daddys

Beware the fury of a patient man

Korruptionen går mycket djupare

Kategori: Politik

Tomas QvickJag läste Tonchi Percans artikel på Newsmill igår där han skakad insett att Sveriges mediaelit är genomkorrumperade. Detta är sant och har konstaterats på denna blogg långt före Percans Newsmillartikel publicerades. Bl a i detta inlägg.

Demokrati eller diktatur ?


I en demokrati ligger makten hos folket. Medborgarna skall ha full insyn i allt som myndigheter och beslutsfattare säger och gör i sin yrkesutövning. Tjänstemännen måste svara sanningsenligt på frågor som ställs till dem. Framförallt från media och domstolar.  I en diktatur kan polis, åklagare, politiker och övriga tjänstemän vägra svara på frågor och dom har även rätt att hemligstämpla dokument efter eget godtycke.

I en demokrati är det endast information rörande nationens armé och försvar som får hemligstämplas. Allt annat skall vara föremål för allmän granskning från medborgarna. Vidare får statens tjänstemän aldrig uttala sig i media mot någon som kritiserat myndighet eller statstjänseman. Myndigheter skall kritiseras, granskas och ifrågasättas av folket. Tjänstemän som kritiserar medborgarna eller tystar landets fria press är ett hot mot demokratin.

Medias skyldighet i en demokrati


Medias roll i en demokrati är att vara folkets vakthundar mot att någon myndighet, politiker eller tjänsteman missbrukar sitt förtroende. Detta är en mycket viktig roll i en fungerande demokrati. Den dagen media inte fullgör sitt uppdrag kan landet inte längre kallas demokratiskt. Med tanke på Tonchis artikel och att det blivit tydligt för de flesta att media medvetet dolt sanningen i Liza Marklund affären, där journalister t o m hotats till tystnad av sina egna chefer, så uppstår den intressanta frågan, har vi demokrati i Sverige? Det, utifrån ovan ställda villkor, givna svaret måste bli nej. Men när våra vakthundar medvetet tittar åt ett annat håll så innebär det ju att de som de är satta att granska kan göra lite som dom vill. Är det någon som tror att det inte finns människor bland dessa som inte utnyttjar det i egna syften?

Tomas Qvick och Van der Kwast


Överåklagare Christer van der Kwast jobbade i början av 90 talet som länsåklagare i härnösand. En dag landade Thomas Qvicks erkännande på hans bord. Han lyckades sedan med enbart detta erkännande från en uppenbarligen sinnessjuk människa få honom fälld för åtta mord. En snabb media sökning på denne åklagare ger bilden av att detta i stort sett är det enda fall där han någonsin lyckats få någon fälld. Men denna enorma fjäder i hatten räckte för Van der Kwast. Han är idag chef för riksenheten mot korruption. Är detta så lämpligt tycker ni, med tanke på hans agerande i fallet Thomas qvick? Övriga personer som sagt sig vara övertygade om Qvicks skuld är bl a hans egen försvarsadvokat?? och tidigare JÄMO Claes Borgström, Sven-Åke Christiansson, professor och minnesexpert som intygat att Quick är trovärdig, terapeuterna och chefsläkaren på Säter, som hjälpt Quick att framkalla bortträngda minnen, samt
polisens förhörsledare.

Justitiekanslern


En av alla som sagt sig vara övertygade om Thomas Qvicks skuld är justitiekansler Göran Lambertz. Så här säger han i DN debatt:
”Här nöjer jag mig med att konstatera att det samlade intrycket är att det enligt min mening inte finns särskilt mycket som talar för att någon av de sex fällande domarna är oriktig. Såvitt jag kan bedöma har polis och åklagare gjort ett i allt väsentligt skickligt arbete. Missar och missgrepp har säkert förekommit. Men de är knappast värre i sammanhanget än att de bör få passera. Och det finns inte någon anledning att misstänka att de brister som må ha funnits har inneburit att domstolarna på något väsentligt sätt har vilseletts. 

Advokat Pelle Svensson lämnade redan 2006 in en anmälan till JK där han ifrågasatte utredningen på flera kritiska punkter.  JKs beslut kom redan efter tio dagar och innebar att inga åtgärder skulle vidtas. Efter Dokument inifråns granskning i SVT backar han och säger istället: "– Ja, det kan ju vara så att det är fel. Det var min bedömning utifrån domarna som jag läste och då tyckte jag att polisarbetet också såg proffsigt och rätt ut." I detta fall gjorde vakthundarna sitt jobb. Men ändå sitter både Lambertz och Van der Kwast kvar på sina poster.

Men vad händer när vakthundarna inte gör sitt jobb eller t o m attackerar sin egen ägare?

Fallet Louise i Vetlanda


Knappast någon kan väl ha missat missat fallet om Louise i Vetlanda. Janne Josefsson gjorde ett reportage om detta och människor i Sverige förvandlades till en ren lynchmobb. Samhällsvetaren Barbro Hindberg fick senare i uppgift att utreda detta fall. den 23/8-07 släppte hon sin rapport.  Den finns att ladda ner här. Men det är egentligen rätt meningslöst eftersom stora delar av rapporten är hemligstämplad. Anledningen till detta är förmodligen någon sekretessparagraf, men inte desto mindre rent antidemokratisk. Vad jag vet har Louise och hennes föräldrar inget med landets försvar att göra.
Lois Vetlanda
I rapporten får socialtjänsten kritik för sin handläggning av fallet, men den mest svidande kritiken får Josefsson som anses ha granskat fallet på ett mycket oseriöst sätt. För att spetsa till sitt reportage har Josefsson överdrivit, kommit med osanningar och utelämnat viktig fakta. Även journalisten Lars Adaktusson som mig veterligen är den enda journalist som intervjuat Louise farmor och farfar riktar skarp kritik mot Janne Josefsson,  för att han skött fallet Louise dåligt och kommit med, vad han ansåg, osanna fakta.

Fallet enligt Josefsson var följande. Louise slängdes ut på gatan av sin missbrukande mor, boende i Bergsjön Göteborg och tar då sin tillflykt till sin pappa som bor i Vetlanda. Där tvingas hon bo med pappan i en skitig nergången husvagn och utsätts för upprepade sexuella övergrepp av sin missbrukande och psykiskt sjuke pappa. Socialen gör inget för att ingripa.

Detta är ju så klart upprörande, men är det sant? Flickans farmor och farfar har vittnat om att Loise i själva verket bodde mestadels hos dom under sin tid i Vetlanda. Socialtjänsten försökte ingripa, men Loise vägrade att ta emot någon hjälp och sade sig ha det bra. Pappan har hela tiden nekat till brott. Vetlanda kommun anser att pappan trots domen ska ha fortsatt vårdnad om Louise. Pappans läkare på S:t Sigfrids sjukhus börjar nu ifrågasätta diagnosen som låg till grund för domen om tvångsvård. Pappan säger vidare i artikeln: – Jag sitter här på 4 000 sidor handlingar som rör mig och min dotter. Dessa handlingar ger en annan bild än den vissa medier givit. Jag är så trött på att se min husvagn på bild i tidningarna och det står att min dotter har bott där. Hon har aldrig någonsin bott i denna husvagn.

Under artikeln i Expressen som publicerades den 30 Mars 2008 har bla signaturen Gitte67 skrivit: JA calu. Det är mycket riktigt tösen lider av mytomani av det alvarligare slaget. Pappan är numera friskförklarad lider således inte av någon psykisk instabilitet eller annan psykisk sjukdom. Han är inte heller någon narkoman. Han är däremot en man på 45 år som älskar sin fästmö och deras familj. Han har suttit inlåst i 18 månader nu p.g.a. en tonårs flickas uppmärksamhets behov, en liten lögn som urartade och växte lavinartat så att lilla Louise inte kunde hantera detta eller dra sig ur denna banala historia. Pappan är som han själv sagt inte intresserad av att ha vårdnaden om Louise, det kan säkert någon annan sköta också ge henne den hjälp hon behöver av så väl psykologer som läkare eftersom hon i dagsläget inte mår väl och heller inte har gjort detta sedan hon var mycket liten.Trött ja vi är trötta.. Önskar bara att någon seriös journalist kunde beskriva sanningen som den är, utan att glorifiera eller baktala någon. //En som känt Louise pappa sedan -83.

Hon skriver också detta inlägg: Flickan bråkade i flera tim med sin pappa på morgonen för att hon inte ville gå i skolan (hon var mobbad) när hon väl kom till skolan skickades hon hem igen. Detta pågick i flera månader. Till slut flyttade tösen till farmor och farfar där hon bodde i över ett år och från och till hade hemundervisning med socialens goda minne. Detta var under samma tid som pappan bodde i sin husvagn och således bodde inte Louise i husvagnen.

Jag vet inte hur ni hade resonerat, men om jag hade varit reporter på Expressen hade jag tagit kontakt med Gitte67 och kollat hennes uppgifter. Men nu är jag ju inte reporter på Expressen som tur är. Gitte67, om du händelsevis råkar läsa detta, eller någon annan som känner till saker om det här fallet så får ni gärna kontakta mig. Min e-mail finns under min profil uppe till höger.

Expressen

Kvällspressen och sanningen


Allas vår Jan Guillou har gått ut igen och öppnat munnen i debatten. Både Aftonbladet och hans båda medägare i Piratförlaget kan säkert hålla sig för skratt. Men Janne är inte någon som man sätter munkavle på i första taget till oss bloggares stora förtjusning. Så här säger han i programmet babel: "- Vi måste förhålla oss iskalla till påtryckningarna (från nätet) och försöka få snattrarna där ute att begripa, att i riktiga medier publicerar man det som är sant, det som är relevant, det som är kontrollerat och det som är i överensstämmelse med förtalslagar och sånt där. Det kan ta tid att få de här nissarna att begripa det. - Vad som inte kommer att dö är journalistiken som betyder att vi ("riktiga medier") publicerar det som är sant och relevant och kontrollerat och som (vi är) utbildade (till). Det tog mig fem år att bli journalist under ihärdig övning. "

5 år? wow, Liza marklund klarade det ju på ett! Som en liten åskådliggörning om det Jan kallar för sanning har jag valt att publicera den här bilden på Uffe Larsson. Den är tagen av Expressen och publicerad under artikeln Chockbilderna.  Artikeln handlar om Uffe Larssons kraftiga viktnedgång. Är det någon som ser något konstigt?

Jag ser en lite tändsticksman med ett huvud stort som en vattenmelon. Bilden under är tagen av samma fotograf vid samma tillfälle. Men där ser ju Uffe närmast normal ut. Denna bild är dock kraftigt beskuren i artikeln.

Det är ju allmänt känt att damtidningar använder sig av Photoshop för att få sina modeller att bli vackrare, smalare och mindre rynkiga. Det är just det faktum att det allmänt känt som gör det någorlunda okej. För då kan människor värja sig hjälpligt mot det förljugna budskapet. Men när kvällstidningarna börjar manipulera bilder för att dom ska passa bättre med deras "nyheter", så är det fan inte okej. Det spelar ingen roll vad Jan Guillou säger. Dom stora mediabolagen har gjort bort sig. Ordet "Pravda" kommer numera osökt upp i mitt huvud då jag hör ordet Aftonbladet eller Expressen. Dom är som vi "snattrare" brukar säga, rökta!



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentarer

  • profanum_vulgus säger:

    Till JK:s försvar måste jag säga att han låtsades inte begripa kritiken mot Quikc-rättegångarna och valde att enbart läsa domarna och sedan kommentera enbart domarna.

    Problemen ligger ju i underlaget till domarna, om det som stod i domarna var sant skulle det ju inte finnas några problem.

    JK hade då varit lite i hetluften och blivit kontroversiell bland rättssäkerhetens fiender. Så han kastade till dem ett ben i Quick-fallet.



    Vad gäller fotoshop i kvällstidningarna så kan jag särskilt rekomendera bilder av brottsoffer. Pressbilden på Carolin Stenvall förekommer i minst 4 olika varianter hos aftonbladet, på den mest redigerade är håret fixat, blonderat och slingat, alla rynkor och missfärgningar i hyn borta, smink tilllagt och all bakgrund borttagen. Jag frågade aftonbladet om detta och de ljög då och hävdade att de bara gjort bilden ljusare för att den skulle synas bättre på en dataskärm. Frågan är då varför de även använt redigerade bilder i papperstidningen.

    Samma sak gäller generellt för brottsoffer i aftonbladet.

    2009-03-06 | 10:56:14
  • Mike säger:

    Fra,Ipred,Acta.

    Är detta en repetition av historian men i annan form?

    Fängslad och dödad för sina politiska åsikter,för sin livsideologi,för sin frihet.

    En Film Ni Alla måste måste se.



    Ladda ner.

    http://thepiratebay.org/torrent/4683933/Hunger.2008.LiMiTED.DVDRiP.XViD-HLS



    Vem är terroristen ?

    Sadisten till maktens väktare eller frihetskämpen medborgarkämpen?

    Betydelsen av hungerstrejken var att fångarnas syfte deklareras som politiska fångar och inte att betraktas som brottslingar. The Washington Post dock rapporterat att det primära syftet med hungerstrejken var att skapa internationell publicitet.



    Publicitet genom att dö och få livsgnistan släckt snarare.



    Behandlas som djur utan värde och livet får inget värde.



    Man kan lätt dra paraleller.



    Enda orsaken man vill förbjuda fildelningen är pga den gör ungdomarna politiskt medvetna

    2009-03-07 | 05:28:47
  • Lennart säger:

    Är det de här du skriver om och som behöver stöd+

    Komentaren kommer från en nnan blogg:



    "On mars 7, 2009 at 11:16 e m Lasse Pistol Said:



    Lasse Pistol kallas jag och är moderator på sajten Pappa-Barn´s forumdel. Jag vill gärna att du registrerar dig och kommer med i våran dialog. Bara så att Du vet så är jag allsmäktig där och jag drar mig inte för att censurera dig och dina inlägg om du inte skriver det jag tycker är okej.

    Jag är bästis med en annan pojke som kallas Ibis99. Ibis99 tycker inte om flickor, ja inte vuxna i alla fall.

    Vi behöver Dig i debatten mellan pojkar och flickor!



    hälsningar LassePistol-Gyllene-moderator-5-star-allsmäktig på PappaBarn."



    En del av oss vet ju vilka som finns på sajten som nämns i kommentaren men det finns många aningslösa som tror att det enbart handlar om pappor som är utsatta för illasinnade mammor.

    2009-03-08 | 14:05:48
  • daddy säger:

    Jag har en länk till pappa-barn på min länklista, men jag är inte pappa-barn och det är inte fäderna i Sverige som orättmätigt och rättsvidrigt fråntas sina barn heller. Jag är av den åsikten att det är bra att människor informeras, men den här totala rättsrötan ändrar man inte genom att dela ut flygblad på stan.



    Jag antar att du är feminist eftersom du försöker sabotera min blogg. Skall vi då fördöma feminismen pg a av det som hände i fi? Eller är du medlem i pappa-barn? Tokstollar som finner nöje i att förstöra viktiga föreningerar och deras arbete finns det tyvärr av båda kön. Vilket ju visat sig.



    Jag däremot har inte tagit upp detta tjafs med ett enda ord på min blogg. Om du vill ha någon sorts tuppfäktning om vilka som sagt dom mest dumma sakerna så finns det ju gott om forum för detta.

    2009-03-08 | 14:42:49
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • Tommy Jonsson säger:

    Pelle Svensson sa vid något tillfälle att JK sagt till en kollega att de inte hade möjlighet att gå till botten med Qvick-fallet för det skulle stjäla hela hans årsbudget.

    Intressant att läsa om Vetlanda-fallet då jag bor inte långt därifrån.

    Tänk att sätta vargen som barnvakt. Då Barbro Hindberg sattes som utredare förstår jag på förhand resultatet som den kvasiutredningen kommer fram till.

    Hon hade ansvar för mycket som gått fel i Socialstyrelsens arbete kring barn och fäder. Hon slutade där då mycket hade gått fel kring återuppväckta minnen och fick en efterträdare som heter Elisabet Svedberg vill jag minnas.

    mvh tommy

    2009-03-10 | 02:06:59
  • Sune Larsson säger:

    Själv är jag något av en snattrare men jag uppskattar att sådana som du gör sig besväret att presentera kritik sakligt och på en lite mer akademisk nivå. Jag håller med om att vänskapskorruptionen är utbredd i vår elit. Ingen är opåverkad, inte ens journalister, så jag tycker att du har för högt ställda förväntningar om opartiskhet och integritet inom journalistkåren. Eliten är liten även i större länder än Sverige, de känner varandra genom främst skolor och deras barn känner varandra genom ingifte osv. Att det skulle finnas snövita demokratier är en utopi.



    I en demokrati måste man som makthavare kunna ha samtal och förhandlingar utan insyn annars skulle ingen komma fram till någon kompromiss och förvaltningen skulle bli ineffektiv.



    I sak är jag dock helt övertygad att Thomas Quick är oskyldig, åtminstone är underlaget för dåligt för en fällande dom. Det skulle vara intressant om någon kartlade alla kopplingar mellan Van der Qwast, Claes Borgström, Göran Lambertz samt Thomas Bodström. Jag är säker att det finns åtskilliga kopplingar mellan dem som skulle göra det obekvämt för deras relationer i framtiden men, det är oundvikligt i denna lilla elit och behöver inte vara något bevis på illvillighet.

    2009-12-17 | 11:39:01
    Bloggadress: http://blogg.aftonbladet..se/basil

Kommentera inlägget här: