daddys

Beware the fury of a patient man

13 åring stämmer socialtjänsten i England

Kategori: Pappa

En skolflicka från England stämmer "Child Support Agency", den engelska motsvarigheten till Individ och familjeomsorgen i Sverige. Emma Chapelhow 13 år anklagar den för att försöka förgöra hennes far genom att tvinga honom att betala modern hon inte längre vill se eller tala med.  Så inleds det fall som tros bli en milstolpe i den engelska juridiken. "Min far är en hjälte" säger Emma "Han har kämpat för mig i 10 år".

CSA hotade att kasta hennes pappa David i fängelse, beslagta deras hem och ta bort Emmas älskade ponny "Pringle" för att att finansiera £ 43.000 i retroaktiva betalningar som de hävdar han är skyldig mamman i obetalda underhållskostnader. Det var då 13 åriga Emma gick till aktion.

Denna skolflicka, som själv har anlitat och instruerat sin egen advokat, kommer att bli den första minderårige i England att på egen hand starta en rättslig prövning mot socialtjänsten.

Pappan kämpade i 10 år


kvinnofridÅr 2007, slog en domare fast att Emma inte längre behöver bo hos, eller behöver sin mors omsorg efter den unge själv sade att hon ville bo hos sin pappa. Hennes far David, 42, hävdar att den tio år långa rättsliga kamp han utkämpat i familjerätten, domstolar och mot Myndigheter lämnade honom med förödande skuld på £ 150,000. Den tidigare grafiska formgivare bor för närvarande i en husvagn på ett lerigt fält med dottern Emma och hans nya hustru Gair, medan han var tvungen att hyra ut sitt hus för att få det att gå ihop.

Han betalade underhåll till sin ex-partner, medan Emma bodde med henne i Brighton, men han har bestridit CSA:s "omänskliga" krav på retroaktiva pengar. I ett brev till socialtjänstens handläggare Mark Grimshaw, skrev Emma: "Domaren sa att jag är tillräckligt gammal för att anlita och instruera min advokat, vilket jag gjorde. "Domstolen flyttade mig till min far. Jag är mycket glad att jag får leva med min pappa och Gair. Han är en hjälte."

"Jag vet att min pappa offrade allt han hade då han kämpade för mig och jag vet att han inte har några pengar kvar, och på grund av detta så hyr han ut sitt hus och vi bor i en husvagn". "Min mamma behöver inte betala min pappa för mig nu och detta är orättvist."

Emma stämmer enligt artikel Två i den så kallade "Child Support Act 1991" som tvingar socialtjänsten att "ta hänsyn till välfärden för de barn som kan komma att påverkas av deras beslut".

En talesman för socialtjänsten sa att dom inte kan kommentera enskilda fall.

Paddy Tipping däremot, riksdagsman (MP) för labour Sherwood, sade: "Emma och hennes pappa har mitt fulla stöd och jag hoppas att de vinner även i denna domstol som de gjorde i den tidigare. "Socialtjänsten tycks fast beslutna att fortsätta förfölja denna familj och agerar på ett orimligt sätt."

Ja du Emma Visst är din far en hjälte, men det är även du! Jag hoppas du inser vilket mod och järnvilja du besitter. Fler barn kommer att följa i dina fotspår men det blir lättare för dom. Det är dom som går först och trampar upp fotspåren som är dom största hjältarna. Du ger också tusentals svenska pappor och barn hopp om en framtid med ditt exempel.

Jag hoppas verkligen du vinner. Ett stort tack och lycka till från Daddys!!


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

  • KimhZa Bremer säger:

    Ja, vilket hjältemod! Fantastiskt starkt gjort!

    2010-01-02 | 16:16:55
    Bloggadress: http://kimhza.wordpress.com/
  • valens säger:

    Jajamen!!!

    Dessa envisa, tjuriga pappor och deras döttrar!



    Good Luck Emma!

    2010-01-02 | 17:35:36
    Bloggadress: http://valens.nu
  • Anton säger:

    Nu får socialtjänsten det hett om öronen,när Emma har bussat sina advokater på dom..

    Håller mina tummar för både Emma och hennes pappa,och självklart ska flickan få behålla sin ponny.

    Vilken modig tjej.



    Påminner mig om R som LVU:ades av Härryda kommun,R är ytterligare en barn som visat på ett enormt mod och kurage!



    R...Du är inte bortglömd,och jag hoppas att du läser detta,om du gör,så skriv gärna en liten rad om hur du och din pappa har det!



    Mvh



    Anton Karhu

    Styrelseledamot i Pappa-barn Riks

    www.pappa-barn.se

    2010-01-02 | 18:46:54
  • Anna Liffen säger:

    Jepp, det är ju det jag säger, Joakim! Det är kanske åt helvete just nu, men en dag kommer Rania att växa upp och själv slå tillbaka... Och det är klart att jag hoppas att rättvisa skipas innan dess, men om inte...



    KRAM!



    Anna

    x

    2010-01-02 | 18:54:57
    Bloggadress: http://storminawineglass.blogspot.com
  • Leroy säger:

    Daddy!



    Sa jag inte att du skulle ta det lugnt ett tag?



    Här finns iaf. en länk till det otroliga agerandet.:



    http://www.dailymail.co.uk/news/article-1239217/Youve-bankrupted-dad-13-year-old-girl-sue-Child-Support-Agency-legal-battle-left-father-crippling-debts.html



    Verklighet och sanning hinner ikapp så väl myndighet som påstående föräldrar.



    Man måste kunna (få) leverera oxå.



    Leroy

    2010-01-02 | 22:31:46
  • Daddy säger:

    Jo jag ska ta det lugnare med bloggandet framöver. Äta rätt och sova på nätterna. Jag lovar =)

    2010-01-02 | 23:48:37
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • Anders säger:

    Fantastiskt hur Du lyckas nosa upp alla dessa relevanta historier. Skönt att höra att Du är OK och Gott Nytt År med nya krafter att driva detta vidare.

    2010-01-03 | 03:31:17
  • Madde säger:

    Sådärja Nu visar det sig hur det kommer att bli.

    Barnen kommer att bli de hårdaste domarna.



    Jag önskar Emma och hennes pappa ett stort lycka till.



    Hur var det nu?

    2010 kommer att lägga grunden för 2011 och 2012 kommer att stå i historieböckerna :)



    Och du Jocke, nu har du något svårt framför dig dvs det som du vet för att du skall må bra skall användas i praktiken.

    2010-01-03 | 09:19:40
  • Anonym säger:

    Jag gillar inte alls det resonemanget att barnen kommer sen, för det första, missar barn och föräldern hela barnets uppväxt.

    för det andra, det är inte säkert att barnen kommer alls.

    för det tredje, ska verkligen barnen behöva ta den kampen och det initiativet? var tog de vuxnas ansvar vägen?

    2010-01-03 | 10:05:01
  • Medborgare X säger:

    Jocke!



    Mycket intressant fall i England! Kanske är det snart dags för liknande fall i Sverige?



    Skönt att se att du är på benen igen och att du insett att du måste ta det lite lugnare i framtiden. Att känna efter vad kroppen säger och att våga prioritera sitt eget välmående är viktigt när man är satt under konstant press. Vi är många som stödjer dig!

    2010-01-03 | 10:59:58
    Bloggadress: http://medborgarperspektiv.blogspot.com/
  • Madde säger:

    Just det, jag glömde.



    I Marina och gänget:s värld betyder inte en friande dom att man är oskyldig, det har de ju gett det ena exemplet efter det andra på.



    Då borde väl det inte heller betyda att en fällande dom är det samma som att man är skyldig.



    Eller?



    Vad i helsifyr menar Du/Ni då med att Ingrid skulle vara pedofilvän då hon - enligt er - sitter och tar de som är dömda till fängelse i försvar dvs en vän av pedofiler?



    VA??



    Hur skall Du/Ni ha det egentligen?

    Hur mycket dubbelmoral får plats i Dig/Er egentligen?

    2010-01-03 | 15:53:46
  • Madde säger:

    Hmmm, min kommentar hamnade på fel blogg då den var en fortsättning på en kommentar på Ingrids blogg.

    2010-01-03 | 15:55:16
  • Daddy säger:

    Helt ok Madde. Dina kloka åsikter har alltid en plats på den här bloggen.

    2010-01-03 | 16:23:44
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • Madde säger:

    Tack Jocke :)



    Jag citerar ett inlägg ovan:



    Postat av:

    "Jag gillar inte alls det resonemanget att barnen kommer sen, för det första, missar barn och föräldern hela barnets uppväxt.

    för det andra, det är inte säkert att barnen kommer alls.

    för det tredje, ska verkligen barnen behöva ta den kampen och det initiativet? var tog de vuxnas ansvar vägen?"



    Jag kan bara ännu en gång understryka att det är just detta som sker.

    Barnen måste ta över de vuxnas roll eftersom de vuxna tydligt visar att de inte kan klara av det ansvaret dvs att ta ansvar för barnen.



    Vuxenansvaret läggs på barnen och barnen blir aktörerna.



    Det är ju inte klokt!!





    2010-01-03 | 17:15:33
  • Snoken säger:

    Hittade denna på youtube

    http://www.youtube.com/watch?v=71_tVNV5hk4



    Får en känsla av att den finns orsak till den kommentaren!

    Tänk om myndigheter kunde inse detta!



    // Snoken

    2010-01-03 | 18:29:17
  • valens säger:

    "...Betyder inte att allt står rätt där uppe!

    Med de finna orden så tackar vi..."



    En trevlig god fortsättning! :)))

    2010-01-03 | 18:49:22
    Bloggadress: http://valens.nu
  • Anonym säger:

    Denna typ av artiklar ger sken av att vara "Daddys" egna påfund men vems är de eg och vem är den ursprungliga författaren/författarna (d.v.s. de, som inte får någon "credit" för den research de har lagt ned och det jobb de har utfört)?



    Hur svårt är det att översätta en artikel från engelska till svenska? Det kan många, rent tekniskt, klara av.



    Betydligt svårare tycks vara att uppge KÄLLA, trots att översättaren sägs vara journalistikstuderande?



    Som sådan borde man veta lite bättre, tycker jag.

    I annat fall handlar det om: rykten, ord mot ord, och enbart andrahandsinformation.



    Taskigt mot ursprungsförfattaren.



    F.ö. påminner bilden ovan (<= ett barns högra hand runt en vuxen mans (?), kanske kvinnas (?), högra tumme) väldigt starkt om en inledande bild i följande c-uppsats (där dock den vuxnes hand är en vänsterhand...symboliskt?):



    "

    Frånvarande fäder och deras döttrar - En kvalitativ studie om fäders betydelse för döttrar under deras uppväxt

    "



    (Göteborgs universitet 2007, författare: Capretti, Anita; Chodor, Kristina)



    Vem har plagierat vem och varför ges ingen "credit" heller där?



    Länkar till uppsatsen:

    (Beskrivning:)

    1.)

    http://gupea.ub.gu.se/dspace/handle/2077/4488

    (.pdf-fil:)

    http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/4488/1/A%20Capretti%20K%20Chodor.pdf



    2010-01-05 | 02:06:51
  • Mr Galahad säger:

    Riktigt roligt att läsa (Även om det är tragiskt att öht behöva läsa om sådant.)



    Undrar just hur många fler barn som sitter i exakt samma position i vårt land?

    Men nu blåser det nya friska vindar, känner ni det? Vinden har vänt och fler och fler engagerar sig, uttalar sig och förkastar de gamla dogmerna.



    //Mr G

    2010-01-05 | 12:33:23
    Bloggadress: http://mrgalahad.wordpress.com/
  • Anonym säger:

    Tack för dina löften.

    Du är ju en man, som står vid ditt ord...

    :O|



    Ja: ta det du lugnare och ät rätt (d.v.s. inga onödiga piller).



    Motionera mer.



    Sov på nätterna, istället för på dagen, även om nattarbete förekommer överallt.



    I själva verket:

    dygnet-runt-arbete (24/7/31/365) förekommer överallt.



    Pojken som ropade "VARG!" är en näraliggande tanke och reflektion.



    Inga fler "avskedsbrev" i onödan, tack.

    Då löser nog sig det mesta (men inte i vatten, som en annan brustablett...).



    "

    Postat av: Daddy



    Jo jag ska ta det lugnare med bloggandet framöver. Äta rätt och sova på nätterna. Jag lovar =)

    2010-01-02 @ 23:48:37

    URL: http://daddys.blogg.se/

    "

    2010-01-06 | 07:39:10
  • Daddy säger:

    Tycker du att man kan kalla det "i onödan" När det förmodligen räddade livet på mig? Eller hur tänker du nu Bur(nånting)?



    Och försök gärna svara kort. Om du skriver hela romaner så är risken större att det modereras, och då måste jag godkänna det manuellt.

    2010-01-06 | 10:23:13
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • Mikael Karlsson säger:

    (Bur_nånting)



    ...Fniss

    2010-01-16 | 01:35:09
    Bloggadress: http://mikael.netroots.se/

Kommentera inlägget här: