daddys

Beware the fury of a patient man

Åklagarna kan inte lagarna

Kategori: Barn

idiotIdag höll dom förhör med min dotter igen. Helt till ingen nytta utsatte dom henne än en gång för Maria Brages frågor om snoppar, och snopplekar. Till ingen nytta eftersom varken jag eller Mitt ombud  var närvarande. Sune Johansson vice chefsåklagare i Uddevalla som jag härmed utnämner till klubben här intill påstår att min Advokat blev kallad till förhöret vilket är en lögn. Mer om detta senare.

Visste ni att det var densamme Sune Johansson som drev ett av våldtäktsmålen i HD nyligen där HD friade, som nu är på jakt efter mig. HD ansåg nämligen att det skall krävas någon form av bevis för att få en människa fälld för brott i Sverige. Detta har som ni ser gjort Sune mycket förgrymmad.  Om ni tycker att nämnde Sune gjorde en slät figur i det förra telefonsamtalet jag la ut, så vänta tills ni får höra det som jag lägger ut idag.

Sune Johansson har varit uppe mot min advokat Peter Haglund förr. han förlorade bägge gångerna. något som gjorde honom så förbannad att han anmälde Peter till advokatsamfundet. Detta hade han naturligtvis ingenting för. Den här gången så skrevs ett mail till kontoret där Peter f n inte är då han har semester till den 20 Juli, och upplystes om datumet för förhöret. Peters assistent svarade då att Peter befinner sig på semester men gav mailskrivaren Peters mobilnummer där det också finns en röstbrevlåda. Något samtal till min advokat kom aldrig. Men plötsligt verkade man ha förstått ordet skyndsamt och höll förhöret i alla fall.

"Jag kan inte tillräckligt om detta"


4 § förvaltningslagen:  Varje myndighet skall lämna upplysningar, vägledning, råd och annan sådan hjälp till enskilda i frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Tycker ni det verkar som vice chefsåklagare Johansson har begripit den lagen? Idag ringde han upp mig och förklarade att bevisningen som jag lämnat till polisen inte hade nått åklagarmyndigheten p g a ett "tekniskt fel" NU hade han dock fått den. Jag menar....hur jävla dum tror dom att jag är? Alla som liksom jag jobbat med datorer vet ju att en dator gör ALDRIG fel. En dator kan gå sönder, men fel...nope, never. Om en dator på något sätt vägrar utföra det man ber den om så är det ALDRIG datorns fel. Har aldrig hänt, kommer aldrig att hända. Det kan ni ju hålla i minnet nästa gång en myndighetsperson försöker skylla på  "datorn". Johansson ville dock inte svara på min fråga om vad det tekniska felet bestod av. Ni kan ju lyssna på medlemmen av ovan nämnda klubb här:




När jag citerar vad som står i rättegångsbalken för vice chefsåklagaren så får jag svaret. "Jag kan inte tillräckligt mycket om detta". Kan det vara så att jag vet mer om lagen än vice chefsåklagaren i Uddevalla? I så fall skulle jag kanske söka jobb som åklagare då när det blir något ledigt...Det jag försöker förklara för Johansson är att dom inte kan hindra mig från att närvara vid förhöret eftersom Peter Haglund, mitt ombud är den som har begärt att förhöret skall hållas med Rania. Då står det klart och tydligt i lagen att jag som misstänkt och mitt ombud har rätt att närvara. 23 kapitlet  rättegångsbalken

Mina polisanmälningar bara läggs ner.


Jag börjar bli jävligt trött nu på att alla anmälningar om brott som jag gör, där jag ju lämnar klar och tydlig bevisning bara läggs ner. "Förundersökning inleds inte" står det på varenda jävla brev från åklagarmyndigheten. Senast i raden att fullständigt skita i min rätt som brottsoffer var chefsåklagaren i Halmstad Anders Johansson. Att Socialtjänsten har begått ett grovt tjänstefel då dom totalt ignorerade min anmälan om oro. Den anmälan som kom in FÖRST. Men inte heller denna åklagare tycks känna till vad som står i lagen.

SOCIALTJÄNSTLAGEN


1 § Socialnämnden skall
* - verka för att barn och ungdom växer upp under trygga och goda förhållanden,
* - i nära samarbete med hemmen främja en allsidig personlighetsutveckling och en gynnsam fysisk och social utveckling hos barn och ungdom,
* - med särskild uppmärksamhet följa utvecklingen hos barn och ungdom som har visat tecken till en ogynnsam utveckling,

2 § När åtgärder rör barn skall det särskilt beaktas vad hänsynen till barnets bästa kräver.
Med barn avses varje människa under 18 år. 

11 kap. Handläggning av ärenden.

1 § Socialnämnden skall utan dröjsmål inleda utredning av vad som genom ansökan eller på annat sätt har kommit till nämndens kännedom och som kan föranleda någon åtgärd av nämnden. Vad som har kommit fram vid utredning och som har betydelse för ett ärendes avgörande skall tillvaratas på ett betryggande sätt.

3 § Insatser inom socialtjänsten ska vara av god kvalitet. För utförande av uppgifter inom socialtjänsten ska det finnas personal med lämplig utbildning och erfarenhet. Kvaliteten i verksamheten ska systemautvecklas och säkras. Lag (2009:596).

2 § Vid en utredning av om socialnämnden behöver ingripa till ett barns skydd eller stöd får nämnden, för bedömningen av behovet av insatser, konsultera sakkunniga samt i övrigt ta de kontakter som behövs. Utredningen skall bedrivas så att inte någon onödigt utsätts för skada eller olägenhet. Den skall inte göras mer omfattande än vad som är motiverat av omständigheterna i ärendet. Utredningen skall bedrivas skyndsamt och vara slutförd senast inom fyra månader. Finns det särskilda skäl får socialnämnden besluta att förlänga utredningen för viss tid. Den som berörs av en sådan utredning skall underrättas om att en utredning inleds.

När en åtgärd rör ett barn skall barnet få relevant information och hans eller hennes inställning så långt det är möjligt klarläggas. Hänsyn skall tas till barnets vilja med beaktande av dess ålder och mognad. Lag (2007:1315).


Jag undrar varför vice chefsåklagare Sune Johansson inte ville svara på min fråga huruvida det endast är medborgarna i Sverige som är skyldiga att följa lagen, och inte myndigheterna?  Men likt sisyfos tycks jag vara för evigt dömd att rulla stenjäveln uppför kullen, för att sedan bara få se den rulla ner igen.

Någon borde få betala för brotten som begås mot mig och mitt barn. 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer

  • Nathalie 21 årig vegetarian säger:

    Låååångt inlägg :P

    2009-07-06 | 19:29:23
    Bloggadress: http://nathalieisaksen.blogg.se/
  • daddy säger:

    Ja, detta rör saker som rättssäkerhet och ett pågående fall av barnmisshandel. Dom som är intresserade av att stoppa alla former av övergrepp mot framförallt barn är nog intresserade nog för att läsa igenom detta.



    Även fäder som utsätts för samma brott som jag är förmodligen intresserade av vad som står i lagen rörande socialtjänstens skyldigheter.

    2009-07-06 | 19:37:25
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • PAPI säger:

    Då det andra förhöret som jag förstod enbart hölls för att lagen säger att den anklagades ombud måste vara med för att förhöret skall vara giltigt. Vad var då meningen med att hålla förhör när ditt ombud inte var där? Och betyder detta att de inte kan använda förhöret i domstol?

    2009-07-06 | 19:45:05
  • daddy säger:

    Stackars Sune Johansson tycker synd om sig själv som trakasseras av elaka medborgare.

    http://ttela.se/start/regionalanyheter/1.505831

    Vad ska man då kalla det jag utsätts för?



    2505 träffar på Flashback sedan startade tråden den 30/6. Kul!

    2009-07-06 | 20:06:39
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • daddy säger:

    Ja det betyder att förhöret idag blir helt meningslöst. Åtminstone om dom är bundna av lagar och regler, men det verkar ju vara lite si och så med det...

    2009-07-06 | 20:08:08
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • L.P säger:

    Jaha..då har enskilda myndighetsutövande tjänstemän återigen utsatt Rania ytterligare ett förhör som påverkar hennes liv negativt,fattar de inte att de inskränker barnets rätt till att låta barnet få lov att växa upp som det barn Rania är?



    Ett barn på 4 år ska inte tas in i vuxenvärlden!



    Förbannade inkompetenta *rslen som sitter och "arbetar" med dessa ärenden.



    Tack och lov för att du är en enorm klippa för din dotter,Joakim..all heder åt dig!



    Mvh L.P



    www.pappa-barn.se

    2009-07-06 | 20:50:46
  • Håkan Olsson säger:

    Jocke,

    Du skall nog vara lite mer försiktig hur du uttalar dig. Om jag inte är helt fel ute får man inte driva narr med mentalt handikappade personer....

    Skämt å sido; det står nu klart för vilken Svensson som helst som läser det här att Sune Johansson är en inkompetent fjant och att Maria Brage inte direkt tillhör begåvningsreserven. Löjets skimmer vilar tungt över de båda. Det sorgliga är att så stor makt har givits åt dem. Tyvärr är det så att inkompetens och svagsinthet ofta utmynnar i en hänsynslös ondska som är totalt gränslös.

    Jag ber och hoppas att du orkar fortsätta Jocke. Vad du håller på med här på din blogg är skitviktigt! Det nya med just din blogg är att vi alla kan följa din kamp i realtid just som det händer. Det är därför väldigt svårt att inte bli engagerad och få upp ögonen för våra myndigheters agerande.

    Det kommer att ge långt större ringar på vattnet än du kan ana, tro mig! Snart nog kommer etablissemanget att börja fatta detta. Du kommer antagligen att ses som ett hot inte bara av de som du kommit i direkt kontakt med. Räkna därför inte med att motståndet kommer att minska. Snarare kommer det nog att öka och bli mer försåtligt...

    Jag hoppas att du orkar Jocke; inte bara för din dotters skull utan för oss alla andra också!

    /Håkan

    2009-07-06 | 20:53:21
  • jakobsson/anette jacobsson säger:

    Det tycks vara fler saker som stackars Sune Johansson inte vill prata om. Man undrar vad åklagar Sune vet eller vill veta egentligen.



    Sune Johansson, säkerhetsansvarig och vice chefsåklagare vid åklagarkammaren i Uddevalla, bekräftar att det förekommer hot och trakasserier. Vad det är för typ av hot vill han inte gå in på

    http://ttela.se/start/regionalanyheter/1.505831



    Måste vara arbetsamt att vara anstäld vid en myndighet och så kommer uppstudsiga medborgare och vill vata vad man gör och varför.



    Stackars Åklagar Sune vill ha det lugnt och bra

    Vill inte plugga lagen var da

    Medborgare skall vara tysta och snälla

    Inte ringa och frågor ställa

    Sune är trött på tjat om bevis

    Oförskämt att inte tro på en polis

    Åklagar Sune skall minsan visa vem som bestämmer

    Sedan medborgarn in bakom galler klämmer

    Aktare Jocke nu skal jag dig avspisa

    Vårdnaden förlorar du innan du hinner fisa

    2009-07-06 | 21:02:51
  • PAPI säger:

    Apropå artikeln ”Allt fler åklagare trakasserade” som slutar "– Även åklagare är människor. Om vi blir trakasserade påverkar det oss och våra familjer. Det värsta vore om någon tvingas sluta som advokat, som Barbro Jönsson."



    Jag tycker självklart att ingen skall behöva utstå trakasserier, inte ens åklagare. Men ibland verkar det som om de glömmer bort att även de som är anmälda är människor och skall behandlas med respekt. För vissa åklagare verkar det vara en tävling om vem som kan få flest fällande domar på kortast tid.



    När dom ringde och sa att jag var anmäld för misshandel av mitt barn så var det ingen som frågade hur jag mådde utan det enda de ville veta var om jag vart arg på barnets mamma och tänka misshandla lite mer! När jag sa att jag mådde jättedåligt och undrade vem jag kunde prata med så visste de inte vad de skulle säga utan började tänka högt "Hmm om du hade varit kvinna så kunde du ha ringt till Kvinnojouren, Kvinnocentrum, ... men som man? Aha, nu har jag det du kan ringa till Brottsofferjouren!" Hade jag inte mått så djävla dåligt så hade jag trott att hon skämtade med mig! Men det var det enda råd jag fick och hon verkade nöjd med svaret att jag aldrig någonsin har slagit någon och inte tänkte börja nu.



    Om myndigheterna läser detta tänk på att även den som är anmäld är en människa med känslor och att man faktisk är oskyldig tills motsatsen är BEVISAD. Att vara anklagad för att ha gjort något med sitt eget barn är något av det värsta man kan vara med om, man mår inte bra, man mår fördjävligt, man kan inte alltid tänka klart och göra det som är rätt i alla lägen. Så se för fan till att behandla folk med RESPEKT och följ lagen! När ni verkligen har BEVISAT att ett brott har begåtts då, men inte förens då kan ni behandla den anmälda som en brottsling!



    Och NI ”det värsta” som händer en människa som blir anklagade för att ha utnyttjat sitt eget barn är inte att "någon tvingas sluta" det är att någon tar livet av sig, tänk på det innan ni kör på som en djävla ångvält utan känslor!

    2009-07-06 | 21:52:36
  • susanna svensson säger:

    Det är efter en dom i europadomstolen för mänskliga rättigheter som reglerna om att den misstänkte eller den misstänktes försvarare ska ha rätt att närvara och ställa kompliterande frågor som dessa regler kom. Annars kan inte ett videfilmat förhör godtas som bevis. tidigare godkände sverige detta men åkte på skadestånd

    2009-07-06 | 22:01:53
  • susanna svensson säger:

    Förresten har du fått någon förklaring till varför newmill plockat bort din artikel?

    2009-07-06 | 22:24:48
  • Tommy Jonsson säger:

    Patetisk att höra åklagaren Johansson prata om "att vi har grövre kriminalitet i dag" och "hur ska vi göra med våra barnärenden". Ja tydligen är det så Daddy att våra myndigheter inte behöver följa några regler alls.

    Det jag undrar över om inte Rania nu utsätts för terapi av barnpssykologer för att hon utsatts för sexuella övergrepp. Behandlingsmaffian brukar vara snabb på att både behandla barnet för ett övergrepp och samtidigt göra en utredning om att barnet blivit utsatt. Alternativet att barnet inte blivit utsatt för något sexuellt övergrepp brukar inte existera hos dessa incestfanatiker med Monica Dahlström Lannes i spetsen.

    2009-07-06 | 23:36:30
  • Leroy säger:

    Dom är numera bakbundna av sina egna lagar.



    Dom har missat att göra rätt när dom visat att dom gjort fel.



    Därför så skall J.O eller J.K omgående agera och umgänge komma till stånd.



    Eftersom Sveriga har rattficerat Barnkonventionen.



    Annars måste man ju fundera på hur dom kan få hålla på hos Familjerätt,Soc hos åklagare och tingsrätt.



    Klockan i din blogg tickar. De måste låta barnet få de måste agera öonaböj.



    Leroy

    2009-07-07 | 00:05:22
  • daddy säger:

    Nej, jag har ännu inte fått svar från vare sig Katarina Janoush, Elisabeth Höglund, Karin på Newsmill eller på min fråga till Camilla Lindberg (fp) om hon fortfarane följer min blogg. Men det är klart, det är ju semestertider nu, och vissa har ju längre semestrar än andra. Speciellt tänker jag då på våra riksdagsmän.



    Läs gärna Ingrid Carlqvists blogg idag om dom friande domarna i HD. Tänte först skriva att hon resonerar klokt, men det gör hon ju inte egentligen. Hon resonerar ju bara logiskt. Såsom varje person med något slags rättspatos skulle resonera. Ändå skall detta tas upp i Rapport som om det vore en världssensation att det behövs någon slags bevisning för att fälla en person för brott.



    Var är vi på väg?

    2009-07-07 | 02:17:26
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • Sussi säger:

    Jag har ingen aning om du skulle ha gjort något av vad som påstås, så jag vill inte uttala mig om detta. (Läste försej det där om duschen och att sova i samma säng och det är ju befängt, min son duschar och sover i min säng när han vill. Det är naturligt!) Men jag tycker det är fruktansvärt hur du behandlas! Ett barn har rätt till sin far! Om du nu är så fasansfull som dom påstår så är det mycket underligt att du får träffa din son. Och även om man har en utredning nu så borde du ha rätt att få träffa din dotter med en kontaktperson närvarande. Jag tycker det är vidrigt! Har själv skyddade personuppgifter, och det av en konkret andledning, men din ex fru verkar ju helt bäng! Av vad man läser här i bloggen utgör du inget som helst hot. Och man märker ju rätt så fort hur en människa är, skulle jag bli osams med mitt barns far skulle jag ALDRIG någonsin bete mig sådär. Men trösta dig lite med att en dag kommer din dotter bli vuxen och ställa sin mamma mot väggen. Då kommer det visserligen vara försent men jag har svårt att tro att dom kommer komma nånstans med det här.

    För övrigt tycker jag det är ett intressant samband det där med att hon anklagat sin egen far, kan det vara så att hennes egna upplevelser gör henne mer känslig och misstänksam mot sin dotters far? Det behöver ju inte vara så att hon bara jävlas, hon kan ju vara övertygad i sin egna hjärna pg av sina egna psykiska spår. Men det borde hon verkligen söka hjälp för. Följer din blogg, rusta dig med toppadvoktar, kosta vad det kosta vill, vet redan att du satt dig i skuld pg av det här.. Det är vidrigt! Lider med dig. Skam åt dom människorna som bedriver den här häxjakten, barnen bör alltid gå före!

    2009-07-07 | 15:03:27
  • Victoria säger:

    Hej! Jag skickade mail till Newsmill och frågade var din senaste artikel hade tagit vägen. Fick precis svar från Leo L att den ''är bortagen''. Ingen motivering eller förklaring varför. Vad är det som sker?

    2009-07-07 | 16:01:10
  • daddy säger:

    Jag har talat med Leo på Newsmill. Artikeln togs bort av två orsaker.



    1. I min film som jag postade med artikeln föremommer bilder på min dotter. Naturligtvis får jag posta ut bilder på henne på min egen site, men på Newsmill är man lite känsligare för sådant.



    2. Det blev för mycket hatiska knäppgökar bland kommentarerna, och eftersom man nu håller på att redesigna sin site så är alla funktioner som att stänga av vissa kommentatorer inte riktigt på plats.



    Detta var den motivering jag fick och han ursäktade också att han inte informerat mig om detta.

    2009-07-07 | 17:14:07
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • jakobsson/anette jacobsson säger:

    Vi får hoppas att Newsmill inte är påväg in under den feministiskt styrda PK-elitens fana, men en smula oroväckande är Karin Eder-Ekmans uttalande (utan att försvara diverse knäppgökar). Newsmill är trotsallt Bonierägt men jag hade trot att det skulle ta lite längre tid innan Newsmill tvingades in i samma fåra som gammelmedia.

    Läs gärna hela artikeln och ta del av Medie- och genusforskaren Hillevi Ganetz åsikter om yttrandefrihet.



    Karin Eder-Ekman, redaktör på debattsajten Newsmill, ser en trend i att kvinnliga debattörer och bloggare är mest utsatta på nätet vad gäller kränkande kommentarer. Hon menar att kommentarerna sällan anmäls av andra läsare.



    Hon menar att så fort en kvinna skriver om jämställdhet så haglar kränkande kommentarer, ofta om kvinnans utseende eller intelligens.



    – Kvinnohatet flödar i blogg- och debattkommentarer på nätet. Newsmillinläggen är inte unika, det ser likadant ut på andra debattsidor, bloggar och så vidare.

    http://www.dn.se/kultur-noje/kvinnliga-bloggare-kranks-pa-natet-1.906417

    2009-07-07 | 19:17:11
  • Bur-q-ua12 säger:

    För mer info om Socialtjänstens skyldigheter hänvisas till följande JO-beslut (Diarienummer: 3304-2006, Beslutsdatum: 2007-11-28):



    SFSDecision&Id=2664" rel="nofollow">http://www.jo.se/Page.aspx?MenuId=106&MainMenuId=106&Language=sv&ObjectClass=DynamXSFSDecision&Id=2664



    Där nämns bl.a (under stycket "Bedömning"):



    "

    Om en domstol har förordnat om ett visst umgänge skall socialnämnden utgå från att vad domstol har förordnat står i överensstämmelse med vad som är bäst för barnet.



    Socialnämnden skall medverka till att en förälder, som av domstol har tillerkänts rätt till umgänge, får möjlighet att utöva denna rätt.



    Det förekommer dock fall där det efter en tid visar sig att barnet mår dåligt av umgänget eller på annat sätt riskerar att fara illa om umgänget fortsätter i beslutad ordning eller omfattning.



    I ett sådant fall skall socialnämnden verka för att föräldrarna gemensamt löser den uppkomna situationen eller, om föräldrarna inte kan enas, föreslå en förälder att väcka talan om umgänget.

    "



    F.ö. hänvisas, å det varmaste, till följande rättsfall:



    NJA 1981, s. 753 - en tolvårings uppfattning ansågs vara påverkad av modern



    NJA (Nytt juridiskt arkiv) 1989, s. 335 (mål. nr. T11-89), ang. överflyttning av vårdnaden p.g.a. umgängessabotage



    NJA 2003, s. 373 - umgänge VS risken att ett barn far illa; umgänget ansågs viktigare och medgavs

    2009-07-08 | 04:31:37
    Bloggadress: http://www.societyofbur-q-ua.tk
  • Bur-q-ua12 säger:

    umgängessabotage = mordförsök, alt. anstiftan till mord



    Jag syftar på att en umgängessabotör/fjärmare/" alienerande förälder" kan förmå "den andre föräldern" (den alienerade) att ta sitt liv.



    Det har hänt förut.



    Tveklöst är umgängessabotage åtminstone ett sätt att försöka döda en persons själ, inte helt olikt hur det fungerar i en sekt.





    2009-07-08 | 12:44:23
    Bloggadress: http://www.societyofbur-q-ua.tk

Kommentera inlägget här: