daddys

Beware the fury of a patient man

Vi saknar dig

Kategori: Pappa

emptyPåsklov. Så länge jag längtat. 13 dagar med båda mina barn. Vi skulle ju göra så mycket. Vi skulle göra fina guld dekorationer på tösens kläder, bada, göra musik, sjunga. Jag skulle få ligga och titta på henne då hon sov, stryka henne över håret, känna lycka i nästan två veckor i sträck. Allt var förberett. Vi hade ju köpt fina glitterband, pärlor, keramik lera. Favoritsångerna hade jag spelat in så hon skulle få sjunga i pappas mikrofon. Hon gladde sig så till det.

Det blev inte så. Istället blev det blanketter, fullmakter till advokater, ifyllande av blanketter över mina inkomster och förmögenheter, ansökningar om verkställighet.

Jag har en dom som har vunnit laga kraft från Sveriges tingsrätt. Där står det med svart text på vit bakgrund att min dotter skulle vara här hos mig och hennes bror nu. Det är hon inte. Hennes mamma tyckte inte att det var lämpligt. Tydligen räcker det. Jag har en dom, men var skall jag gå med den? Vem är det som ska se till att den följs?

Vad är då en dom värd? Om tingsrätten dömer mig till böter eller fängelse, då måste jag betala,  då måste jag sitta av mitt straff. Men om tingsrätten dömer en mor att lämna över ett barn till den andre föräldern så måste hon tydligen inte det.  Den kommunala personalen på barnets dagis behöver inte heller lyda domar från tingsrätten. Istället hjälper dom mamman att bryta mot den. 

Hur går det ihop? Gäller domstolsdomar bara i vissa fall, eller gäller dom punkt? Kan någon förklara varför min dotter inte får vara med oss på sitt påsklov? Kan någon förklara varför polisen inte är intresserad av att hjälpa mig. Vad är Den bunt papper som jag har med en domares underskrift och en stämpel värd? Behöver jag ens behålla den eller kan jag slänga den i pappersåtervinningen? Kan någon förklara detta för mig för jag förstår det inte.

Men grabben är här. Vi har haft ett toppenlov hittills. Han har lärt sig göra pannkakor, dom godaste han någonsin ätit. Vi har varit ute och samlat påskris, dekorerat med fjädrar och kycklingar. Vi har byggt ett fågelhus och satt upp utanför fönstret och suttit och tittat på fåglarna som kalasat. Idag gjorde vi pizza. Den blev inte rund och perfekt som på pizzerian, men mycket godare. Vi har brottats med våra datorer och virus, vi har sprutlackerat porslinsfigurer.
Men  hur mysigt vi än har det så saknas någon. En familjemedlem är inte här. En liten flicka som fyller vårt hus med sin frånvaro. Kan någon jävel förklara varför?

Saknar hon oss?  Hur mår hon?  hur tänker hon? Hur har mamma förklarat för henne att hon inte fick komma till oss som hon glatt sig till så länge? Jag har inga svar. Ingen har pratat med mig. Ingen från socialtjänsten har ännu kontaktat mig. Jag går här som ett frågetecken. Vad har jag gjort för att straffas så här? Vad har min flicka gjort?

Vi saknar dig

Kommentarer

  • Rospiggen säger:

    Just det här du säger; "hur tänker hon?, hur har mamma förklarat?" Hon har glatt sig så länge!



    Hur kan någon från någon som helst myndighet godkänna att den som de anser vara den bästa för barnet tillåts svika barnet på det här sättet? Jag får inte ihop det! Är det ingen av de som fattar vad det här gör med ett litet barn känslomässigt och psykologiskt? Är det ingen som ser konsekvenserna av det de gör? Ett barn på 4 år.



    Näe, det är så sorgligt och tragiskt så det liknar ingenting. Sitter här alldeles blank i ögonen av att lyssna på låten du lagt in - jag blir så förbannad över alltihop :(

    2009-04-09 | 08:50:21
    Bloggadress: http://www.metrobloggen.se/piggen
  • Fnitterling säger:

    Sonen min (strax fyra år) ska till pappsen i eftermiddag. Detta har han tjatat om sedan han var där sist: "Efter dagis ska jag till pappa, sen när jag ska till pappa ska jag gosa med pappa, pappa ska berätta saga i sängen" etc. Hur skulle jag någonsin kunna tala om för honom att han inte FÅR åka till pappa? Han hade blivit jätteledsen.



    Så vad ger mamman rätt att såra sitt barn på det viset??



    Jag är själv skilsmässobarn men har ALDRIG blivit hindrad att vara hos pappa. Trots att han inte varit särskilt underbar mot min mamma (och vice versa så klart).



    Som Rospiggen skriver, man blir enbart förbannad...

    2009-04-09 | 09:18:33
    Bloggadress: http://metrobloggen.se/fnitterling
  • Mamma säger:

    Vi är i precis samma situation Daddy, jag vet exakt hur du känner det. Det kniper i hjärtat så förbannat och tårarna bränner bakom ögonlocken...Hoppas du och din son får en fin påsk i alla fall. Kram!

    2009-04-09 | 09:35:05
  • PAPI säger:

    Ja, jävlar vad skall man göra för att få träffa sitt barn när mamman gör allt för att hindra det?



    Ringer man eller knackar på hos mamman så förföljer och terroriserar man henne.



    Går man till skolan eller dagis så är man en besvärlig jävel som inte förstår att dessa institutioner är barnets fristad och inte skall dras in i konflikten.



    Går man till myndigheterna så är man rättshaverist.



    Gör man inget av ovanstående så är man en usel pappa som inte bryr sig om sitt barn! "You are damned if you do and damned if you don't" och som vanligt är barnen de största förlorarna!



    ja, jävlar vad för samhälle vi lever i?

    2009-04-09 | 09:41:00
  • DrKejs säger:

    Daddy, ta hand om din pojke under påsken. Ha det riktigt bra med honom; om det finns en gnutta rättvisa i samhället så kommer du att få en normal relation med din dotter även om detta ser ut att dröja.

    2009-04-09 | 10:29:46
  • Lilla My säger:

    Ryser av obehag och ilska när jag läser det du skriver.



    Att låta en mamma bete sig som en envålsdhärskare enbart grundat på att hon är mamma.



    Tyvärr är det verklighet för många pappor i Sverige.



    Jag säger det som jag brukar säga:

    Bara för att man kan föda barn betyder det inte att man automatiskt är en bra mamma.



    I Sverige behöver en mamma inte bevisa att hon är en bra mamma, det utgår man från.



    I Sverige måste en pappa bevisa att han är en bra pappa, trots det tror man honom inte.

    2009-04-09 | 10:35:23
  • Trollan säger:

    Just det här med besvikelsen från ett barn känns så otroligt hårt. Något som jag är enormt noga med när det gäller min son är att vi ska hålla våra löften. Någon gång har någon annan vuxen gjort honom besviken och han blir då väldigt olycklig och oförstående. Det är då svårt som förälder att förklara hur det kommer sig att man inte kan lite på alla, att en del inte ser barnen som viktiga att bry sig om. Eftersom han vet att han kan lita på sina föräldrar så har det inte ställt till något större. Han är trygg och harmonisk i sig själv.



    Tänker då på din dotter som blir lurad av sin mor. Vad lär hon sig av det? Hur kan man bli trygg om inte ens de närmaste bryr sig om vad som är sagt och lovats? Vilket värde har barnet när hennes behov och önskningar hela tiden åsidosätts?

    2009-04-09 | 11:32:38
  • S säger:

    Oh daddy... jag ska snart träffa min äldsta dotter på stan. Hon bor hos sin pappa men vi har delad vårdnad. Jag är nära gråten just nu efter att ha läst ditt senaste inlägg. Jag följer din blogg och jag tycker du skriver väldigt bra. Jag fattar inte hur det kan fungera ibland. Att mamman verkar ha all rätt i världen, utan att ifrågasättas det minsta, att bete sig hur som helst! Jag skulle aldrig behandla min dotter på det sättet! Aldrig! Oavsett hur ovän jag var med hennes pappa (vilket jag inte är kanske bör tilläggas, han och jag är vänner). Jag har nu ett barn till, min dotter blev storasyster för ungefär sex veckor sen. Skulle jag förhindra deras kontakt? Never! Ursäkta om jag säger det men ditt ex verkar ju inte ha alla hästar hemma! Nu har du dessutom en dom på din sida. Hon varken kan eller ska sätta sig över lagen! Kommer med intresse att fortsätta följa din blogg och hoppas hoppas hoppas att det löser sig för dig! Kram från en du inte känner men som tänker på dig och dina små.

    2009-04-09 | 11:35:50
  • Cygnus säger:

    VEM GÖR NÅGOT?



    Diskrimineringen av oss män går allt längre. Samhällets attityd mot oss blir allt sämre. Det blir bara mer och mer accepterat att missgynna och utestänga män. Pojkar och män i alla åldrar ses som alltmer oänskade av omgivningen. Ingen reagerar längre på nedvärderande åsikter om män.



    Vi förlöjligas, hånas, nedvärderas och kränks.



    Den här skrämmande utvecklingen kommer inte att avstanna av sig självt. Någon måste agera, och göra något. Det är viktigare än någonsin att arbeta för mäns rätt jämställdhet.



    Det finns en massa svårigheter med att förespråka mäns rätt till jämställdhet. Den som ifrågasätter feminismens syn på världen kommer att bemötas med förlöjligande, falska anklagelser och kanske även social isolering, för att man inte passar in i normen av vilka åsikter som accepterar. Vissa kvinnor kommer att angripa med en mängd falska anklagelser, som handlar om hat mot kvinnor, vilja att förtrycka kvinnor. försvar av mannens överordnade ställning, med mera. Ingen klarar att motarbeta feministisk diskriminering ensam.



    Genom att läsa kommentarer på internet, så framstår det som alltmer uppenbart att många män är missnöjda med att ständigt diskrimineras och föraktas. Utanför nätets anonymitet är det dock få som vågar uttrycka det missnöje dom känner över att alltid prioriteras lägre än kvinnor. Denna tystnad i verkliga livet är inte förvånande, av förklarliga skäl.



    Men det är nödvändigt att ta steget till att verka även i fysiska verklighet, och inte bara elektroniska världen. Det krävs personliga möten mellan män med samma åsikt, som sedan kan träffa fler sympatisörer i fysiska verkligheten.



    Inget blir bättre om ingen agerar.



    NÅGRA MÅSTE FÖRENA SIG.



    Förut försökte jag komma med ett förslag till organisering på sidan www.genusperspektiv.se. Tyvärr tvingades jag lämna diskussionen utan varsel, så jag vet inte huruvida det blev någon fortsatt diskussion. Förhoppningsvis har jag åtminstone lyckats väcka tanken. Vem vill utveckla det vidare?



    Nu har jag nyligen skickat svar till Magnus på Genusperspektiv. Jag har ännu inte fått svar. Vi får verkligen hoppas att allt är bra med Magnus.



    Ett stort problem med diskussioner på internet, är alla som lägger in försök att få diskussionen att haverera. Sådana försök kan se oskyldiga ut, och när man godtroget svarar, så har diskussionen snart lämnat dom viktiga frågorna. Jag råkade även ut för medvetna missförstånd i försök att tillskriva mig andra åsikter än jag har. Det går det inte att förklara missförstånden för dom som medvetet vill missförstå. Det leder till en evighets-diskussion.



    Med tanke på alla attacker med ful retorik, så krävs att några vågar möta varandra personligen. Jag försökte få till stånd några sådana personliga möten, men lyckades inte innan jag tvingades avsluta diskussionen.



    Jag hade gärna varit pådrivande i ett arbete att starta någon sorts förening, men nu saknar jag tyvärr förmågan. Jag vet att ifall jag hade mått bra, så hade jag haft tillräckligt med initiativ, drivkraft och engagemang för att kunna delta i en seriös organisering. Jag har idéer på hur man skulle kunna arbeta, och vilka infallsvinklar man bäst kan angripa feminismen ifrån. Nu är tyvärr situationen den att jag saknar kraft och styrka att kunna åstadkomma något. Och risken finns att det dröjer innan läkarna kan få mig att må bättre. Nu måste jag lämna denna viktiga diskussion helt och hållet igen.



    Jag måste förlita mig på att några andra har den styrka jag saknar, och dessutom vilja att använda sina förmågor. Det måste finnas någon därute någonstans med kraft, styrka och engagemang att göra det som någon måste göra.



    Vem? Vem gör något?

    Knyt kontakter. Samarbeta.

    Det behövs. Jag ber er att göra något.

    2009-04-09 | 15:50:28
  • Tommy Jonsson säger:

    Glad Påsk till grabben och dig Daddy!

    Har själv erfarenheten att dom från TR och HR med umgänge och vite 5 000:- och senare 10 000:- per gång umgänget uteblir är helt värdelöst.

    Jag har många gånger sagt att toalettpapper är mycket bättre. Det kan man ändå torka sig i stjärten med.

    Min fd var vitesimun och drog till Tyskland när det började brännas, dvs nära att förlora vårdnaden.

    Att umgängessabotera på detta sätt anses av många vara ett mycket allvarligare övergrepp på barnet än sexuella och fysiska övergrepp.

    Jag är benägen att helt hålla med. Tänk vad många barn som växer upp i dag med föreställningen att deras bilogiska far är en äcklig brottsling.

    mvh [email protected]

    2009-04-09 | 16:30:43
  • Leroy säger:

    För det första vill jag tacka dig för den underbara låten. Sen vill jag citera Lilla My :"Att låta en mamma bete sig som en envålsdhärskare enbart grundat på att hon är mamma. Tyvärr är det verklighet för många pappor i Sverige.

    Jag säger det som jag brukar säga:

    Bara för att man kan föda barn betyder det inte att man automatiskt är en bra mamma. I Sverige behöver en mamma inte bevisa att hon är en bra mamma, det utgår man från. I Sverige måste en pappa bevisa att han är en bra pappa, trots det tror man honom inte.



    2009-04-09 @ 10:35:23"



    Det är ju en solklar analys av läget. så kort och konsist har jag aldrig sett det förr man får hoppas att det sprids och poletten ramlar ner hos allt fler.



    Leroy

    2009-04-09 | 17:05:29
  • Richard säger:

    Mina båda bonusbarn åkte till sin Pappa idag. De såg fram emot det, och vi också för vad kan vara bättre än delad glädje d.v.s dubbel glädje. Synd att inte alla förstår.........

    2009-04-09 | 18:37:20
  • Lilla My säger:

    Leroy



    Jag hoppas också att fler tar till sig verkligheten och inte enbart hur de föreställer sig att den ska se ut.



    Många är tyvärr rädda för att se igenom de dimmor som Marklund mfl lägger ut för att kunna fortsätta med sina sk agendor.



    Vi kan bara kämpa vidare för barnens rätt till sina föräldrar.



    2009-04-09 | 22:17:28
  • carstoned säger:

    Fan jag blir så jävla arg och ledsen för din och din dotters skull. Så jäkla orättvis. Börja nästan grina när jag läste detta inlägg.



    Kämpa vidare!!



    KRAM!



    2009-04-09 | 23:58:04
    Bloggadress: http://evilgenius.blogg.se/
  • Katarina Folmer säger:

    Mina djupaste sympatier. Har inget mer att tillägga än vad andra redan sagt.

    Ta hand om er så gott det går.

    Mvh

    K

    2009-04-10 | 15:19:18
    Bloggadress: http://katarinafolmer.blogspot.com/
  • daddy säger:

    Hej



    jag är lyckligt lottad på många sätt. Jag har fått gåvor som jag är väldigt tacksam för. Musikalitet, kreativitet, idérikedom.



    Jag är lyckligt lottad för jag har fått 2 fantastiska barn, även om jag bär en sorg för att dom båda fått genomlida varsin separation mellan deras föräldrar.



    Jag är också lyckligt lottad för att jag har lyckats få så många människors stöd. Att jag hittat så många människor som precis som jag är medkännande med dom som har det svårt, som sätter barnen först och som har en stark känsla för vad som är rättvist och rimligt.



    Cygnus: om du läser detta så kontakta mig på [email protected]

    Vi är överrens du och jag om att slipstenen måste dras, jag vill bara veta om vi har samma uppfattning om hur.

    2009-04-10 | 16:26:06
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • Leroy säger:

    Hitta en bra låt och artist. Vet inte om du hört dom men jag kommer att lyssna igenom reportaren under påsken.



    Låten finns i olika versioner. Men här en lugn variant. : http://www.youtube.com/watch?v=jVGc5kDCW4Q



    (Aaron Lewis låt om och till sin dotter)





    Bandet Stained har många bra låtar. : http://www.youtube.com/watch?v=wVC1iBVnKJk





    Skruvar upp volymen.



    Trevlig påsk. :-)

    Leroy

    2009-04-10 | 18:09:28
  • Leroy säger:

    Den här på hög volym var bra: A" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=MbfsFR0s-A



    Hörs.



    Leroy

    2009-04-10 | 18:16:08
  • L.P säger:

    För jävligt av modern att misshandla er dotter på detta sätt.



    Bra att sånt här beteende kommer fram i ljuset,j tydligare dsto bättre.



    Att många mödrar umgängessaboterar på dessa sätt måste anses vara ett mycket allvarligt övergrepp på barnet som blir utsatt för denna alineringsmetod.



    Hur f*n kan de som sitter och stiftar lagarna bara få lov att sitta kvar utan att åtgärda dessa missförhållandena för oss och våra älskade ungar!



    Daddy:



    Beklagar djupt att din dotter inte befinner sig hos dig....



    Men det är bra att fler pappor berättar hur deras verklighet ser ut,så att vi tillsammans kan sätta press på de som stiftar dessa lagar.



    Ge aldrig upp.



    Mvh L.P



    www.pappa-barn.se

    2009-04-10 | 20:10:05
  • Leroy säger:

    Ett annat inslag jag såg idag som sänds i morgon i helhet visar att även vi män kan gråta och känna.



    : http://www.tv4.se/1.283438?videoId=1.890456



    Mycket att titta på och läsa eller lyssna till i morgon.



    P1, Sydsvenskan och Tv4. Kanske får man höra något possitivt.



    Leroy

    2009-04-10 | 22:49:33
  • NABILLIONAIRE - jag är den nya blondinbella, fast mycket mörkare. säger:

    Fan vad bra skrivet.

    2009-04-11 | 15:05:51
    Bloggadress: http://nabil.blogg.se/
  • K säger:

    Jag förstår inte, HUR kan du INTE få umgänge med din dotter? Utdömer inte LR det till dig? Håller sig mamman gömd?



    I min värld där umgängessabotage förekommer ansöker föräldern vars umgänge blir sabbat om verkställighet av umgänge. Då tas ett beslut om detta ska verkställas eller ej. Hur långt i processen har du kommit? Hur ser planerna ut för sommaren? Hoppas att du får verkställt umgänge då. Lycka till.

    2009-04-14 | 15:02:54
  • daddy säger:

    Hej



    Jodå jag har lämnat in en ansökan om verkställighet. Detta skall enligt förvaltningslagen behandlas inom två veckor, men nu har det varit påsk och storhelher så nu kommer det att ta längre tid. Sedan skall domstolen utse en person som först skall försöka tala mamman tillrätta. Sedan utser dom ofta en medlare som skall samtala med oss enskilt sedan tillsammans, om man inte anser detta növändigt så får man skicka in en anmälan som skall behandlas. Sedan skall rätten ta upp frågan om det inte finns något annat sätt att lösa det hela på.



    Rätten kan dock avvisa ansökan om verkställighet. Om det går till förhandling så får den förlorande parten stå för den andres rättegångskostnader och om man är i en trängd ekonomisk situation, som ofta är fallet med oss fäder efter tre års tvist så blir det lite rysk roulette över det hela.



    Fet är förresten inte länsrätten som har dessa ärenden längre utan Tingsrätten.



    Men fram till att dom kommit med något beslut är jag maktlös. Detta är inte ett bra system då den saboterande föräldern får allt för lång tid att påverka barnet inför en stundande förhandling. Verkställighet skall nämligen inte utföras mot barnets vilja.



    Jag börjar snart tappa räkningen på alla lagbrott jag blivit utsatt för från både mor och myndigheter, men lagen gäller inte lika för kvinnor och män. Det kan man inte blunda för. Det finns allt för många exempel.

    2009-04-14 | 17:24:40
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • K säger:

    Ja i såna fall kan hon ju luta sig på byråkratins sega kvarnars mal. Det låter helt makalöst, jag har hört historier åt helt andra håll. Där barn hämtats av polis högst motvilligt. Hur som helst så är det inte enligt begreppet barnets bästa.



    K

    2009-04-18 | 07:51:51
  • Mamma säger:

    Du vet att tingsrätten kan gå in och ändra domen i verkställighetsmålen? Det finns ingen lag som säger det, men på den tiden då Länsrätten hade hand om dessa ärenden så kunde de göra det, och eftersom det inte finns ngn lagtext om detta så borde det, enligt experter på verkställighet, vara så även i Tingsrätten. Tror dock inte att det är så många som är medvetna om detta... Annars är ju umgängessabotage en mycket stor anledning att ändra på domen. I övrigt: ring tingsrätten och påminn dem om ditt ärende. Och maila mig om du undrar mer. Tänker på er!

    2009-04-20 | 15:30:37
  • daddy säger:

    Ja så har jag också förstått det hela.

    Umgängessabotage ser man allvarligt på i tingsrätterna (säger man) i alla fall.



    Det som talar för mig är ju att det i den första domen som tog ifrån mig vårdnaden ju faktiskt står att tingsrätten ifrågasätter om mamman är den bäst lämpade förälderna att tillgodose dotterns behov av bägge sina föräldrar.



    Om hon inte bevisat dom rätt nu vet jag inte vad som krävs. Jag är mest orolig för vad dom har hittat på att anmäla mig för. Jag har fortfarande inte fått veta det. Men dom kanske inte har kommit på något bra än...det kan ju vara så att dom sitter och gnuggar geniknölarna och funderar på vad dom ska hitta på. Eller så är BUP inkopplat och då kan det ju gå hur som helst...Det räcker ju ofta med ett intyg därifrån som säger att "det är olämpligt för barnet att träffa pappa" PANG BOM! färdigt...

    2009-04-20 | 18:17:00
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • Alexander Holmberg säger:

    Hej DAddy.

    Är här och läser väldans ofta. Nu är du länkad också.

    Jag har insettt att min dotter haft tur. Vi löste det där, även om det var oerhört jobbiga samtal när vi separerade.



    Jag är faktiskt ute och pratar mycket m det här, när jag ute. Om hur orättvist det faktiskt är. Ju fler desto bättre!



    / Alexander.

    2009-04-20 | 21:17:15
    Bloggadress: http://alexanderholmberg.wordpress.com

Kommentera inlägget här: