Härryda kommun får kritik från Skolverket
Kategori: Barn
Jag fick igår äran att träffa Robert (OBS! fingerat namn). Han hade fått permission att åka hem till sin pappa från Lördag till Söndag. Lustigt att man använder sig av fängelse terminologi när man talar om 11 åriga barn, men så är det. Robert hade fått permission. Han får det ett dygn i månaden.
Jag besökte Robert tillsammans med min son som är i samma ålder. Robert har svårt att få kompisar står det bl a i socialtjänstens rapport. Det tog bara några minuter så var Robert och min son i full gång att leka, och jag kunde inte överhuvudtaget konstatera några problem i Rober tsätt att interagera med sin jämnårige nya kompis.
Jag konstaterade även att Robert var en mycket artig och fin grabb som kom och hälsade och tog i hand. Han tackade mig också för att jag uppmärksammat hans fall.
I går kom utlåtandet från Skolverket
Brevet är underskrivet av Lars Arrhenius som är barn och elevombud vid skolverket. Hans beslut är fattat efter en föredragning av juristen Anna Karin Lundgren. I ärendets slutliga avgörelse har även kanslichéf Marie Axelsson deltagit.
Anmälare är SM. Roberts pappa. Anmälan riktas mot Rävlandaskolan i Härryda kommun som var dom som framförallt ligger bakom Tvångsomhändertagande av Robert.
Bakgrund
I beslutet kan man läsa b la följande. Huvudmannen (Härryda kommun) har brustit i sina skyldigheter enligt 6§ och 7§ lagen (2006:67) om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever (BeL). Barn och elevombudet riktar därför kritik mot Härryda kommun för att kraven på skolans likabehandlingsplan inte uppfyllts och för brister i sitt arbete att upptäcka kränkande behandling.
Barn och elevombudet ska sedan den 1 Januari 2009 genom tillsyn över 14 kapitlet skollagen (1985:1100) om åtgärder mot kränkande behandling tillvarata barns och elevers enskilda rätt. För händelser mellan den 1 April 2006 och den 31 December 2008 är lagen (2006:67) om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever (BeL). Robert tvångsomhändertogs i Mars 2009.
Roberts "brott"
Robert har hamnat i en klass där han av andra elever blivit mobbad. Han har vid ett flertal tillfällen talat med personal på skolan om händelser som inträffat, men ingenting har gjorts, utan de har istället försökt att bortförklara det hela. Robert kom ofta hem gråtande då han blivit slagen och misshandlad och berättade då att han inte ville gå mer i skolan.
Andra elever har kallat Robert fula nedsättande ord som "CP-Barn", "Damp unge", "nörd". Han har även blivit kallad efterbliven och utsatts för fysiskt våld. När dom duschade i skolan kommenterade dom hans utseende och slog honom med en pinne mellan benen.
Han har också fått slag rakt i ansiktet med knuten näve utan att han har gjort något. Dom har tagit hans mössa och kastat den i en vattenpöl, stampat på den och puttat honom så han ramlat för att sedan sparkat och skvätt vatten på honom. Fröken har enligt utsago endast stått och tittat på och inte ingripit till Roberts försvar. När Robert gick till skolans mobbningsteam så togs det ingen notis om hans bön om hjälp. Skolan förnekar dock att Roberts kontaktat mobbningsteamet.
Den allvarligaste incidenten var dock då någon saboterat båda bromsarna på Roberts cykel vilket resulterade i en smärtsam cykelolycka. Detta borde snarast rubriceras som mordförsök. Skolan såg det dock mest som ett busstreck (!), som flera barn råkat ut för. Detta säger Robert är en lögn.
Får lärare hota barn med stora stygga socialtjänsten?
Roberts fröken Susanne har skrivit ett brev hem till Pappa som jag skall be att få citera en bit ur.
"han har ett beteende i skolan som irriterar oss andra och som gör att klasskamraterna blir arga på honom och säger taskiga saker om honom". Är det bara jag som lyfter på båda ögonbrynen samtidigt då jag läser detta? Fröken räknar alltså in sig själv i den grupp av elever som retar sig på Robert??!!
Att barn mobbar varandra händer tyvärr titt som tätt. Däremot ser jag att på t ex min sons skola så tar man problemet på allvar och jobbar målinriktat för att stävja detta. Därför blir jag inte heller förvånad då jag i Skolverkets rapport läser följande: Fröken i klassen har hotat Robert genom att säga att "om du inte gör si eller så, så säger jag till socialen att du mår dåligt." Då pappan senare konfronterar henne med detta så säger hon att hon "gjorde ett misstag". Naturligtvis förnekar hon dock alltihop i skolverkets utredning.
Vad säger då "huvudmannen"?
Här till vänster ser ni Rävlandaskolans handlingsplan mot kränkande behandling. Resten av dom 3(!) sidorna kan ni ladda ner här: sida1, sida2, sida3.
I korthet kan man säga att skolan erkänner att det har förekommit kränkningar vid två tillfällen(!) och att Robert mycket riktigt har blivit kallad "kränkande tillmälen". Då sade man minsann till på skarpen. Annars svär dom sig fria från det mesta. Istället skjuter man över skulden på 11 årige Robert. Dvs det är den mobbades fel att han blir mobbad. Dom påstår bl a att Robert varit våldsam mot elever och lärare. En kille som kniper ihop ögonen och skyddar sig med armarna så fort någon som helst våldsam situation uppstår. Robert är inte direkt någon slagskämpe. Jag har träffat tillräckligt med såna ungar för att se skillnaden tro mig.
Robert togs en period in på ett akuthem kallat Bryggan och som drivs av Gryning vård AB, och som av en händelse ligger på samma Tuppfjätsgata som mitt hatobjekt barnhuset i Göteborg ligger. I bryggans rapport kan man läsa att Robert flera gånger berättade att han blev mobbad i skolan. Inte heller Bryggan tog några initiativ tillsammans med skolan för att komma tillrätta med problemet mig veterligen.
Den enda som tog något initiativ, vilket faktiskt står i huvudmannens rapport, var Roberts pappa som självmant sökte upp och talade med pappan till den pojke som var en av dom som mobbade Robert. Detta gav resultat. Pojkarna kom närmare varandra och började senare i fotboll tillsammans.
I ett referenssamtal med Roberts lärare framkommer också att hon intygat att under en period innan jul så följde fadern med Robert till skolan varje dag då Robert inte ville gå dit, och att han talade mycket med Robert om varför han måste gå till skolan, samt försökte stötta honom på alla tänkbara sätt.
Den gode moderns prioriteringar
3 Veckor innan polisen kom och släpade en gråtande och livrädd 11 åring från hans hem så hade pappan SM tagit beslutet att låta Robert byta skola. Detta fungerade mycket bättre. Robert trivdes och fick genast jämnåriga kompisar. Problemet var att Roberts mamma som har gemensam vårdnad vägrade att skriva under på att Robert skulle få byta till den nya skolan. Och då gick det inte. (undrar varför dom fullständigt skiter i om vi pappor skriver under?) Men riktigt tydligt om hur denne mor prioriterar kan vi också läsa i kommunens rapport. Där står ordagrant: LM anser att det inte skulle skada Robert att byta skola om han flyttar hem till henne. Inte heller har mamman velat skriva under pappans anmälan till skolverket vilket också skadar Robert chans att få skadestånd och upprättelse. Jag har läst socialtjänstens 24 sidiga utredning angående vårdnadsfrågan. I den beskrivs mamman som en oskyldig ängel, medan Sorin snarast porträtteras som en rumänsk macho alfahanne som enbart vill göra Robert till en stor och stark karlakarl. Detta grundade sig bl a i att Sorin vid ett tillfälle ville tillåta Robert att klättra i träd. Något hans mor motsatte sig.
Skolverkets slutsats
Robert har utsatts för kränkande behandling på Rävlandaskolan i Härryda kommun i strid med 2§ BeL. Enligt vad huvudmannen har uppgett har dom endast varit medvetna om två incidenter. Enligt barn och elevombudet är det anmärkningsvärt att huvudmannen inte haft kännedom om att så pass allvarliga saker har inträffat, och vill med anledning av detta särskilt framföra följande: Av uppgifter i ärendet framkommer att huvudmannen arbetat med Roberts skolsituation då Roberts återkommande varit inblandad i konflikter och skolan känt oro över hans hemsituation. En uttömmande och allsidig utredning är avgörande för att skolan skall kunna vidta relevanta och nödvändiga åtgärder.
Det är viktigt att skolan fångar upp signaler på att en elev är utsatt och inte enbart utreder situationer då eleven själv säger sig vara kränkt. På en skola skall det finnas tydliga rutiner för att upptäcka kränkande situationer. Vidare bör skolans personal ha uppsikt över skolans samtliga utrymmen där barn och elever befinner sig.
En åtgärdsplan som är två sidor lång duger inte
Barn och elevombudet på skolverket har tagit del av den åtgärdsplan mot kränkande behandling som Rävlandaskolan visat upp och kan bara konstatera att den innehåller många brister. Det framgår t ex inte vilket år den är gällande, om planen utformats utifrån en aktuell kartläggning av skolans behov, om vårdnadshavare varit delaktiga i planens framtagande, hur ansvarsfördelningen på skolan ser ut eller hur rutiner för akuta och uppföljande åtgärder skall hanteras. Vidare har huvudmannen själv uppgett att eleverna själva inte fått vara delaktiga i framtagandet av åtgärdsplanen. Skolverket förutsätter att huvudmannen noterar dessa mycket allvarliga brister och att huvudmannen betraktar den nuvarande lagstiftningen och i framtiden ser till att kraven på skolans plan mot kränkande behandling efterlevs.
"Daddys" kan dock avslöja att skolan ljuger
Som ni ser ovan i skolverkets rapport så hävdar Rävlandaskolan att man endast känt till två incidenter där Robert skulle ha blivit kränkt. Detta är en lögn för att rädda sitt eget skinn och förmodligen för att slippa betala skadestånd till honom.
Jag har igår tagit del av dokument som är skrivna av personal på Rävlandaskolan själva där det avslöjas att man visste betydligt mer om Roberts situation än man erkänner för skolverket. Dessa anteckningar som är gjorda för hand daterar sig ända tillbaks till September ifjol. Dokument 1, Dokument 2. Redan då visste man att detta pågått i 2 år, utan att man kunnat lösa problemet. För mig ter detta sig så orimligt och uselt att jag har svårt att finna ord. Hela skolans personal bör genast antingen få genomgå en grundlig utbildning i konflikthantering ABC, eller genast söka sig till ett annat yrke.
Summa summarum så har vi en ljugande skola som lierar sig med ett barns mobbare, hotar elever med att dom skall bli anmälda till socialtjänsten och sedan dessutom gör allvar av hotet. Därmed straffas alltså offret med tvångshämtning av polis och internering på ett hem där han numera utsätts för samma behandling förutom att den pågår dygnet runt, samt att han numera också tvingas städa efter sina plågoandar då dom får åka hem till sina familjer. Allt medan förövarna som utsatt Robert för våldet, tillmälena och alla andra kränkningar, skyddas av skolans personal och går glatt vidare i sin Rävlandaskola, och får gå hem till sina familjer efter skolan. Leka, spela boll, spela data Kanske t o m få en kram då och då?. Socialtjänsten vägrar backa och Rävlandaskolan ljuger som en häst travar då skolverket kommer och utreder.
Det är fina gubbar och kärringar som är satta att se till barns bästa i den kommunen verkar det. Undrar om det finns någon som tänker agera innan Robert gud förbjude gör allvar av sina ord. Man kunde ju tycka att någon politiker i socialnämnden eller någon BUP psykolog, socionom eller polis, kanske borde reagera och agera då en 11 år gammal pojke talar om att ta sitt liv. Men tydligen inte i Härryda kommun?
Vi ordnade en samtalsterapeut och specialpedagog åt Robert
Under det halvår som Robert nu varit tvångsplacerad på Vassbo så har han inte en enda gång fått erbjudande om samtalstöd eller psykologhjälp. Detta påstår dock socialtjänsten eftersom det står i deras vårdplan, men det är bara ännu en i raden av lögner. Robert VILL ju ha ett sådant stöd. Därför ordnade vi en person som var och träffade Robert igår under hans permission. En kvinna som är både en utbildad samtalsteraput och specialpedagog och som har jobbat extensivt med barn och har stor erfarenhet. Det tog oss inte lång tid att hitta en sådan person. Hennes mycket oroande rapport som jag precis fick via mail kan man ladda ner och läsa här. Samtal med Robert Jag kan personligen intyga att under Robert och Annas samtal befann sig inga andra personer i rummet. Jag SM och Min son satt på balkongen och drack té och åt pappans hembakade och supergoda croissanter.
Jag har också upplyst Robert om hans rättigheter vilket ingen annan tidigare gjort. Detsamma gäller för hans far. Båda två lär sig nu mer och mer om sina rättigheter som svenska medborgare, barn och vårdnadshavare. Jag antar att myndigheterna vars jobb det egentligen är att upplysa dom om detta har för lite folk och för lite resurser som vanligt.
Har ni månne hört den förr?
Nästa steg blir att begära att få ta del av Vassboskolans handlingsplan för motverkande av kränkande behandling. Dom är ju som bekant också skyldiga att upprätta en sådan eftersom dom driver en skola.
Läs även andra bloggares åsikter om Daddy, Daddys blogg, socialtjänsten, skolan, skolverket, diskriminering, mobbning, barn, barnmisshandel, BO, familjerätten, könsdiskriminering, LVU,
Bloggadress: http://finest.se/hodamerei