daddys

Beware the fury of a patient man

Filmen som avslöjar polisens och socialens metoder

Kategori: Barn

Men först:
Nu är jag rejält förbannad. Inte på den nya vårdnadsutredningen. Den är saklig, objektiv och bra. Ingen sida favoriseras och den externt inhyrde utredaren har gjort ett bra jobb. Det är enstaka detaljer som behöver rättas, men jag har nu rätten att göra det i ett yttrande till tingsrätten. Det som gör mig helt vansinnig är att jag för första gången i denna konflikt har fått se vad dagis har sagt till socialtjänsten om min dotter. Redan förra sommaren slog dom larm till socialtjänsten om att min dotter mådde dåligt. Inget av detta har kommit fram i Kungsbackas socialtjänsten barnvårdsutredning.

Till familjerätts sekreterarna och utredarna på barn & ungdom som handhaft detta fall, vill jag nu ställa några frågor.

Vad är det för fel på er?
Är ni empatistörda?
Hur kan ni fullständigt ignorera er plikt att hjälpa barn?
Inte nog med det, ni har ju till och med hjälpt till.
Varför har ni hållit denna information från mig, trots att jag har efterfrågat den?

Ni har stått brevid och kallt bara sett på hur ett barn misshandlas utan att agera. Det finns inte ens ord att beskriva vad jag tycker om människor som er. Eller jo det finns ord, men jag vill inte besudla denna blogg med dessa.

Dagis anmälan om oro för R kom in efter att tingsrättens beslut om att tvångsseparera henne och mig hade varit i kraft i flera månader. Dessutom stämmer den tidsmässigt med de två förhör på barnhuset som dom släpade min dotter igenom, samtidigt som dom ljög för R och sa att jag och hennes bror hade "rest bort". Så här skriver dagis bland annat:

Augusti-oktober
R kommer tillbaka fran sin sommarledighet och pedagogerna kan inte riktigt känna igen hennes beteende. Hon kan plötsligt och till synes för inget bli upprord, ledsen och ibland introvert. Ofta vid matbordet. Vid ett par tillfällen har hon suttit och gungat och gjort ett hummande ljud. Hon har vid dessa tillfällen velat sitta i pedagogernas knä, kramas hårt och gråta ut. Hon kan (vill?) inte riktigt beratta vad det är som tynger henne. Detta upprepas gång pa gång under borjan av hösten.

En typisk R och pedagog-situation när R är ledsen R är ofta i sin egen värld, stirrar rätt fram. Sitter och vaggar fram och tillbaka samtidigt som hon säger "hmmmmm". Pedagog fick tillfälle att fråga hur hon mår och då svarar hon "inte bra". "Vad känns konstigt" frågade pedagogen. R svarar inte. "Jag tycker att du ser ledsen ut i dina ögon" säger pedagogen. "Elllen (fingerat) bestämmer allt i leken" svarar R då. De pratar vidare om detta en stund, sen blir R tyst. Sen säger hon. "Det ar inte det". "Vill du berätta om vad det är?" frågar pedagog. "Jag ska gifta mig med en fågel" säger R då.  Det blir tyst. "Det ar inte det" säger R igen.


2 december- 09
Pedagog läser boken "Mormors lilla kråka och pappan". Efter sagan lade sig R i docksangen och grät for att hon ville ha sin snuttefilt (Ingen pedagog hade vid detta tillfalle tidigare hort talats om att R hade en snuttefilt). Efter det ville hon sitta i pedagogens knä länge.

December - 09
R visade en rosa ring på fingret. Jag har två ringar hos pappa, säger hon. Hur ser de ut, frågar pedagogen. De har diamanter och parlor som glittrar. Nar jag träffat pappa ar alltid A (övervakaren) med. Pedagogen frågar: Vem ar A? Hon är med for att pappa inte kan ta hand om mig så bra, svarar R. Mamma har lovat att inte lämna mig hos pappa ensam, säger hon.
'

Ni som följt denna blogg ett tag har också läst alla otaliga vittnesmål som talar om en glad och sorglös flicka som älskar sin pappa och inte vill skiljas från honom efter umgängenas slut. Nu frågar jag bara:

Är det ok att behandla ett barn på det här viset?

Borde inte min och dagis oro ha tagits på allvar av utredarna på socialtjänsten?

Har varbergs tingsrätt fattat bra och underbyggda beslut då dom tvångsseparerat mig och min dotter, för att efter 10 månaders tvångsseparation ge mig ynnesten att få träffa henne 4 timmar i månaden med övervakare?

Hur kan man nu bara helt plötsligt slänga detta i nyllet på mig utan någon som helst förvarning. Jag trodde att jag hade slut på tårar, men tydligen inte. Hur skulle ni ha resonerat? Hur hade det känts om det hade varit ert barn?

Filmen som visar vad dom menar med "vi måste lyssna på barnen"


Ni som såg programmet "debatt" häromdagen kunde höra de bägge feministerna sitta och alltmer upprört gapa "vi måste lyssna på barnen". Samma argument som även hör från andra häxjägare såsom Eva Lundgren, Dalström Lannes, Sara Ottosson (som utsetts som ombud till min dotter) och många många fler. Och det är ett slugt sätt att dölja sanningen bakom något som låter vettigt för dom flesta. Men är det sant att vi alltid skall lysnna på barnen?

Yvonne Thomsen, forskare på universitetet i Århus, Damnark ville ta reda på det. Resultatet blev ett försök som ger en del mycket intressanta resultat. Man lät en kvinnlig läkare tala med en grupp dagisbarn om människokroppen. Till sin hjälp hade hon en docka som hon visade på. Hela samtalet videofilmades. Ingen fysisk kontakt skedde. Med hjälp av de barnförhörsmetoder som används av sodialens och polisens barnutredare kunde man sedan samla så mycket bevis mot läkaren att hon förmodligen skulle ha däömts till ett långt fängelsestraff. Jag tror hon är glad att kameran var på.

filmen tar också upp ett fall där en pappa anklagats för incest, vilket är lika vanligt i Danmark som i Sverige. Skillnaden är att i Danmark finns det journalister som gör filmer som denna. I Sverige är det tydligen inget som man anser behöver avslöjas. I filmen får vi också möta Anita som själv fråntogs sin pappa och blev tvångsomhändertagen efter falska anklagelser om incest framförts. Nu är hon stor, men har inte förlåtit socialtjänsten för att dom förstörde hennes liv.

Jag har inte hunnit göra någon översättning än. Min danska översättare som hjälper mig bröt armen nyligen, men jag förstår det mesta i filmen så det gör säkert ni också. Filmen är ca 1 timme lång och mycket spännande. Snälla se den. Detta är så viktigt. Vi måste börja se sanningen om vad som görs mot barn som min dotter och allt för många andra i socialtjänstens totalt inkompetenta händer. Vi måste få in någon slags sans och vett i synen på detta i debatten. Om inte kommer det att gå fullständigt åt helvete. Nästa gång är det du och ditt barn som drabbas.

Om filmen hackar så sätt på paus och låt den "buffra" ett tag. Ni som vill ladda ner filmen kan göra det här: http://www.divshare.com/direct/10753505-917





Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer

  • Medborgare X säger:

    Joakim!



    Fy fn vilket j*la läsning! Hur tänker dessa socialsekreterare? De som säger sig jobba för barns bästa! De verkar ju vara totalt empatistörda. Jag förstår att du är grymt förbannad och besviken på dem och oändligt orolig för din dotter! Stackars lilla flicka! Mina tankar går till dig och lilla R!

    2010-03-14 | 17:47:46
    Bloggadress: http://medborgarperspektiv.blogspot.com/
  • Daddy säger:

    Tack medborgare x!

    För din förståelse och din otröttliga kamp för sveriges barn.



    Jag fick veta att det var problem med nedladdningslänken för filmen. Detta är nu åtgärdat.



    //Joakim

    2010-03-14 | 18:26:49
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • Anonym säger:

    Filmen är skyddad med lösenord på divshare

    2010-03-14 | 18:27:26
  • Daddy säger:

    Som sagt, detta är avhjälpt nu.

    Ni skall inte använda den först publicerade länken:

    http://www.divshare.com/download/10753505-917



    Om ni istället använder denna så skall det gå bättre:

    http://www.divshare.com/direct/10753505-917

    2010-03-14 | 18:32:04
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • Daddy säger:

    Ta en titt på detta:

    http://www.vansterpartiet.se/index.php?option=com_content&view=article&id=2672:inbjudan-seminarium-om-vardnadslagen-riksdaghuset-173-kl-13-17&catid=322:rigt&Itemid=246



    Vänsterpartiet bjuder in till seminarium om vårdnadslagen.



    Jag hade kunnat ge min högra hand för att kunna närvara, men det går tyvärr inte.



    Jag hoppas att någon på detta seminarium törs stå upp för barnen och sanningen, hur politiskt inkorrekt den än är.

    2010-03-14 | 18:36:03
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • S säger:

    Det är sällan jag blir så förbannad att jag får tårar i ögonen men nu är ett av tillfällena. Hur i helvete (ja du Joakim du får urtsäkta att jag inte cencurerar mina ord i din blogg just nu) kan man undvika att inte ta en sån anmälan om oro på allvar som den som Rs dagis lämnat? Hur FAN kan man strunta i att undersöka en sån sak och ändå må bra (ja för det antar jag att Kungsbackas Soc gör) när man läst en sån sak?!? Mitt hjärta gråter för R. Stackars stackars liten!!! Jag är nu alldeles för upprörd för att skriva mera. Ville bara få detta sagt.

    2010-03-14 | 19:15:40
  • John säger:

    Hej Daddy,



    Ett litet ljus i mörkret måste det ändå kännas som även om informationen du fått är upprörande.

    De som förstör ditt och din dotters liv börjar tappa greppet, deras inkompetens är nu offentlig och på pränt. Stenen är satt i rullning.

    2010-03-14 | 19:24:20
  • Simply säger:

    Men lilla R.. Så ska inget barn behöva må. Det gör ont i mig att ingen lyssnat på henne utan ist valt att sära på er och därigenom förorsakat henne både sorg och smärta. Jag hoppas verkligen att det kommer bli bra för er snart och att Rs mamma inser hur hennes agerande skadar R.

    Var snäll och kom ihåg att ta hand om dig själv i all röra!

    2010-03-14 | 19:38:44
    Bloggadress: http://metrobloggen.se/simplyupyours
  • Medborgare X säger:

    Joakim!



    Nu har jag tittat på dokumentären från DR också. Det är slående hur lätt det är att (medvetet eller omedvetet) manipulera små barn att säga något som en vuxen vill att det ska säga. Visst ska man lyssna på vad barn säger, men precis som för vuxna så måste man ju faktiskt kritiskt granska vad de säger och ifrågasätta om det verkligen är riktigt sant vad de säger. Dessutom är det uppenbarligen väldigt väldigt viktigt att som intervjuare vara ytterst försiktig med hur man interagerar med barnet, så att man inte omedvetet påverkar det.



    Jag undrar just vad Marina Engan, Kjell-Åke Bjurkvist, Erik Rodenberg och andra som säger sig jobba för barns bästa har att säga om den här dokumentären. Men jag antar att de blundar för fakta som vanligt. De har väl sin egen lilla "verklighet" som de förhåller sig till...



    Det är också ledsamt att se likheterna mellan ditt eget fall och hur de sociala myndigheterna och polisen har agerat gentemot lilla R och vad som framkommer i dokumentären. Man kan ju bara hoppas att de faktiskt själva tar sig tid att titta på den (de är ju säkert här och snokar) och att de efter att ha sett den kan börja vara lite självkritiska! Men det kanske är att hoppas över för mycket. De verkar ju inte vara speciellt ödmjuka och empatiska människor direkt!

    2010-03-14 | 19:44:03
    Bloggadress: http://medborgarperspektiv.blogspot.com/
  • Karina säger:

    http://video.google.com/videoplay?docid=-189849684552298933#



    Prova denna länken istället, det är den jag håller på att översätta :-)

    tänk på bara att även # i slutet av länken måste med...

    2010-03-14 | 19:44:22
  • Leroy säger:

    De övegrepp man hos myndigheter gjort är så fel och man borde från början agerat annorlunda, så kanske inte dubbelfel som dessa behövt hända.



    De skall omgående rätta till och se till så att R får umgänge med din sociala bas, hennes andra hälft.



    Leroy

    2010-03-14 | 19:48:51
  • Karina säger:

    Jocke: måste bara rätta ditt inlägg lite: anita blev inte lurad att vittna mot sin pappa, hon blev omhändertagen som 17-åring (!!) eftersom hennes lillebror sa att hon blev utnyttjad. Inte förrän flera dagar senare var det någon som brydde sig om att fråga henne om det stämde....

    2010-03-14 | 20:21:19
  • Daddy säger:

    Tack för påpekandet. Uppgiften är nu rättad i inlägget. Som sagt inte alltid lätt att förstå danskan.

    2010-03-14 | 21:07:08
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • Björn säger:

    Jocke - När jag läser om vad dagis skriver så saknar jag ord och undrar vad i helvete det finns för folk här i världen. Det som redan är riktigt illa, och som jag överhuvudtaget inte för mitt liv kunde tro finns, lyfts till en nivå som... ja, det går fantamig inte beskriva. Språket räcker ju inte till! Nu får det väl ändå vara nog!



    I all din kamp så hoppas jag att du minns att du har ett gäng vänner runt om i Sverige som tänker på dig nästan dagligen och önskar att det fanns mer att göra. Hur kan vi hjälpa till? Jag gissar att det är en fin balansgång mellan att hjälpa till och att stjälpa? Vi hörs på annat sätt!

    2010-03-14 | 22:52:19
  • Mikael Karlsson säger:

    Jag kan inte förstå att man blir så chockad över detta tilltag från Dagis och sochandläggare, Detta är ju ett vanligt förekommande fenomen.



    Det sker säkerligen i varje fall där föräldrarna slåss om vårdnad, Boende eller Umgänge.



    Det är liksom inget extremt över det hela.



    2010-03-14 | 23:09:49
    Bloggadress: http://mikael.netroots.se/
  • 9.0 säger:

    Jag finner knappt ord,för det jag läser,men samtidigt så vet jag att R:s fall ingalunda är ett undantagsfall,snarare tvärtom,med tanke på att det handlar om tusentals barn över hela Sverige,som drabbats av svåra relationsförluster,orsakade av grymma föräldrar,och personal ifrån SOC,som tar parti för densamma,i dessa rättsprocesser.



    Att personalen på SOC inte agerat när ett barn mår dåligt,som i princip står under deras vård,är fruktansvärt och djupt tragiskt.

    Jag hoppas att R och du kommer få upprättelse,och att dom som skadat din dotter får stå till svars för deras missbruk av tjänst..



    Jag önskar att fler pappor kunde agera gemensamt i detta helvete,som barn och umgängesföräldrar tvingas gå igenom.



    9.0

    2010-03-14 | 23:10:12
  • Ann Helena Rudberg säger:

    Mitt hjärta kramas samman av att läsa om din dotter och jag minns exakt hur barn gjorde när jag var liten. Det var det här beteendet jag såg hos störda barn, som fanns i min släkt. Det är ett sätt att försöka trösta sig själv, att gunga fram och tillbaka, att sjunka in sig själv, att inte längre prata.



    Det du beskriver är att barn, som är utsatt för psykisk misshandel och hjärntvätt av myndigheter och av sin mamma och som naturligtvis inte kan försvara sig mot detta vid denna låga ålder.



    Det har inte barnen i min släkt, som har råkat ut för samma sak kunnat göra heller, fast de är tiotalet år äldre än din dotter.

    2010-03-15 | 08:20:46
    Bloggadress: http://www.annhelenarudberg1.blogspot.com
  • Mikael Karlsson säger:

    Läs gärna boken Skadad med Cathy Glass http://www.cathyglass.co.uk/ och Boken Skadad http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9150500422



    Kanske inte samma sorts övergrepp men principen är den samma.



    Tyvärr har jag inte hittat Cathy Glass andra böcker översatta så de får vänta tills lugnet infinner sig för att orka läsa igenom på engelska.

    2010-03-15 | 09:34:06
    Bloggadress: http://vardnads-umgangeslagar.se
  • Daddy säger:

    Tack för all stöd och uppmuntran.



    Jag fick just beskedet av chéfen för utredning barn & ungdom i Kungsbacka att de båda utredarna som ansvarade för barnvårdsutredningen angående R Christine Bäckstrand och Lotta Anberg, bägge har slutat sina anställningar på socialtjänsten i Kungsbacka. Därmed blir det svårt att ställa dom till ansvar. Jag vet inte var de bägge numera jobbar.

    2010-03-15 | 11:48:44
    Bloggadress: http://daddys.blogg.se/
  • Anton säger:

    Skönt att se Dig Joakim, Ingrid och Arne Wirén på samma läktare.



    Äntligen börjar de vettigaste samlas och framträda även i media.

    Jag är säker på att ni tre har mycket att visa samhället.



    Varför inte ett infoprogram i radio eller på tv som varje vecka tar upp det ni skriver om i bloggarna?



    mvh

    2010-03-16 | 00:17:41
  • PabloHoney_4 säger:

    Jag mår fysiskt illa av att läsa om hur R ignoreras och misshandlas.Hoppas denna mardröm snart har ett slut för R.

    2010-03-16 | 07:58:38
  • Jonna säger:

    Hej!



    Jag heter Jonna Sköld och jag håller just nu på med en undersökning om socialtjänstens behandling av pappor i vårdnadstvister.

    Jag skulle behöva intervjua x antal personer till den här undersökningen.

    Om du vill ställa upp så maila mig på [email protected]



    Självklart blir du anonym i mitt arbete.



    Jag tycker att det är en väldigt viktig fråga att ta upp i och med att det är så pass osynligt i samhället.



    Tack på förhand.

    Jonna

    2010-03-18 | 18:45:09
  • Anonym säger:

    och lösenordet till filen är vilket?



    (referens:

    http://www.divshare.com/download/10753505-917)



    2010-03-20 | 08:18:56
  • Anonym säger:

    tydligen åtgärdat

    2010-03-20 | 08:21:17

Kommentera inlägget här: