta varit ett sätt för Jocke att ventilera sig.



    En sak till som jag tycker är gott är att nu har de som satt med glopord och påhopp offentligt har tystnat.



    Som lagen säger, Man är oskyldig fram tills dess att man är dömd och Jocke Friades. Där med skall han anses oskyldig. Inte pga bloggen, Inte pga oss som skriver kommentarer utan på grund av bevisföringen.



    Visst tycker jag att andra skall ta efter och OM de blir felbehandlade, Men det finns också ett stort antal som anser sig felbehandlade även om det gått rätt till. "Säger inte att Jocke blivit rätt behandlad för det anse jag inte"



    Och en sak till, Inte för att kritisera Jocke men om man väljer att ta upp barnen och alla dokument, Dölj person-nummerna i övrigt kör på.

    2009-07-26 | 10:44:16
    Bloggadress: http://www.vardnads-umgangeslagar.se
  • Anonym säger:

    Hi Joakim,



    Fanstastic News.I am so happy for your sake, as you know I have gone through 5 seperate accusations so I know what it feel like.



    I never ever "thought you were a pedophile" a ludicrous accusation.



    Well, My first thoughts are the rammifications of this decision.



    Well, Surely the mother accusations cannot be left untouched, People cannot just go accusing without rammifactions.



    And my other concern is your daughters "best interests" it cannot be in her interests, and the fact the her mother has accused you. What is the mother doing? what is her next move to alienate?



    Best regards



    George

    2009-07-26 | 10:44:35
  • Anonym säger:

    Grattis!



    Jag har följt dig både via blogg och min bror. Hoppas nu att samma rättvisa kommer till Christer!



    /Anna

    2009-07-26 | 15:31:04
  • KimhZa Bremer säger:

    Har varit på semester - men vad GLAD man blir av dessa nyheter!



    Grattis till dig och din dotter!



    Och till de sociala myndigheterna: Shame on you!

    2009-07-27 | 16:38:16
  • John säger:

    2009-07-28 | 04:59:51
  • Katarina Folmer säger:

    Bästa Jocke!

    Har missat denna nyhet, varit ute och farit. Men är så glad att åtminstone det finns ett uns klokhet kvar i åklagarkåren.



    Ta hand om dig.

    K

    2009-08-02 | 18:25:28
    Bloggadress: http://katarinafolmer.blogspot.com

Kommentera inlägget här: